Dualizm czy triada nauk administracyjnych a koncepcja inkluzywnej administracji
DOI:
https://doi.org/10.15584/znurprawo.2019.27.13Słowa kluczowe:
inkluzywna administracja, koncepcja inkluzywnego prawa administracyjnego, triada nauk administracyjnych, nauki o administracjiAbstrakt
Budowaniu inkluzywnej administracji sprzyja podejście, zgodnie z którym na naukę administracji należy spojrzeć nie tylko jako na dyscyplinę odnoszącą się do zastanej rzeczywistości administracyjnej, lecz przede wszystkim na dyscyplinę formułującą syntetyczne oceny i postulaty inicjujące korzystne zmiany z punktu widzenia interesów obywateli oraz interesu publicznego. Innymi słowy, odejście od wspomnianego klasycznego ujęcia triady nauk administracyjnych na rzecz dualistycznej koncepcji wyodrębnienia dwóch nauk, a mianowicie nauki prawa administracyjnego oraz nauki administracji, integrującej dwie funkcje, tj. opisową, która może być utożsamiana z klasyczną nauką administracji, oraz funkcję normatywną – charakterystyczną dla nauki polityki administracyjnej, której istotą jest formułowanie postulatów, strategii, celów. Jak się wydaje, takie podejście może stanowić – obok założeń inkluzywnej demokracji, inkluzywnej gospodarki oraz inkluzywnej koncepcji prawa administracyjnego – komponent inkluzywnej administracji jako pewnego nowego modelu organizacyjnego i funkcjonalnego administracji. Model ten powinien charakteryzować się możliwie najszerszym włączeniem w procesy organizacyjne i decyzyjne administracji różnych grup obywateli i ich organizacji tudzież spojrzeniem na strukturę administracji i procesy decyzyjne administrowania poprzez pryzmat wartości i celów służących urzeczywistnianiu interesu publicznego oraz interesów jednostek.
Downloads
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Acta Iuridica Resoviensia

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.