
„Resortowe” i „posmoleńskie” dzieci...  31 

„Polityka i Społeczeństwo” 4(15) / 2017 

DOI: 10.15584/polispol.2017.4.3 
ARTYKUŁY 

Tomasz Mielczarek 

„RESORTOWE” I „POSMOLEŃSKIE” DZIECI.  

KONFLIKTY I PODZIAŁY  

W ILUSTROWANYCH  

MAGAZYNACH SPOŁECZNYCH 

“DEPARTAMENTAL” AND “POST-SMOLENSK” CHILDREN. 

CONFLICTS AND DIVISIONS IN ILLUSTRATED SOCIAL MAGAZINES 

Abstract  

Since 1989 Polish opinion press has transformed into illustrated social magazines 

perceiving politics as one of many areas of civic activity. Recently, the press in question 

started increasingly to perform integrating functions, becoming a tool for the creation of 

group identity. It moved from a platform of ideological parallelism towards a platform 

political parallelism. Due to political factionalisation and the exploitation of Polish me-

dia, they could be classified under the so-called “Mediterranean model” characterised by 

close ties between the media and political system. 

Key words: opinion press, illustrated social magazines, conflicts 

Wstęp 

Celem artykułu jest przeanalizowanie sytuacji czasopism określanych 

niegdyś jako prasa opinii, a obecnie – według propozycji autora – ilustro-

wane magazyny społeczne
1
. Przedmiotem analizy będzie zawartość 

sześciu tygodników. Dobór analizowanej próby miał charakter celowy, 

poszukiwano bowiem artykułów, które najlepiej charakteryzowały poli-

tykę redakcyjną, a zarazem wykazywały konflikty w środowisku dzien-

nikarskim. Nadto odwołano się do ugruntowanej w prasoznawstwie 

analizy systemowej oraz modelów systemów medialnych opracowanych 

przez Daniela Hallina i Paola Manciniego. 

                            
 Instytut Dziennikarstwa i Informacji Uniwersytetu Jana Kochanowskiego,  

ul. Świętokrzyska 21 D, 25-406 Kielce, e-mail: tomasz.mielczarek@ujk.edu.pl 
1 T. Mielczarek, Prasa opinii czy ilustrowany magazyn społeczno-polityczny?, 

„Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2017, nr 20. 

 

http://dx.doi.org/10.15584/polispol.2017.4.3


TOMASZ MIELCZAREK 32 

Geneza konfliktu 

Zanim zajmiemy się współczesnością, przypomnijmy, że w kwietniu 

1981 r. Wanda Falkowska i Ernest Skalski rozstali się z „Polityką” 

i  przeszli do „Tygodnika Solidarność”. Motywy tej decyzji wyjaśnił 

Skalski w prywatnym liście skierowanym do Mieczysława Rakowskiego: 

„Nadal nie sądzę, abym ze swymi publikacjami nie mieścił się w dość 

szerokim dotychczasowym profilu pisma, ale Pana zdanie w tej sprawie 

jest bez wątpienia bardziej miarodajne. Poza tym, zapewne, jest Pan 

w stanie przewidzieć jakąś ewolucję »Polityki«, czy też polaryzację pism, 

która doprowadzi do wykrystalizowania się bardziej precyzyjnego oblicza 

poszczególnych tytułów. W tej wielce prawdopodobnej sytuacji mogłoby 

się okazać, iż ze swoimi poglądami, których raczej nie zmienię, byłoby mi 

trudniej tutaj pracować” (Lata, listy, ludzie: 146). 

Warto przypomnieć tę wypowiedź ze względu na jej język, 

motywację i szacunek okazywany uczestnikowi sporu. Sformułowano ją 

w okresie najostrzejszych politycznych konfliktów, jakie miały miejsce 

w epoce Peerelu, w czasie, gdy ze śmiertelną powagą rozważano możliwość 

wkroczenia do Polski wojsk układu warszawskiego i zaledwie kilka 

miesięcy przed wprowadzeniem stanu wojennego. 

Ponad trzydzieści lat później, gdy w Polsce mieliśmy dużo bardziej 

stabilną sytuację ekonomiczno-polityczną, na okładce tygodnika „wSieci” 

pojawił się fotomontaż przedstawiający redaktora naczelnego „News-

weeka Polska” Tomasza Lisa w esesmańskim mundurze, opatrzony 

tytułem-hasłem Prawie jak Goebbels („wSieci” 2013, nr 41). W związku 

z tym Lis w portalu „Natemat” stwierdził: „Miałem pewne wątpliwości 

dotyczące wszczynania procesu, ale wynikały one wyłącznie z organicznej 

niechęci do spotykania się w jakimkolwiek miejscu z odrażającymi typami 

jakimi są bracia Karnowscy. Wątpliwości jednak wyparowały, gdy kilka 

tygodni temu opublikowali informację, że Andrzej Turski, który był 

ciężko chory, według nich wystąpił na wizji pijany, a potem nie tylko nie 

przeprosili, ale w wybitnie cynicznym, pełnym hipokryzji tekście, napisali, 

że nie dadzą się wciągnąć w polemiki w tej sprawie. To był akt najbardziej 

ohydnego medialnego bandytyzmu, jaki kiedykolwiek widziałem. Uznaję, 

że z takim bandytyzmem trzeba wszystkimi możliwymi środkami 

walczyć, bo inaczej pozwoli się na to, by bandytyzm stał się normą” 

(Natemat 19.02.2017). 

Dla zdiagnozowania stanu współczesnego środowiska dziennikar-

skiego związanego z ilustrowanymi magazynami społecznymi warto 

przypomnieć najważniejsze fakty, które przyczyniły się do jego etycznej 



„Resortowe” i „posmoleńskie” dzieci...  33 

i mentalnej degradacji. Wstępnie można wysunąć tezę, że jej praprzyczyny 

sięgają okresu stanu wojennego i weryfikacji dziennikarzy, jaką wtedy 

przeprowadzono. Przypomnijmy, że tej haniebnej procedurze poddano 

niemal wszystkich czynnych zawodowo polskich dziennikarzy w liczbie ok. 

10 tys. Nie przeszło jej ok. 1200 osób (Mikułowski-Pomorski 1989: 149). 

Zaskakujące jest jednak to, że w początkach lat dziewięćdziesiątych 

XX w., mimo otwartego podziału dziennikarzy na rywalizujące ze sobą 

środowiska i organizacje zawodowe, nie doszło do otwartych personalnych 

ataków. Wydaje się, że przeważyły kategorie interesu wspólnego czy też 

złudna nadzieja możliwości solidarnej pracy dla dobra Rzeczypospolitej i jej 

obywateli. Po 1989 r. przywracano do pracy dziennikarskiej wszystkich 

tych, którzy byli tym zainteresowani, weryfikatorzy natomiast z różnych 

powodów, choć przede wszystkim generacyjnych, odchodzili z zawodu. 

Ówczesna prasa opinii na nowo formułowała swe cele i tożsamość. 

W  przypadku „Polityki” oznaczało to obranie neutralnego kursu poli-

tycznego. Był to swoisty pragmatyzm, bo jak stwierdził ówczesny redaktor 

naczelny „Polityki” Jan Bijak, podporządkowanie się jakiemukolwiek 

ośrodkowi politycznemu „ograniczyłoby szalenie możliwości wkraczania na 

nowe orientacje” (Romiszewska 2005: 16). Jerzy Baczyński uważał z kolei, 

że pismo winno wspierać nową rzeczywistość i pełnić wobec swych 

czytelników rolę przewodnika. Nie mogło dokonywać zbyt gwałtownych 

zmian: usuwać redaktorów jednoznacznie kojarzonych z poprzednim 

ustrojem, czy też pozyskiwać publicystów z do niedawna jeszcze opozycji. 

„W związku z tym przyjęliśmy model ewolucyjny” – stwierdził Baczyński 

(Romiszewska 2005: 17). 

Gdy pożegnano się z lewicowym szyldem, rozpoczęły się poszu-

kiwania nowego zespołu poglądów, które mogłyby przyświecać odmienio-

nej „Polityce”. Pierwszy raz o kanonie wartości republikańskich wspomniał 

Andrzej Garlicki (Garlicki 1993), a w początkach czerwca 1993 r. 

sprecyzował go Bijak. Na kanon ten składało się państwo prawa, rozdział 

państwa i Kościoła, wolność opinii i informacji, bezpłatna oświata, otwarcie 

na świat, poszanowanie odmienności i otwarcie na innych, współodpo-

wiedzialność za losy społeczeństwa (Bijak 1993). Oczywiste jest, że w tak 

sformułowanym kanonie wartości unikano rozliczania się z przeszłością 

oraz oceniania indywidualnych losów i codziennych politycznych wyborów.  

Początkowo równie wstrzemięźliwie i neutralnie funkcjonowała re-

dakcja „Wprost”. Chociaż z dystansem podchodzono do lewicy i ruchu 

ludowego, to niemniej jednak lektura pisma wskazuje, że do połowy lat 

90. XX w. „Wprost” przesadnie nie eksponował swych sympatii i kon-

centrował się na relacjonowaniu zjawisk i procesów politycznych. 



TOMASZ MIELCZAREK 34 

Stwierdzić nawet można, że pismo w pewnym stopniu przyczyniało się 

do krzewienia zachodnioeuropejskich wzorców zachowań politycznych. 

W 1993 r. i 1995 r. było współorganizatorem prawyborów we Wrześni, 

które w miarę precyzyjnie odzwierciedliły preferencje polityczne Pola-

ków przed wyborami sejmowymi i prezydenckimi („Wprost” 1995: 

nr 39 i nr 43).  

Spory z lat dziewięćdziesiątych i afera Rywina 

„Wprost” zaczęło stopniowo tracić polityczną neutralność, gdy wła-

dzę przejęła koalicja Sojusz Lewicy Demokratycznej – Polskie Stronnic-

two Ludowe. Już jesienią 1994 r. opublikowano tekst Femme fatale 

premiera („Wprost” 1994: nr 44), w którym zarzucono Waldemarowi 

Pawlakowi załatwianie rządowych kontraktów firmie InterAms kiero-

wanej przez jego kolegę ze studiów oraz nazbyt zażyłe kontakty z wła-

sną sekretarką. W 1996 r. w tygodniku opublikowano artykuły Zdrada, 

Wielka Gra, Związki towarzyskie, tym razem wysuwając wobec rządzą-

cej koalicji zdecydowanie poważniejsze oskarżenia. W artykułach tych 

zarzucono premierowi Józefowi Oleksemu współpracę z rosyjskim wy-

wiadem, a działaczom SdRP-SLD niejasne machinacje finansowe. We-

dług pism lewicowych (m.in. tygodnika „Nie” i dziennika „Trybuna”) 

publikacje „Wprost” przygotowano na podstawie materiałów dostarczo-

nych przez Urząd Ochrony Państwa. W tym samym czasie „Dziennik 

Poznański” zarzucił Markowi Królowi współpracę z peerelowską Służbą 

Bezpieczeństwa, następnie UOP, dla których potrzeb posługiwał się 

pseudonimem „Rycerz” (Sygut 2005). Redaktorzy „Wprost” bronili się 

przed tymi zarzutami (Cielemięcki 1996). Zasugerowali, że za atakiem 

krył się jeden z poznańskich biznesmenów „skazany w maju 1981 r. na 

trzy i pół roku więzienia za włamania i kradzieże”. Tygodnik opubliko-

wał też schemat, z którego wynikały powiązania pomiędzy wydawcami 

pism atakujących Króla i jego tygodnik, a politykami lewicy, Elektromi-

sem i innymi firmami operującymi kapitałem pochodzącym z niewiado-

mych źródeł. Już w początkach 1996 r. Król ironicznie napisał m.in.: 

„Nie sprawdził się tygodnik »Wprost«, nie sprawdziłem się ja, pięcio-

miesięczny sekretarz KC PZPR, o czym przypominają – jak zwykle 

z troską – towarzysze redaktorzy w co drugim tekście, gdyż zamiast 

realizować linię partii i rządu, wspierać piórem mgliste wizje reform, 

swoimi tekstami naraziliśmy na szwank dobre imię wielu zasłużonych 

towarzyszy” (Król 1996). W tym samym czasie szeroko informowano 



„Resortowe” i „posmoleńskie” dzieci...  35 

o 21 czynach przestępczych popełnionych podobno przeciwko dzienni-

karzowi „Wprost” Jerzemu Sławomirowi Macowi, co miało dopełnić 

obraz ataku skierowanego wobec pisma i jego pracowników (Stachura 

1997; Zawłocka 1997).  

W 1998 r. opublikowano artykuły Lewa kasa, Pralnia SdRP, Prawem 

kaduka („Wprost” 1998: nr 11, 13), w których zarzucono działaczom le-

wicy niejasne operacje finansowe. W związku z tym o ochronę dóbr oso-

bistych wystąpili posłowie SLD: Leszek Miller, Janusz Zemke, Tadeusz 

Iwiński i Krzysztof Janik. Przy okazji tej sprawy wybuchł spór, czy przed 

sądem w charakterze świadka może występować urzędujący prezydent RP 

Kwaśniewski (Kamiński 2000). W tym samym czasie na łamach „Wprost” 

Stefan Niesiołowski wielokrotnie żądał przeprowadzenia dekomunizacji 

(Niesiołowski 1998). Sporo pisano też o procesie redakcji „Życia” Toma-

sza Wołka z Aleksandrem Kwaśniewskim w związku z tzw. aferą Ałga-

nowa. Stopień zacietrzewienia był już tak wysoki, że nawet właściwe fe-

lietonom celowo przejaskrawione i satyryczne wypowiedzi Stanisława 

Tyma stały się przedmiotem procesu sądowego (Kamiński 2001). 

Kolejnym czynnikiem przesądzającym o degradacji prasy opinii 

przekształcającej się w ilustrowane magazyny społeczne okazała się tzw. 

afera Lwa Rywina. Jacek Żakowski uważał, że aferę Rywina starano się 

przerobić w „aferę Michnika”, a środowiska prawicowe chciały dzięki niej 

zdyskredytować politycznych przeciwników i zyskać szersze poparcie 

społeczne (Żakowski 2003). Dystansował się też od nieformalnych 

kontaktów dziennikarzy z politykami i biznesmenami. Gdy kilka miesięcy 

później dziennikarka miesięcznika „Press” przeprowadziła z nim wywiad, 

zarzuciła mu, że wspomniany artykuł kamuflował jedynie jego zażyłe 

kontakty z krytykowanymi środowiskami (Lubińska 2004). Wywiad dla 

„Press” stał się z kolei pożywką dla „Wprost”, który starał się udowodnić 

bliskie związki Żakowskiego ze światem biznesu i czerpanie z tego tytułu 

materialnych korzyści. Oceniając te zdarzenia, publicysta „Polityki” 

stwierdził, że „Coś takiego zrobiło się teraz w wielu polskich głowach, że 

już nie sens się liczy, lecz walka. Nie dowód, ale zarzut. Nie fakty, lecz 

plotki. Czym okropniejsze i bardziej sensacyjne – tym łatwiej się przebijają” 

(Żakowski 2004). 

Gdy spojrzymy na aferę Rywina z nieco dalszej perspektywy 

stwierdzić można, że istotnie dotknęła media, w tym prasę opinii. Jakość 

dyskursu zaczęła się obniżać. Do sporu o idee wprowadzono elementy 

personalnych animozji. Przynależność do konkretnej redakcji zaczynała 

oznaczać nie tylko zespół pewnych kompetencji i poglądów, ale też 

opowiedzenie się za jedną z występujących w Polsce opcji politycznych.  



TOMASZ MIELCZAREK 36 

Lustracja 

Kolejnym czynnikiem, który przyczynił się do degradacji interesującej 

nas prasy, była lustracja. Szczególnie zajmowała ona „Wprost” („Press” 

2004: nr 6). Pismo zaatakowano m.in. bpa Jerzego Dąbrowskiego 

(Wiśniewska 2007) oraz redaktora naczelnego „Polityki” (Baczyński 

2008: nr 4 i 5). Wiele negatywnych emocji wzbudziły ataki pisma na 

Zbigniewa Herberta (Urbański 2006). Sprawa ta okazała się ogromną 

niezręcznością, bowiem już po tygodniu redaktor naczelny „Wprost” 

przepraszał „Katarzynę Herbert oraz wszystkich czytelników, którzy po-

czuli się urażeni naszym tekstem […]. Zbigniew Herbert nigdy – w żadnej 

formie – nie współpracował z SB, a wszelkie jego kontakty z bezpieką 

były bezwzględnie na nim wymuszane” (Gabryel 2006). 

W numerze 3 „Wprost” z 2005 r. pojawił się apel „Opublikujmy ar-

chiwa bezpieki dotyczące dziennikarzy!”. Pod internetowym apelem 

dotyczącym tej sprawy podpisało się 200 dziennikarzy, m.in. Marek 

Król. W związku z tym redakcja miesięcznika „Press” zadała mu kilka 

pytań: „Czy nie czuł Pan niestosowności swojego podpisu pod tym ape-

lem? Czy może było tak, jak sądzą Pana oponenci, że wiedząc o zawar-

tości swojej teczki i nieuchronności lustracji, wolał Pan sam uprzedzić 

ewentualne ataki i przejść niezauważony wśród innych nazwisk? Dla-

czego nie wyjaśnił Pan nigdy swojej sprawy – ani ostatnio w rozmowie 

z Moniką Olejnik, ani po poprzednich publikacjach »Dziennika Po-

znańskiego«, »Tygodnika Poznańskiego« i »Nie«, które informowały, 

że jako »Rycerz« był Pan współpracownikiem służb PRL-u? Dlaczego 

nigdy nie pozwał Pan do sądu żadnej z tych gazet za te publikacje?” 

(„Press” 2005, nr 2). 

Król w enigmatycznej odpowiedzi stwierdził, że pozew wobec 

„Nie” trafił do sądu. Redaktor naczelny „Wprost” przeczył, że był 

współpracownikiem SB o pseudonimie „Rycerz”. Podczas procesu oka-

zało się, że faktycznie nie był on „Rycerzem”, zarejestrowano go nato-

miast jako Tajnego Współpracownika o pseudonimie Adam, ale: „Sta-

nowczo jednak zaprzeczam, aby moje relacje ze Służbą Bezpieczeństwa 

miały charakter tajnej współpracy. Spotkania odbywały się w siedzibie 

»Wprost«, a ja – będąc wówczas zastępcą redaktora naczelnego – zosta-

łem do nich oddelegowany” – stwierdził Król na forum portalu Wprost 

Online (wirtualnemedia, 15.02.2016). Sąd, opierając się na zeznaniach 

pracowników SB, uznał, że pozew nie miał uzasadnienia, a tygodnik 

„Nie” nie musi przepraszać Króla. Dopiero w 2013 r. warszawski sąd 

okręgowy oczyścił go z zrzutu współpracy z SB.  



„Resortowe” i „posmoleńskie” dzieci...  37 

Co ciekawe, lustracją zajmował się nawet „Newsweek Polska”, który 

pośmiertnie zweryfikował Ryszarda Kapuścińskiego. Pierwszy raz temat 

ten podjął Mariusz Cieślik. W swym felietonie powtórzył pogłoski, że 

prawdopodobnie istnieją dokumenty świadczące o współpracy pisarza 

z SB (Cieślik 2007). W maju 2007 r. opublikowano tekst Igora Ryciaka 

pt. Kontakt 11630 („Newsweek” 2007: nr 21).
 
Autor tego tekstu dokonał 

w nim odkrycia, że korespondent PAP zmuszony był do spotkań z ofice-

rami peerelowskiego wywiadu, czyli zgodnie z ówczesną pragmatyką – 

Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, a w domyśle SB. Demaskatorsko-

lustracyjną postawę „Newsweeka” skrytykowała „Gazeta Wyborcza”, 

a nawet „La Stampa”. Nad sytuacją dziennikarzy w PRL nie będziemy 

zbytnio się rozwodzić chociażby dlatego, że była ona już dość szeroko 

analizowana (Rakowski, Persak). Wypada jednak zauważyć, że wystą-

pienie „Newsweeka” wywołało ostre polemiki i przyczyniło się do trwa-

łego podziału środowiska dziennikarskiego (Kopacz, Wyszyńska). 

Już tydzień później Michał Kobosko uznał, że polityczna poprawność 

jest szkodliwa, szczególnie dla dziennikarzy. Gdy zdobędą oni informacje, 

powinni je upowszechniać, bo w przeciwnym przypadku staną się polity-

kami czy cenzorami. Podkreślił przy tym, że „Ryszard Kapuściński był i jest 

w naszej ocenie wielkim człowiekiem i wspaniałym pisarzem. W niczym 

nie zmienia tego zawartość ubeckich teczek, które zresztą mogą zostać 

wkrótce szeroko otwarte – i przynieść przygnębiające informacje także 

o innych postaciach życia publicznego” (Kobosko 2007). 

Szczególne zainteresowanie lustracją uwidoczniło się w ilustrowanych 

magazynach społecznych w latach 2005–2007, a więc w okresie pierwszych 

koalicyjnych rządów Prawa i Sprawiedliwości. Wtedy to interesujące nas 

pisma odchodziły od politycznej neutralności i zaczęły opowiadać się po 

jednej ze stron sporu politycznego. Przykładowo „Polityka” jednoznacznie 

określiła swe polityczne sympatie, prezentując na okładce zdjęcie przywód-

cy Platformy Obywatelskiej podczas gry w piłkę nożną z hasłem Tusku 

musisz! oraz retorycznym pytaniem Co Platforma może zrobić żeby poko-

nać PiS („Polityka” 2007: nr 41). Sprawę wewnątrz numeru pod nagłów-

kiem Tusku! Tusku! przeanalizowała Janina Paradowska. 

Posmoleński radykalizm 

Lektura badanych pism wskazuje, że ostatecznie ideową i polityczną 

neutralność porzucono po katastrofie smoleńskiej. Poszczególne tytuły 

stały się narzędziami artykulacji politycznej. Przykładowo na okładce 



TOMASZ MIELCZAREK 38 

„Polityki” wydrukowano hasło Bronku, do broni! Kolejnym istotnym 

elementem kampanii prezydenckiej był, przeprowadzony na kilka dni 

przed wyborami, wywiad z premierem Tuskiem opatrzony nagłówkiem 

Tam gdzie strach tam PiS
 
(„Polityka” 2010: nr 27). Przyjęto przy tym 

założenie, że etatowi dziennikarze i redaktorzy prezentować będą jasno 

określone poglądy, ale do współpracy zostaną zaproszeni niekiedy kon-

trowersyjni autorzy. Baczyński uważał bowiem, że „pewna przewidy-

walność naszych poglądów wynika z naszego pojmowania, czym jest 

tygodnik opinii. Od dawana nie uważamy już, że gazeta opinii ma pre-

zentować różne opcje, jak leci. Naszym zdaniem powinna być w dialogu 

z przemyśleniami czytelnika, ale musi prezentować spójny światopogląd lub 

przynajmniej czytelny system wartości” (Kopacz 2010). 

Od 2014 r. pismo już otwarcie zaangażowało się w walkę polityczną 

i opowiedziało za Platformą Obywatelską i prezydentem Komorowskim 

(Baczyński, Paradowska 2014). Zdarzeniem co najmniej zaskakującym 

było udostępnienie łamów „Polityki” dla otwarcie agitacyjnych wypo-

wiedzi prezydenckiego ministra Tomasza Nałęcza (Nałęcz 2015). W nume-

rze poprzedzającym pierwszą turę wyborów prezydenckich redaktor 

naczelny „Polityki” stwierdził m.in.: „Mówimy z całym przekonaniem: 

niechby i w drugiej turze, ale wobec niepokojów i rozedrgania dzisiej-

szego świata lepiej by było dla Polski, gdyby Bronisław Komorowski 

pozostał prezydentem Rzeczpospolitej” (Baczyński 2015). Przed drugą 

turą wyborów głos zabrał nawet Kuba Wojewódzki, który przyznał, że 

pierwotnie głosował na Pawła Kukiza, ale „Proponuję trudny deal na trudne 

czasy. Z lekkim kacem, ale za to sporym poczuciem jakże obcej mi na co 

dzień odpowiedzialności. Zagłosujmy w drugiej turze na Bronisława Komo-

rowskiego, kandydata, którego, co tu ukrywać, największym atutem jest to, 

że nie jest Andrzejem Dudą” (Wojewódzki 2015). 

Podobnie ewoluował „Newsweek Polska”, przyjmując niekiedy tablo-

idową poetykę, jak chociażby w przypadku tekstu Cezarego Łazar-

kiewicza traktującego o Rajmundzie Kaczyńskim (Łazarkiewicz 2012). 

Innym znamiennym przykładem był tekst z marca 2015 r. zatytułowany 

Duda Gracz (Szulc 2015). Ujawniono w nim, że Andrzej Duda, zanim 

wstąpił do PiS, działał w strukturach Unii Wolności, na co mógł mieć 

wpływ jego teść Julian Kornhauser, z którego córką polityk ożenił się 

w 1994 r. Przypomniano, że teść jest z pochodzenia Żydem, a w jednym 

za swoich wierszy rozliczał się z Polakami biorącymi udział w pogromie 

kieleckim, za co niektórzy określili go mianem polakożercy. Z arty-

kułem „Newsweeka” polemizował w portalu wPolityce Michał Kar-

nowski. Wysunął zarzut, że w „niemieckim tygodniku” upowszechnia 



„Resortowe” i „posmoleńskie” dzieci...  39 

się postawy antysemickie, odnosząc się do „dziedzictwa nazistowskich 

ustaw norymberskich” (Karnowski 15.10.2016). Tomasz Lis wytoczył 

wydawcy portalu Grupie Fratria pozew cywilny za opublikowanie tego 

felietonu. 

Na kilka dni przed wyborami Lis z kolei rażąco naruszył zasady 

sztuki dziennikarskiej, gdy w swym programie telewizyjnym powołał się 

na wpis na fałszywym koncie twitterowym córki kandydata na prezyden-

ta Andrzeja Dudy. Choć natychmiast przeprosił za ten błąd, komisja 

TVP S.A. uznała, że naruszono zasady etyki, a za brak należytej staran-

ności przy weryfikacji materiałów ukarano finansowo wydawcę progra-

mu. Jedynie dla kronikarskiej precyzji dodajmy, że dla SDP był to do-

datkowy powód, aby w 2015 r. ponownie przyznać Lisowi antyngrodę 

„Hiena Roku” (tw, 10.10.2016). 

Artykuły wstępne Lisa publikowane w „Newsweeku Polska” miały 

niemalże propagandowy charakter. Przed pierwszą turą wyborów redak-

tor naczelny tygodnika uznał, że kandydat na prezydenta „Duda okazał 

się więc taką samą mistyfikacją jak pani Ogórek, czy pan Jarubas” (Lis 

2015, nr 19). Na wyniki wyborów oczekiwał jednak ze spokojem, wy-

borcy bowiem zawsze dawali dowody odpowiedzialności i zdrowego 

rozsądku. Przed drugą turą ostrzegał, że „Wybór Dudy byłby zaprosze-

niem Kaczyńskiego do władzy. […] To zaś oznaczałoby powrót do IV 

RP w wersji jeszcze bardziej bezwzględnej, antyobywatelskiej i mściwej 

niż ta z lat 2005–2007” (Lis 2015: nr 15).  

Narodziny konserwatywnej tożsamości 

Byłoby zbytnim uproszczeniem twierdzenie, że zaprezentowana 

ewolucja „Polityki” i „Newsweeka Polska” była zjawiskiem samoistnym. 

W znacznym stopniu stymulowały ją przekształcenia środowiska dzien-

nikarzy konserwatywnych i prawicowych. Pierwszy raz środowisko to 

zaznaczyło swą obecność w polskim systemie medialnym w latach 1993–

1996, gdy TVP S.A. kierował Wiesław Walendziak. Wraz z nim karierę 

dziennikarską rozpoczęła wtedy grupa kilkunastu osób, które jednoznacznie 

artykułowały swe konserwatywne poglądy, a z racji młodego wieku 

złośliwie określone zostały mianem „pampersów”
2
. Osoby te w znacznej 

                            
2 Byli wśród nich m.in.: Waldemar Gasper, Grzegorz Górny, Andrzej Horubała, Ja-

cek Łęski, Cezary Michalski, Maciej Pawlicki, Adam Pawłowicz, Jan Pospieszalski, 

Bogdan Rymanowski, Jarosław Sellin, Piotr Semka, Rafał Smoczyński, Krzysztof Kuba 

Sufin, Tomasz Tywonek, Wojciech Cejrowski, Dominik Zdort. 



TOMASZ MIELCZAREK 40 

części raz jeszcze pojawiły się w publicznej telewizji, gdy w latach 2006–

2007 kierował nią Bronisław Wildstein.  

Innym przypadkiem, co prawda krótkotrwałych, ale głośnych sukcesów 

mediów utożsamianych z dziennikarskim środowiskiem konserwatywnym 

i prawicowym, były losy kolejnych wcieleń „Życia Warszawy”, a następnie 

„Życia”. Wkrótce potem znaczna grupa interesujących nas dziennikarzy 

podjęła pracę w „Dzienniku”, by następnie trafić do „Rzeczpospolitej”. 

Szczególnym impulsem dla zaktywizowania tej grupy dziennikarzy 

okazała się katastrofa smoleńska (Wincenty 2014). Po katastrofie gwał-

townie wzrosło zainteresowanie prawicową publicystyką, czego wymow-

nym dowodem był dwukrotny wzrost sprzedaży „Gazety Polskiej”. 

Zaistniały zatem wszelkie niezbędne okoliczności, które sprzyjały 

uruchomieniu samodzielnego czasopisma społeczno-politycznego o orien-

tacji konserwatywnej i prawicowej wydawanego w ramach koncernu 

Presspublica. W 2011 r. wprowadzono na rynek „Uważam Rze”, z którego 

wyłoniło się „wSieci” i „Do Rzeczy”. To właśnie na ich łamach pro-

wadzono w dość specyficzny sposób polemikę ze starszymi tytułami. 

W atakach na tzw. dziennikarzy mainstreamowych specjalizowało się 

„wSieci”. Na jego okładce umieszczono m.in. rysunek przedstawiający 

podobiznę emerytowanego redaktora naczelnego „Tygodnika Powszech-

nego” ks. Adama Bonieckiego z podpisem Adwokat diabła. Na okładce 

numeru 41 z 2013 r. znalazło się zdjęcie Adama Michnika wykonane z tzw. 

żabiej perspektywy podczas uroczystości wręczenia mu Orderu Orła 

Białego. Pytano przy tym W co gra Michnik („wSieci 2013: nr 23, 38, 45; 

2014: nr 34). Jak już wiemy, zdecydowanie ostrzej potraktowano Lisa. 

W grudniu 2013 r. tygodnik opatrzył z kolei swą pierwszą kolumnę 

fotomontażem prezentującym Monikę Olejnik u boku gen. Wojciecha 

Jaruzelskiego. Tym razem podpis głosił: Dzieci esbeków i ludzie PZPR 

rządzą w mediach (Kania 2014). W lutym 2014 r. tygodnik zaprezentował 

zdjęcie anonimowej osoby za biurkiem, lecz nie pozostawił żadnych 

wątpliwości: „Mówiąc wprost gangster jest dziś redaktorem naczelnym 

wpływowego tygodnika” (Potocki 2014). W ten oto sposób przypomniano 

kryminalne epizody z życia redaktora naczelnego tygodnika „Wprost” 

Sylwestra Latkowskiego. Jedynie dla formalności dodajmy, że niemal 

wszystkie zaatakowane osoby skierowały wnioski do sądu, żądając ochrony 

dóbr osobistych oraz materialnego zadośćuczynienia. Część pozwów sądy 

uznały za uzasadnione (wirtualnemedia 10.04.2017). 

Swoistym uzupełnieniem tej tematyki była rozbudowana informacja 

Marka Pyzy o książce zatytułowanej Resortowe dzieci: media (Kania 2014). 

Co prawda czytelnicy z tego tekstu nie mogli się dowiedzieć, kto tę pracę 



„Resortowe” i „posmoleńskie” dzieci...  41 

napisał i kto ją wydał, ani też o czym traktuje, niemniej jednak precyzyjnie 

poinformowano w niej o wielkości nakładu i sukcesie sprzedaży. Autor 

odniósł się do reakcji zaatakowanego środowiska, przytaczając wypowiedź 

Wiesława Władyki z TOK FM, że „Przekraczane są kolejne granice 

chamówy robione przez prasę, która uważa się za odważną, niepokorną, 

szlachetną”. Nie zamierzał on czytać książki, „bo nie chce dotykać gówna”. 

Pyza informował, że „dziennikarskie towarzystwo poranione publikacją 

chce procesować się z autorami i wydawcą”, a „lewacki publicysta” 

Żakowski żądał usunięcia swej podobizny z okładki książki (Pyza 2014). 

Można było odnieść wrażenie, że, cytując wypowiadającego się w „wSieci” 

Tadeusza Płużańskiego, wrzawa towarzysząca publikacji nie była już 

dziennikarską dyskusją o faktach i argumentach, ale walką „trzeciego 

pokolenia AK z trzecim pokoleniem UB” (J. i M. Karnowscy 2014).  

Personifikację sporu uznać trzeba za przejaw tabloidyzacji ilustro-

wanych magazynów społecznych. Zauważmy, że jeśli w 2013 r. nieco 

ironiczny tekst z „Polityki” o mediach konserwatywnych przeszedł bez echa 

(Rzeczkowski 2013), to rok później wypowiedź redaktora naczelnego 

„Polityki” wywołała burzę. Baczyński pytany, jak nazwałby takie pisma, jak 

„Gazeta Polska” czy „Do Rzeczy”, stwierdził, że „Choć to brzmi kulawo: 

tożsamościowo-narodowe, w poglądach społecznych często lewackie. 

Gdyby nie złe skojarzenie zbitki słów, można by powiedzieć, narodowo-

socjalistyczne. Bo to jest taki miks populizmu społecznego z bardzo 

konserwatywnym komponentem światopoglądowym” (Kucharski 2013). 

Polemizował z nim Marek Magierowski, pisząc: „Rozumiem potrzebę 

podtrzymania wizerunku arbitra elegancji polskiej żurnalistyki, lecz 

czytelnicy »Gazety Wyborczej« zapewne by się nie obrazili, gdyby Pan 

powiedział bez ogródek, że »Do Rzeczy«, »Sieci« czy »Gazeta Polska« to 

po prostu tygodniki faszystowskie” (Magierowski 2013). Jerzego Baczyń-

skiego otwarcie zaatakowali w sieci Stanisław Janecki, Artur Bazak, 

a Krzysztof Czabański nie tylko polemizował z tezami wywiadu Jerzego 

Baczyńskiego, ale wypominał, że był on „przez służby specjalne PRL 

zarejestrowany jako kontakt operacyjny pseudonim Bogusław…”.  

 Niemal w tym samym czasie w „Gazecie Wyborczej” pojawił się cykl 

artykułów Posmoleńskie dzieci. Media, w którym w niezbyt pochlebny 

sposób zaprezentowano media konserwatywne („Gazeta Wyborcza” 

31.03.2014, 1.04.2014, 2.04.2014). Reakcją na ten tekst były wypowiedzi 

przedstawicieli zaatakowanych redakcji przypominających, że wszyscy, 

który są poza granicami ich obozu zaliczają się do „przemysłu pogardy”.  

Zacieranie granic informacji i opinii występujące w papierowych wer-

sjach czasopism uwidoczniło się szczególnie w internecie. Nacechowany 



TOMASZ MIELCZAREK 42 

emocją przekaz obrastał nieprzebierającymi w słowach komentarzami inter-

natów, a to nie tylko upodobniało go do tabloidu, ale wręcz nadawało mu 

taki charakter. Brutalizacja dyskusji przynosiła realne efekty, bowiem także 

dzięki niej wrastała liczba tzw. realnych użytkowników portali poszczegól-

nych czasopism (wirtualnemedia 5.04.2015). 

Podsumowanie 

Podsumowując powyższe informacje, stwierdzić można, że w ostat-

nich trzydziestu latach interesująca nas prasa przeszła głęboką trans-

formację. Początkowo zamierzano odciąć się od wypracowanego w epoce 

PRL modelu prasy opinii i przyjąć neutralne stanowisko. Z biegiem lat, 

a zwłaszcza po pojawieniu się „Newsweeka Polska”, zaczął się 

kształtować model ilustrowanego magazynu, który koncentrował się na 

kwestiach społecznych i postrzegał politykę jako jedno z wielu pól aktyw-

ności obywatelskiej. Ostatnio interesująca nas prasa w coraz większym 

stopniu zaczęła pełnić funkcje integracyjne, stając się narzędziem 

kreowania tożsamości grupowej. Odwołując cię do rozważań Daniela 

Hallina i Paola Manciniego, można zauważyć, że z płaszczyzny parale-

lizmu ideologicznego przeszła na płaszczyznę paralelizmu politycznego 

(Hallin, Mancini 2007). Mancini stwierdził nawet, że polskie media 

zaliczały się do modelu śródziemnomorskiego, bo „Jest wiele podobieństw. 

Upartyjnienie mediów. Ich instrumentalizacja. Zrośnięcie się polityki, 

biznesu i mediów. Niski poziom zaufania do prawa i władzy. Pod tym 

względem Polska jest bardziej śródziemnomorska niż większość krajów 

Europy Środkowo-Wschodniej” (Żakowski 2011). Opinia tego włoskiego 

medioznawcy mogła wydawać się nieco przesadna, chociażby dlatego, że 

z racji miejsca ogłoszenia miała w pewnym sensie charakter publicystyczny. 

Niemniej jednak nawet zewnętrzny obserwator zauważył zaskakujący zwrot 

w funkcjonowaniu interesujących nas czasopism wpadających w niemalże 

propagandowe koleiny i pielęgnujących personalne animozje. 

Bibliografia 

Baczyński J. 2015, Na kogo i dlaczego, „Polityka”, nr 19. 

Baczyński J. 2008, Moje ostatnie spotkanie z ubecją, „Polityka”, nr 4.  

Baczyński J. 2008, Kto i z kim współpracował, „Polityka”, nr 5. 

Baczyński J., Paradowska J. 2014, Nie ma wolności bez nowoczesności [rozmowa  

z B. Komorowskim], „Polityka”, nr 20. 

Bijak J. 1993, Każdy głos ważny, „Polityka”, nr 38. 



„Resortowe” i „posmoleńskie” dzieci...  43 

Cielemęcki M., Janecki S., Mac J. S. 1996, Zemsta SLD. Kto i dlaczego chce zniszczyć 

tygodnik „Wprost”, „Wprost”, nr 49. 

Cieślik M. 2007, Trafiony teczką, „Newsweek”, nr 11. 

Gabryel P. 2006, Przeprosiny, „Wprost”, nr 44. 

Garlicki A. 1993, Wartości republikańskie, „Polityka”, nr 24. 

Hallin D., Mancini P. 2007, Systemy medialne, Trzy modele mediów i polityki w ujęciu 

porównawczym, Kraków. 

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marek-krol-byl-zarejestrowany-jako-tw-adam 

(15.02.2016). 

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/monika-olejnik-wygrala-z-w-sieci (10.04.2017). 

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-sieci-ma-przeprosic-tomasza-lisa-za-okladke-z-

nim-jako-nazista-obie-strony-zadowolone-z-wyroku (20.12.2016). 

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tygodniki-zyskaly-w-sieci-wprost-wyprzedzil-

newsweeka (5.04.2015). 

Kamiński R. 2001, Pies czyli kot, czyli Tym. Satyra na ławie oskarżonych, „Wprost”,  

nr 14. 

Kamiński R. 2000, Świadek koronny, „Wprost”, nr 18. 

Kania D., Targalski J., Marosz M. 2014, Resortowe dzieci: media, Warszawa. 

Karnowski M., Wstyd roku, http://wpolityce.pl/media/237361-wstyd-roku-w-pismie-

wydawanym-przez-niemiecki-kapital-lis-i-spolka-siegaja-do-dziedzictwa-nazis 

towskich-ustaw-norymberskich (15.10.2016). 

Kobosko M. 2007, Trzysta numerów, „Newsweek”, nr 22. 

Kopacz G. 2007, Sam się nie obroni, „Press”, nr 5. 

Kopacz G. 2010, Pazerny na opinie. Z Jerzym Baczyńskim redaktorem naczelnym 

„Polityki” rozmawia Grzegorz Kopacz, „Press”, nr 9. 

Król M. 1996, Samokrytyka, „Wprost”, nr 7. 

Lata, listy, ludzie. Adresat M.F. Rakowski, 1993, Warszawa. 

Lis T. 2015, Najprostszy wybór w życiu, „Newsweek”, nr 21. 

Lis T. 2015, Ta następna niedziela, „Newsweek”, nr 19. 

Lubińska G. 2004, Kij w szprychy, „Press”, nr 10. 

Łazarkiewicz C. 2012, Ojciec braci, „Newsweek”, nr 28. 

Mielczarek T. 2017, Prasa opinii czy Ilustrowany magazyn społeczno- polityczny?, 

„Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy”, nr 20. 

Magierowski M. 2013, Baczyński zionie ogniem miłości, „Do Rzeczy”, nr 13. 

Mikułowski-Pomorski J. 1989, Nadzwyczajny Walny Zjazd SDP (Warszawa 26–27 

czerwiec 1989), „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 4. 

Nałęcz T., 2015 Dmoczyński, czyli żywoty równoległe Jarosława Kaczyńskiego i Romana 

Dmowskiego, „Polityka”, nr 6. 

Natemat, Tomasz Lis pozywa tygodnik „W sieci”. „Będę się domagał przeprosin i 250 

tysięcy na Caritas”, http://natemat.pl/87385,tomasz-lis-pozywa-tygodnik-w-sieci-

bede-sie-domagal-przeprosin-i-250-tysiecy-na-caritas (19.02.2017). 

Niesiołowski S. 1998, Bolszewicy ’98, „Wprost”, nr 20. 

Persak K. 2006, Sprawa Henryka Hollanda, Warszawa. 

Plemienna wojna mediów. Sebastian Kucharski rozmawia z Jerzym Baczyńskim, 

redaktorem naczelnym tygodnika „Polityka”, 2014, „Gazeta Wyborcza”, 27.05. 

2013. 

Potocki A., Kto stoi za Latkowskim, „wSieci”, nr 7. 

Próba generalna, 1995, „Wprost”, nr 39. 

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/monika-olejnik-wygrala-z-w-sieci


TOMASZ MIELCZAREK 44 

Pyza M. 2014, Strach i kontratak „resortowych dzieci”, „wSieci”, nr 2. 

Rakowski M. F., Dzienniki polityczne, t. 1-10, Warszawa 1998–2005. 

Romiszewska B. 2005, Nowe czasy „Polityki”, Lublin. 

Rzeczkowski G. 2013, Republika kolegów, „Polityka”, nr 2. 

Stachura Z. 1997, Nadzór, „Wprost”, nr 13. 

Sygut T. 2005, Kto stoi za „Wprost”, „Przegląd”, nr 11. 

Szulc A., Krzymowski M. 2015, Duda Gracz, „Newsweek”, nr 12. 

tw, Hiena Roku 2015 dla Tomasza Lisa, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/hiena-

roku-2015-dla-tomasza-lisa. (10.10.2016). 

Urbański J. 2006, Donos Pana Cogito, „Wprost”, nr 33/34. 

Wicenty D. 2014, Katastrofa smoleńska a przemiany na rynku tygodników 

konserwatywnych [w:] Materiały Konferencyjne. II Konferencja smoleńska, 21–

22.10.2013, Warszawa. 

Wiśniewska K. 2017, „Wprost” lustruje bpa Jerzego Dąbrowskiego „Gazeta Wyborcza”, 

9.01.2007. 

Wojewódzki K. 2015, Głosowałem na Kukiza, „Polityka”, nr 21. 

Wyszyńska W. 2007, Trafiony nie zatopiony, „Press”, nr 6. 

Z Tadeuszem Płużańskim rozmawiają Jacek i Michał Karnowscy, 2014, „wSieci”, nr 32. 

Zawłocka A. 1997, Nikt nic nikomu, „Wprost”, nr 21. 

Żakowski J. 2003, Afera towarzystwa, „Polityka”, nr 5. 

Żakowski J. 2004, Śledztwo we własnej sprawie, czyli jak zostałem agentem, „Polityka” 

nr 46. 

Żakowski J. 2011, Polska śródziemnomorska [rozmowa z Paolo Mancinim], „Polityka”, 

nr 6. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data przekazania tekstu: 4.08.2017 r.; data zaakceptowania tekstu: 8.10.2017 r.


