Niewykonalność decyzji administracyjnych wydawanych przez organy nadzoru budowlanego w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych

Autor

  • Małgorzata Rydzewska Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie; Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Rzeszowie

Słowa kluczowe:

prawo budowlane, egzekucja administracyjna, niewykonalność decyzji, postępowanie administracyjne

Abstrakt

Niniejszy artykuł dotyczy problematyki związanej z niewykonalnością decyzji organów nadzoru budowlanego, która powoduje wystąpienie wady skutkującej koniecznością stwierdzenia jej nieważności. Niewykonalność natomiast obowiązku o charakterze niepieniężnym, który nałożony został decyzją administracyjną w postępowaniu egzekucyjnym w administracji powoduje umorzenie tego postępowania. W ocenie Autora z analizy orzeczeń sądów administracyjnych wynika, że najczęstszą przyczyną niewykonalności decyzji wydawanych przez organy nadzoru budowlanego jest źle określony zakres obowiązków przewidzianych w ustawie prawo budowlane. Niejednolicie w orzecznictwie odnoszono się do niewykonalności obowiązku opróżnienia lub wyłączenia z użytkowania budynku przeznaczonego na pobyt ludzi, bezpośrednio grożącego zawaleniem. Problem niewykonalności obowiązku o charakterze niepieniężnym w orzecznictwie dotyczył również adresatów nakazów nakładanych z tytułu samowoli budowlanych. Aktualna linia orzecznicza wskazuje również że nie jest wykonalny nakaz rozbiórki dotyczący nadbudowy lub dobudowy bez pozwolenia w sytuacji wystąpienia przeszkód technicznych.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-28

Jak cytować

Rydzewska, M. (2018). Niewykonalność decyzji administracyjnych wydawanych przez organy nadzoru budowlanego w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych. Ius Et Administratio, (4). Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/iuseta/article/view/9543

Numer

Dział

Artykuły