Integralna wizja człowieka w filozofii Karola Wojtyły – Jana Pawła II
Słowa kluczowe:
człowiek, godność osobowa, miłość, uczestnictwo, solidarność, prawdaAbstrakt
Filozofia człowieka w ujęciu Wojtyły stanowi szczególne zadziwienie nad ludzkim bytem osobowym. Wątki wspomnianej filozofii były nieustannie obecne w nauczaniu papieskim Jana Pawła II. Głębia myśli Wojtyły zasadza się na tym, że zgodnie z jego świadectwem rodziła się ona ze studiowania i lektury, ale może nade wszystko z doświadczenia, ze spotkania z drugą osobą. Wypracowana przez niego antropologia jest osadzona głęboko w tradycji filozoficzno-teologicznej Zachodu. U św. Jana od Krzyża odnalazł surową logikę teologiczną połączoną z niezwykłym polotem natchnienia poetyckiego. Druga wielka inspiracja obecna w filozofii Wojtyły to inspiracja tomistyczna. Z myślą Akwinaty zetknął się przyszły papież jako kleryk w ramach tajnych studiów seminaryjnych. Wątki tomistyczne obecne są w jego filozofii osoby i etyce, a ich zwieńczeniem jest encyklika „Fides et ratio”. Wielki wpływ na dociekania filozoficzne Wojtyły wywarła fenomenologia Maxa Schelera. Wspomniane inspiracje pozwoliły zbudować Wojtyle koncepcję antropologii integralnej, nazywaną także adekwatną. Przyglądając się działaniu moralnemu człowieka, Wojtyła chce ukazać głębię bytu ludzkiego wyrażoną w jego transcendencji. Jego zdaniem obiektywistyczne i metafizyczne rozumienie osoby w ujęciu metafizyki klasycznej należy dopełnić ze strony nowoczesnej filozofii podmiotu poprzez analizę świadomości i samoświadomości człowieka. Ani ogląd fenomenologiczny, ani interpretacja arystotelesowsko-tomistyczna, choć ukazują istotne wątki egzystencji osoby ludzkiej, nie wyjaśniają bytu ludzkiego do końca. W sprawie człowieka ostatnie słowo nie należy do filozofii, ale do wiary i Objawienia. Analizy antropologiczno-etyczne Wojtyły doprowadzają go do wniosku, że fundamentalną kategorią antropologiczną jest miłość. Filozofia i nauczanie papieskie Wojtyły – Jana Pawła II usprawiedliwiają stwierdzenie, że miłość jest życiem osoby, wyraża bowiem to, co najbardziej ludzkie. Stanowi centrum życia indywidualnego i wspólnotowego ludzkich osób. Antropologia integralna – adekwatna, pozwala urządzić życie społeczne na miarę godności osoby ludzkiej. Wyalienowaniu społecznemu przeciwstawia nasz autor budowanie relacji międzyludzkich w oparciu o zasadę uczestnictwa i solidarności. Kategorie antropologii integralnej stanowią budulec cywilizacji miłości. W gąszczu postmodernistycznych ujęć człowieka antropologia Wojtyły stanowi cenną inspirację do szukania pełnej prawdy o godności osoby ludzkiej.
Downloads
Bibliografia
Buttiglione R., Myśl Karola Wojtyły (La pensée de Karol Wojtyla), przekł. J. Merecki, Lublin 1996.
Cyceron M.T., Pisma filozoficzne (Ecrits philosophiques), t. 3, przekł. W. Kornatowski, J. Śmigaj, Warszawa 1961.
Frossard A., Nie lękajcie się. Rozmowy z Janem Pawłem II (N’ayez pas peur. Conversations avec Jean-Paul II), Kraków 1983.
Galarowicz J., Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyly (L’homme est une personne. La base de l’anthropologie philosophique de Karol Wojtyla), Kęty 2000.
Galarowicz J., Imię własne człowieka. Klucz do myśli i nauczania Karola Wojtyły – Jana Pawła II (Nom propre de l’ homme. La clé de la pensée et de l’enseignement de Karol Wojtyla – Jean-Paul II), Kraków 1966.
Gilson E., Langan T., Mauer A., Historia filozofii współczesnej (Histoire de la philosophie contemporaine), przekł. B. Chwedeńczuk, S. Zalewski, Warszawa 1979.
Granat W., Osoba ludzka. Próba definicji (La personne humaine. La tentative de la définir), Sandomierz 1961.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym „Familiaris cosortio” (Exhortation apostolique sur les tâches de la famille chretienne dans le monde moderne „Familiaris cosortio”), Częstochowa 1991.
Jan Paweł II, Centesimus annus. Tekst i komentarze (Le texte et les commentaires), Lublin 1998.
Jan Paweł II, Fides et ratio, Poznań 1998.
Jan Paweł II, Redemptor hominis. Tekst i komentarz, Kraków 1980.
Jan Paweł II, Tryptyk rzymski (Triptyque romain), Kraków 2004.
Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury. Przemówienie Ojca Świętego Jana Pawła II w UNESCO, 2 czerwca 1980 r. (Au nom de l’avenir de la culture. Le discours de Jean-Paul II à l’UNESCO, le 2 juin 1980), dans: Dokumenty nauki społecznej Kościoła (Documents de l’ensignement social de l’Eglise) par. 2, Rzym–Lublin 1987.
Jaworski M., Koncepcja antropologii filozoficznej w ujęciu Kardynała Karola Wojtyły. Próba odczytania w oparciu o studium „Osoba i czyn” (Le concept de l'anthropologie philosophique en termes de Cardinal Karol Wojtyla. Tentative de lecture basée sur l'étude „La personne et l’acte”), „Analecta Cracoviensia” 1973–1974, t. V–VI.
Kamiński S., Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii klasycznej (Comment philosopher? Etudes et methodes de la philosophie classique), Lublin 1989.
Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka (Esquisse de la philosophie de l’homme), Sandomierz 1990.
List do rodzin Ojca Świętego Jana Pawła II (La Lettre du Pape Jean-Paul II aux familles), Poznań 1994.
List Ojca Świętego Jana Pawła II do artystów (La lettre de Jean-Paul II aux artistes), Watykan 1999.
Maryniarczyk A., Koncepcja bytu a rozumienie człowieka (La concéption de l’être et la compréhension de l’homme), dans: Zadania współczesnej metafizyki (Les tchem de la métaphisique contemporaine), t. 5: Błąd antropologiczny (L’erreur anthropologique), red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003.
Morawiec E., Podstawowe zagadnienia metafizyki klasycznej (Les concepts de base de la métaphisique classique), Warszawa 1998.
Pastuszka J., Filozofia współczesna ( Philosophie contemporaine), t. II, Lublin 1936.
Pielgrzymka Apostolska Ojca Świętego Jana Pawła II do Polski 5–17 czerwca 1999. Przemówienia. Dokumentacja. Tekst autoryzowany (Le pèlerinage apostolique du Sait-Père Jean-Paul II en Pologne 5–17 juin 1999), Poznań 1999.
Półtawska W., Półtawski A., Filozofia Karola Wojtyły a rodzina (La philosophie de Karol Wojtyla et la famille), dans: Rodzina środowiskiem życia, Częstochowa 1994.
Półtawski A., Realizm fenomenologii. Husserl–Ingarden–Stein–Wojtyła. Odczyty i rozprawy (Le réalisme de la phénomenologie. Husserl–Ingarden–Stein–Wojtyła. Conférences et discours), Toruń brw.
Przekroczyć próg nadziei. Jan Paweł II odpowiada na pytania Vittoria Messoriego (Franchir le seuil de l’espoir. Jean-Paul II répond aux questins de Vittorio Messori), Lublin 1994.
Reale G., Komentarz krytycznoliteracki do Tryptyku rzymskiego”, dans: Wokół „Tryptyku rzymskiego” Jana Pawła II (Commentaire critiques littéraire à „Triptyque romain” dans: Autour du „Triptyque romain” de Jean-Paul II), red. A.M. Wierzbicki, Lublin 2003.
Scheler M., Istota i formy sympatii (La nature et les formes de la sympathie), przekł. A. Węgrzecki, Warszawa 1983.
Scheler M., Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy (Ecrits de l’anthropologie philosophique et la théorie de la connaissance), przekł. S. Czerniak, A. Węgrzecki, Warszawa 1987.
Skrzydlewski P., Cywilizacja (Civilisation), dans: Powszechna encyklopedia filozofii, t. 2, Lublin 2001.
Styczeń T., Człowiek drogą Kościoła (L’homme est le chemin de l’Eglise), „Roczniki Filozoficzne” 1991–1992, t. XXXIX–XL, z. 1.
Styczeń T., Metoda antropologii filozoficznej w „Osobie i czynie” Kardynała Karola Wojtyły (Méthode de l’anthropologie philisophique dans „La personne et l’acte” de Cardinal Karol Wojtyla), „Analecta Cracoviensia” 1973–1974, t. V–VI.
Swieżawski S., Człowiek średniowieczny (L’homme médiéval), Warszawa 1999.
Szymonik M., Dwadzieścia lat adhortacji Jana Pawła II o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym „Familiaris consortio” (20 ans d’exhortation apostolique sur les tâches de la famille chrétienne dans le monde moderne „Familiaris cosortio”), „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 2003, t. VI.
Szymonik M., Kryzys wartości we współczesnej kulturze (La crise des valeurs dans la culture contemporaine), „Częstochowskie Studia Teologiczne” 2002, t. XXX.
Szymonik M., Problem kryzysu moralnego w dobie polskiej transformacji (Le problème de la crise morale dans l’ère de la transformation polonaise), „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Pedagogika” 2002, z. XI.
Wittgenstein L., Tractatus logico-philosophicus, przekł. B. Wolniewicz, Warszawa 1997.
Wojtyła K., Aby Chrystus się nami posługiwał (Pour que le pape se serve de nous), Kraków 1979.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność (L’amour et la resposabilité), Lublin 1986.
Wojtyła K., O humanizmie św. Jana od Krzyża (Sur l’humanisme de Saint-Jean de la Croix), „Znak” 1951, n° 1 (27).
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne (Personne et l’acte et d’autres études anthropologiques), Lublin 1994.
Wojtyła K., Poezje i dramaty (Poésie et drames), Kraków 1986.
Wojtyła K., Zagadnienie podmiotu moralności (La question de l’objet de la morale), Lublin 1991.
Zdybicka Z.J., Jan Paweł II filozof i mistyk (Jean-Paul II pfilosophe et mystique), Lublin 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Limes. Studia i materiały z dziejów Europy Środkowo-Wschodniej (czasopismo archiwalne)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.