Jak poznawać przeszłość? Kilka uwag na temat nauczania historii i prawa w antycznym Rzymie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/actaires.2024.2.4

Słowa kluczowe:

republika rzymska, obywatelstwo, urzędnicy, zgromadzenia ludowe, senat

Abstrakt

Każde pokolenie nosi na ustach łacińską paremię historia magistra vitae est. Takie też jest nasze życzenie – aby historia uczyła nas i chroniła od błędów. Aby jednak było to możliwe, należy skwapliwie ją poznawać, opierając się na najlepszych materiałach. Artykuł został poświęcony fragmentowi dziejów świata, tj. republice rzymskiej i temu, w jaki sposób problematyka została przedstawiona uczniom szkół ponadpodstawowych w oddanym w ich ręce podręczniku autorstwa Marcina Pawlaka i Adama Szwedy, Poznać przeszłość 1. Choć zasadniczo materiał dotyczący czasów antycznego Rzymu obejmuje politykę i prawo publiczne, nieco wiadomości jest także z zakresu prawa prywatnego. Niestety niezależnie od omawianej tematyki autorom nie udało się uniknąć błędów. Celem rozważań było ich wskazanie i wyjaśnienie, jak w rzeczywistości poszczególne kwestie były przez Rzymian regulowane. W artykule dużo uwagi poświęcono również istniejącej literaturze przedmiotu. Zwrócono uwagę na obszerny dorobek polskiej nauki, zwłaszcza w dziedzinie romanistyki.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-30

Jak cytować

Kamińska, R. (2024). Jak poznawać przeszłość? Kilka uwag na temat nauczania historii i prawa w antycznym Rzymie. Acta Iuridica Resoviensia, 45(127), 57–72. https://doi.org/10.15584/actaires.2024.2.4

Numer

Dział

Artykuły