Dualizm czy triada nauk administracyjnych a koncepcja inkluzywnej administracji
DOI:
https://doi.org/10.15584/znurprawo.2019.27.13Słowa kluczowe:
inkluzywna administracja, koncepcja inkluzywnego prawa administracyjnego, triada nauk administracyjnych, nauki o administracjiAbstrakt
Budowaniu inkluzywnej administracji sprzyja podejście, zgodnie z którym na naukę administracji należy spojrzeć nie tylko jako na dyscyplinę odnoszącą się do zastanej rzeczywistości administracyjnej, lecz przede wszystkim na dyscyplinę formułującą syntetyczne oceny i postulaty inicjujące korzystne zmiany z punktu widzenia interesów obywateli oraz interesu publicznego. Innymi słowy, odejście od wspomnianego klasycznego ujęcia triady nauk administracyjnych na rzecz dualistycznej koncepcji wyodrębnienia dwóch nauk, a mianowicie nauki prawa administracyjnego oraz nauki administracji, integrującej dwie funkcje, tj. opisową, która może być utożsamiana z klasyczną nauką administracji, oraz funkcję normatywną – charakterystyczną dla nauki polityki administracyjnej, której istotą jest formułowanie postulatów, strategii, celów. Jak się wydaje, takie podejście może stanowić – obok założeń inkluzywnej demokracji, inkluzywnej gospodarki oraz inkluzywnej koncepcji prawa administracyjnego – komponent inkluzywnej administracji jako pewnego nowego modelu organizacyjnego i funkcjonalnego administracji. Model ten powinien charakteryzować się możliwie najszerszym włączeniem w procesy organizacyjne i decyzyjne administracji różnych grup obywateli i ich organizacji tudzież spojrzeniem na strukturę administracji i procesy decyzyjne administrowania poprzez pryzmat wartości i celów służących urzeczywistnianiu interesu publicznego oraz interesów jednostek.