Rola podręczników prawa w nauczeniu i stosowaniu metod interpretacji prawnej w polsce (w perspektywie historycznej i współczesnej)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/actaires.2023.3.5

Słowa kluczowe:

wykładnia prawa, teoria prawa, podręczniki prawa, nauczanie wykładni prawa, metodologia prawa

Abstrakt

Celem artykułu jest wyjaśnienie roli wykładni prawa w Polsce w kontekście jej nauczania i stosowania, wynikające ze sposobu prezentacji wykładni prawa w podręcznikach prawa. Wyjaśnienie to oparte jest na następujących tezach: (1) współczesny sposób nauczania prawa w Polsce, w szczególności wykładni prawa oraz jej wpływu na stosowanie prawa, wynika z uwarunkowań historyczno- politycznych. (2) polskie podręczniki nauki prawa nie pokazują kontekstu politycznego i światopoglądowego prawa, co powoduje nieświadomość prawnopolitycznej roli wykładni prawa, (3) obecny stan polskiej nauki prawa, w szczególności- podręczników, przyczynia się do wzrostu znaczenia tzw. wykładni sędziowskiej i związanych z nią zagrożeń dla nauczania i stosowania prawa. Wyjaśnienie wskazanych tez pozwoli nie tylko na zrozumienie obecnej roli podręczników prawa w nauczaniu metody wykładni prawa cywilnego, ale także na pokazanie potencjalnego kierunku rozwoju teorii prawa. Istotnym jest zatem zwrócenie uwagi na szerszy kontekst, jakim jest sposób uprawiania nauki prawa w Polsce oraz jego wpływ na stosowanie i rozwój prawa, a także na świadomość prawną i poziom kultury prawnej. 

Opublikowane

2023-09-30

Jak cytować

Siemińska, A. (2023). Rola podręczników prawa w nauczeniu i stosowaniu metod interpretacji prawnej w polsce (w perspektywie historycznej i współczesnej). Acta Iuridica Resoviensia, 42(124), 69–89. https://doi.org/10.15584/actaires.2023.3.5

Numer

Dział

Artykuły