Rola władz lokalnych w tworzeniu inteligentnych miast

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.1.10

Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, Agenda 2030, miasto inteligentne, samorząd lokalny

Abstrakt

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zagadnienia związane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w celu tworzenia miast inteligentnych, zwanych też miastami 15-minutowymi lub miastami kompaktowymi. Na świecie funkcjonuje już wiele takich miast, a wzorce z nich czerpią inne. Również w Polsce dąży się do tworzenia miast inteligentnych, które gwarantują jednocześnie zrównoważony rozwój i poprawę jakości życia mieszkańców. W tym zakresie podstawowa rola spoczywa na samorządach lokalnych.
Idea miasta inteligentnego podkreślona została w rezolucji ONZ z 2015 roku, zwanej Agendą 2030, w której podkreśla się, że wprowadzane zmiany w funkcjonowaniu miast mają sprzyjać spójności społecznej. Założenia zawarte w Agendzie 2030 znajdują poparcie Komisji Europejskiej m.in. w programie „Horyzont Europa”. Założeniem smart city jest, by każdy mieszkaniec miał dostęp do podstawowych potrzeb życiowych w odległości 15 minut pieszo lub rowerem od domu albo korzystając z transportu publicznego.
Podstawowa teza na tle powyższych rozważań wykazuje, że działania ukierunkowane na tworzenie miast inteligentnych wpływają na zrównoważony rozwój środowiska, społeczny i ekonomiczny, a jednocześnie niosą ze sobą zagrożenia mogące ograniczać prawa mieszkańców i zagrażać ich prywatności.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bukowski Z., Zrównoważony rozwój w systemie prawa, Toruń 2009.

Czech E.K., Publiczne prawa podmiotowe do środowiska podmiotów korzystających ze środowiska, Białystok 2021.

https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/policy/themes/urban-development/agenda/eu-urban-agenda-infographics.pdf.

https://gloswielkopolski.pl/pierwsze-15minutowe-miasto-w-polsce-jest-w-wielkopolsce-brytyjczycy-sa-nim-zachwyceni/ar/c1-17442845.

https://habitat3.org/wp-content/uploads/NUA-Polish.pdf.

https://konkret24.tvn24.pl/swiat/15-minutowe-miasta-ograniczenia-kamery-i-limity-wjazdu-wielopietrowa-manipulacja-6813960.

https://pch24.pl/brytyjskie-miasto-15-minutowe-pod-ostrzalem-mieszkancy-oxfordu-ponownie-protestuja/.

https://wpolityce.pl/swiat/635006-mieszkancy-oxfordu-protestuja-przeciwko-specjalnym-strefom.

https://pleszew.naszemiasto.pl/tag/innowacyjny-samorzad-2023.

https://sdgs.un.org/2030agenda.

https://um.warszawa.pl/-/stolica-pieciu-linii-metra.

https://www.c40knowledgehub.org/s/article/Why-every-city-can-benefit-from-a-15-minute-city-vision?language=en_US.

https://www.kpk.gov.pl/horyzont-europa.

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/2203998,1,zabiora-nam-auta-15-minutowe-miasto-czyli-zamach-na-wolnosc.read.

https://www.salon24.pl/u/niewiarygodne/1274483,miasta.

https://www.theguardian.com/cities/2016/may/17/superblocks-rescue-barcelona-spain-plan-give-streets-back-residents.

https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,172871,25517596,amsterdam-to-nie-tylko-rowery-to-swiatowy-lider-w-rozwoju-smart.html.

https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/nowa-koncepcja-znana-z-przeszlosci-czym-jest-15minutowe-miasto-77772.html.

https://wyborcza.pl/7,75968,29038608,miasto-15-minutowe-ideologia-i-praktyka-watpliwe-sukcesy-paryza.html.

https://ztp.krakow.pl/miasto-15-minutowe/klimatyczny-kwartal.

Korzeniowski P., Zasady prawne ochrony środowiska, Łódź 2010.

Metrycki M., Czwarta rewolucja przemysłowa musi się dokonać przede wszystkim w naszych umysłach [in:] K. Schwab, Czwarta rewolucja przemysłowa, Polish edition, Publ. house Studio Emka, Warszawa 2018.

Przegalińska A. [in:] Rekomendacje do książki K. Schwaba, Czwarta rewolucja przemysłowa, Polish edition, Publ. house Studio Emka, Warszawa 2018.

Rakoczy B. [in:] Z. Bukowski, E.K. Czech, K. Karpus, B. Rakoczy, Prawo ochrony środowiska. Komentarz, Warszawa 2013.

Schwab K., Czwarta rewolucja przemysłowa, Warszawa 2018.

Zimmemann J., Prawo administracyjne, 8th ed., Wolters Kluwer 2020.

Opublikowane

2023-03-30

Jak cytować

Ura, E. (2023). Rola władz lokalnych w tworzeniu inteligentnych miast. Ius et Administratio, 50(1), 139–148. https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.1.10

Numer

Dział

Artykuły