Inicjowanie kontroli konstytucyjności ustaw przez Prezydenta RP w latach 1997–2020
DOI:
https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.3.6Słowa kluczowe:
Prezydent RP, Sejm i Senat, Marszałek Sejmu, Trybunał Konstytucyjny, kontrola konstytucyjności prawa, regulamin sejmu, Konstytucja RPAbstrakt
Prezydent RP na mocy art. 122 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. został wyposażony w wyłączną kompetencję do inicjowania prewencyjnej kontroli przepisów przed Trybunałem Konstytucyjnym, mającej na celu zbadanie ich zgodności z Konstytucją RP. Istotą tego działania jest dążenie do weryfikacji tych przepisów, które budzą wątpliwości głowy państwa w zakresie ich zgodności z ustawą zasadniczą. Regulacje prawne dotyczące procedury usuwania niezgodności znajdują się zarówno w Konstytucji RP, jak i w Regulaminie Sejmu. Z kolei legitymacja podmiotowa w zakresie występowania do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawach wymienionych w art. 188 Konstytucji RP – tj. przepisu określającego właściwość rzeczową Trybunału Konstytucyjnego – została wskazana w art. 191 Konstytucji RP. Zgodnie z tym przepisem Prezydent RP jest jednym z podmiotów posiadających uprawnienie umożliwiające inicjowanie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawach następczej kontroli hierarchicznej zgodności norm, jak również w kwestii konstytucyjności celów, a także działalności partii politycznych. Głowa państwa należy zatem do grona podmiotów posiadających szczególną legitymację – tj. legitymację nieograniczoną. Jej istota polega na uprawnieniu do kwestionowania wszystkich aktów normatywnych, które zostały objęte właściwością Trybunału Konstytucyjnego3. W niniejszym artykule podjęto próbę dokonania wstępnej analizy w zakresie inicjowania kontroli konstytucyjności ustaw przez polskich prezydentów w latach 1997–2023.
Downloads
Bibliografia
Borowiec P., Uwarunkowania, przebieg i wyniki wyborów parlamentarnych w 2007 roku [w:] Wybory parlamentarne 2007: media w kampanii wyborczej, red. K Pokorna-Ignatowicz, Kraków 2008.
Brzozowski W., Prawne relacje Prezydenta RP z Trybunałem Konstytucyjnym [w:] Instytucja prezydenta. Zagadnienia teorii i praktyki na tle doświadczeń polskich oraz wybranych państw obcych, red. T. Mołdawa, J. Szymanek, Warszawa 2010.
Chybalski P., Komentarz do art. 122 [w:] Konstytucja RP. Komentarz, t. II: Komentarz. Art. 87–243, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.
Ciemniewski J., Badanie zgodności ustaw z Konstytucją w procesie legislacyjnym, „Przegląd Sejmowy” 2004, nr 1.
Dziemianko Z., Stach W., Nowelizacja ustawy o zarządzaniu kryzysowym, ,,Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa” 2009, nr 3.
Garlicki L., Uwagi do art. 122 Konstytucji [w:] Konstytucja RP. Komentarz, t. II, red. L. Garlicki, Warszawa 2001.
Kierończyk R., Regulacja instytucji Prezydenta w nowej Konstytucji RP [w:] Wybrane zagadnienia nowej Konstytucji, red. A. Szmyt, „Gdańskie Studia Prawnicze” 1998, t. III.
Mączyński A., Podkowik J., Komentarz do art. 191 [w:] Konstytucja RP. Komentarz, t. II: Komentarz. Art. 87–243, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.
Michalska A., Wronkowska S., Zasady tworzenia prawa, Poznań 1983.
Mistygacz M., Prewencyjna kontrola, „Kontrola Państwowa” 2011, nr 3.
Opaliński B., Rola Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w procesie stanowienia ustaw na tle praktyki ustrojowej Konstytucji III RP, Warszawa 2014.
Piotrowski R., Opinia w sprawie usunięcia niezgodności z Konstytucją RP w ustawie z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (druk senacki nr 129), 2012.
Repel J., Kontrola zgodności ustaw z Konstytucją [w:] Kontrola legalności ustawy w Sejmie, red. P. Radziewicz, Warszawa 2015.
Rytel-Warzocha A., Prewencyjna kontrola konstytucyjności prawa w Polsce na tle państw europejskich, Gdańsk 2019.
Sarnecki P., Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Kraków 2000.
Wojtyczek K., Komentarz do art. 58 [w:] Komentarz do Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2018.
Archiwum Aleksandra Kwaśniewskiego, https://www.prezydent.pl/kancelaria/archiwum/archiwum-aleksandra-kwasniewskiego [dostęp: 1.05.2023].
Legislacja, https://www.prezydent.pl/prezydent/piec-lat-prezydentury-andrzeja-dudy/legislacja [dostęp: 1.05.2023].
Oświadczenie prawników w związku z projektowanymi przez rząd zmianami w systemie ubezpieczeń społecznych, https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/komisje/2013/kbfp/opinie/132_2.pdf [dostęp: 1.05.2023].
Postanowiłem podpisać nowelę ustawy o IPN i skierować ją do TK, https://www.prezydent.pl/aktualnosci/wydarzenia/postanowilem-podpisac-nowele-ustawy-o-ipn-i-kieruje-ja-do-tk,864 [dostęp: 1.05.2023].
Prezydent: niech przepisy ustawy o zarządzaniu kryzysowym zbada TK, https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/346555,prezydent-niech-przepisy-ustawy-o-zarzadzaniu-kryzysowym-zbada-tk.html [dostęp: 1.05.2023].
Prezydent podpisał ustawę o zarządzaniu kryzysowym, https://www.money.pl/gospodarka/polityka/artykul/prezydent;podpisal;ustawe;o;zarzadzaniu;kryzysowym,130,0,518786.html [dostęp: 1.05.2023].
SLD zarzuca Komorowskiemu naruszenie konstytucji, https://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/sld;zrazuca;komorowskiemu;naruszenie;konstytucji,160,0,920480.html [dostęp: 1.05.2023].
Ustawy odesłane do TK, https://www.prezydent.pl/kancelaria/archiwum/archiwum-lecha-kaczynskiego/ustawy/ustawy-odeslane-do-tk/page,2 [dostęp: 1.05.2023].
Wyroki w sprawach z wniosków czterech kolejnych prezydentów o prewencyjne zbadanie ustaw Trybunał wydawał i po 5 tygodniach, i po 25 miesiącach, https://monitorkonstytucyjny.eu/archiwa/24729 [dostęp: 1.05.2023].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Ius et Administratio

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.