Herody – struktura i funkcje ludowego widowiska religijno- obrzędowego
Słowa kluczowe:
Herody, kolęda, kolędnicy, tradycja bożonarodzeniowa, ryt, rytuał, obrzęd, widowisko obrzędowe, ceremonialność, religijność, gra, zabawa, dobro, zło, symbolizm, chtoniczność, regionalność, ludyczność, etniczność, etnoteatr, teatr ludowy, prezentacja, rekwizyt, monolog, dialog, melorecytacja, dramat, spektakl, aktor, scena, misterium, styl, forma, postać, struktura teatralna, znak, gest, scenariusz, rekonstrukcja, oralność, werbalność, wartości, wychowanieAbstrakt
In this article the author analyses the Herody, a folk spectacle of a religious and ritual theme, in terms of its role and composition. Herody, as an example of a traditional form of caroling, is a performance based on the authenticity of screenplays that are composed of folk and religious elements taken from people’s own region or subregion. These spectacles originate from medieval Mysteries and were performed initially at a church and later they were moved to the public areas. The screenplay layout of Herody is usually the same. A regional variety appears on the level of the composition of scenes and in the choice of characters and stage props.
In the paper, the author provides a detailed presentation of selected scenes from Herody spectacle and the lines spoken by the characters, among whom there are, for example, King Herod, Soldiers, the Angel, the Death, the Devil, and the Jew. The author also underlines the religious and ritual role of this type of caroling and focuses on the fight between good and evil as well as on traditional rites performed when going caroling to a young and unmarried lady.
As a conclusion, the author expresses the view that the screenplay of a traditional Herody spectacle is an expression of allegories of moral and amoral values and behaviors that are very much alive in our society and are constantly clashing with each other. The rudimentary sacral and social elements that are included in the decorum of such spectacles have an important educational and ethical function in the dramatic and dynamic concept of the modern homo-viator – “man on the journey”.
Downloads
Bibliografia
Adamowski J., Wiejskie zespoły śpiewacze, obrzędowe i teatralne, w: Na ludową nutę – ginące piękno, red. A. Gauda, Lublin 2003, s. 16.
Adamowski J., Bartmiński J., „Herody lubelskie”– między misterium a kolędą życzącą, w: Kolędowanie na Lubelszczyźnie, red. J. Bartmiński, C. Hernas, Wrocław 1986, s. 241
Bystroń S., Tematy, które mi odradzano, oprac. L. Stomma, Warszawa 1980.
Dąbrowska E., Teatr, którego nie znamy. Rzecz o śląskich inscenizacjach obrzędowych, Opole 1989.
Dąbrowska G., Obrzędy i zwyczaje doroczne jako widowisko, Warszawa 1988.
Dąbrówka A., Teatr i sacrum w średniowieczu, Wrocław 2001.
Derdowski M.A., Polski dramat misteryjny w XX wieku, w: Popularny dramat i teatr religijny w Polsce, red., J. Sławińska, M.B. Stykowa, Lublin 1990, s. 36.
Ehrensperger H., Religious Drama, w: I. Sławińska, Odczytywanie dramatu, Warszawa 1988, s. 70.
Eliade M., Sacrum, mit, historia, tłum. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1974.
Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 2, red. M. Biernacka, M. Frankowska, W. Paprocka, Warszawa–Łódź 1981.
Godula R., Od Mikołaja do Trzech Króli. Rola daru w obrzędzie, Kraków 1994.
Kolędowanie na Lubelszczyźnie, red. J. Bartmiński, C. Hernas, Wrocław 1986.
Łeńska-Bąk K., Zapraszamy na wesele. Weselne oracje i ceremonialne formuły, Kraków 1998.
Łysiak S., Współczesny teatr ludowy. Studium wybranych zespołów z Lubelskiego, Podkarpackiego i Świętokrzyskiego, Sandomierz 2012.
Macios T., Jak czytać dramaty, Warszawa 2006.
Marcel G., Theatre et religion, w: I. Sławińska, Odczytywanie dramatu, Warszawa 1988, s. 78.
Na ludową nutę – ginące piękno, red. A Gadua, Lublin 2003.
Nicoll A., Dzieje teatru, tłum. A. Dębnicki, Warszawa 1977.
Sinko G., Opis przedstawienia teatralnego. Problem semiotyczny, Warszawa 1982.
Sławińska I., Odczytywanie dramatu, Warszawa 1988.
Sławińska I., Styk M., Popularny dramat i teatr religijny w Polsce, Lublin 1990.
Słownik wiedzy o teatrze, red. M. Siwiec, Bielsko-Biała 2007.
Zawistowicz-Adamska K., Wprowadzenie, w: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 2, red. M. Biernacka, M. Frankowska, W. Paprocka, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź, 1981, s. 20.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Limes. Studia i materiały z dziejów Europy Środkowo-Wschodniej

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.