Źródła uznania administracyjnego oraz jego granice

Autor

  • Karolina Sagan Doktorantka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytet Śląski w Katowicach

Słowa kluczowe:

uznanie administracyjne, pojęcia nieokreślone, norma prawna, wykładnia prawa, etapy stosowania prawa, upoważnienie do uznania administracyjnego

Abstrakt

Niniejsze opracowanie skupia uwagę na niektórych zagadnieniach związanych z problematyką uznania administracyjnego. Fundamentalną kwestią wydaje się być zagadnienie dotyczące źródeł uznania administracyjnego. Bez wątpienia źródło uznania administracyjnego stanowić może jedynie upoważnienie zawarte przez ustawodawcę w akcie prawnym. Winno ono przy tym zostać wyrażone w sposób bezpośredni i wyraźny. Kolejnym zagadnieniem podjętym w opracowaniu jest istota uznania administracyjnego. Przejawia się w sytuacji wystąpienia stanu faktycznego, określonego w hipotezie normy prawnej, w której organ dysponuje możliwością wyboru jednego z co najmniej dwóch następstw prawnych. Kluczową w punktu widzenia problematyki podjętej w opracowaniu jest również kwestia „pojęć nieostrych” jako upoważnienia do uznania administracyjnego. Zawarcie przez ustawodawcę w akcie prawnym takich pojęć niewątpliwie rodzi po stronie organu pewien rodzaj swobody. Wydaje się, jednakże, że swoboda ta nie może być utożsamiana z uznaniem administracyjnym. Pozwala to bowiem wykazać, iż na poszczególnych etapach stosowania prawa organowi administracji przysługują różne rodzaje swobody.

Pobrania

Opublikowane

2013-03-31

Jak cytować

Sagan, K. (2013). Źródła uznania administracyjnego oraz jego granice. Ius Et Administratio, (1), 65–81. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/iuseta/article/view/9695

Numer

Dział

Artykuły