Wpływ pandemii COVID-19 na cybernetyzację aktywności społeczno-gospodarczej
DOI:
https://doi.org/10.15584/johass.2024.4.6Słowa kluczowe:
COVID-19, e-commerce, praca zdalna, edukacja zdalna, rekreacjaAbstrakt
Celem artykułu jest zbadanie, czy pandemia COVID-19 wywarła istotny i trwały wpływ na postępującą cybernetyzację takich obszarów ludzkiej aktywności, jak praca, edukacja, handel, a także rekreacja, czy też zmiany te miały jedynie charakter przejściowy, podyktowany sytuacją pandemiczną. W badaniu posłużono się głównie metodą analizy i krytyki piśmiennictwa, co pozwoliło na wyróżnienie obszarów będących przedmiotem analizy, a także metodą statystyczną analizy danych. Zmiany w nastawieniu do telepracy i e-learningu są ewidentne, gdyż kwerenda zapytań w wyszukiwarce Google pokazuje, iż zainteresowanie telepracą i nauką zdalną jest większe niż przed pandemią, pomimo znacznego złagodzenia obostrzeń pandemicznych. Jednocześnie można zaobserwować, że czas poświęcany na rekreację online wydłużył się, a branża e-commerce odnotowała ponadnormatywny wzrost w okresie pandemii.
Bibliografia
Blake S., 2023, Steam Revenue and User Statistics (2023), https://mobilemarketingreads.com/steam-revenue-and-user-statistics/ (dostęp: 29.06.2023).
Birski A., 2005, Telepraca – formy organizacyjne i możliwości rozwoju, „Przegląd Organizacji”, nr 2(781), Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa.
Bylicki A., 2003, Uwagi dotyczące realizacji w Polsce programu budowy gospodarki opartej na wiedzy [w:] Gospodarka oparta na wiedzy. Perspektywy Banku Światowego, red. A. Kukliński, Warszawa.
Chevalier S., 2022, Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2026, “Statista”, https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales (dostęp: 22.06.2023).
COVID-19 Dashboard, 2023, Center for Systems Science and Engineering, Johns Hopkins University, https://coronavirus.jhu.edu/map.html (dostęp: 22.06.2023).
Curry D., 2023, Fitness App Revenue and Usage Statistics, https://www.business-ofapps.com/data/fitness-app-market/ (dostęp: 22.06.2023).
Dean B., 2023, Steam Usage and Catalog Stats for 2023, Backlinko.com, https://back-linko.com/steam-users (dostęp: 28.06.2023).
Dewan M., Rana OC., 2021, Online Shopping Behavior of Consumers During Covid-19 Situation, “International Journal of Emerging Technologies and Innovative Research”, vol. 8(11).
Eurostat, 2021, How usual is it to work from home?, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/edn-20210517-2 (dostęp: 22.06.2023).
Haddon L., Lewis A., 1994, The experience of teleworking: an annotaded review, “The International Journal of Human Resource Management”, vol. 5(1).
Heng K., Sol K., 2021, Online learning during COVID-19: Key challenges and suggestions to enhance effectiveness, “Cambodian Journal of Educational Research”, Vol. 1(1).
International Post Corporation, 2021, IPC Cross-border e-commerce Shopper Survey 2020 ‒ Key Findings, https://www.ipc.be/sector-data/reports-library/ipc-reports-brochures/cross-border-e-commerce-shopper-survey-2020 (dostęp: 22.06.2023).
Iqbal M., 2023, Facebook Revenue and Usage Statistics, https://www.businessof-apps.com/data/facebook-statistics/ (dostęp: 22.06.2023).
Iqbal M., 2023, YouTube Revenue and Usage Statistics, https://www.businessof-apps.com/data/youtube-statistics/ (dostęp: 22.06.2023).
Kapczyński A., Tkacz E., 2009, Internet – technical Development and Applications, Springer Science & Business Media, Berlin.
Kemp S., 2023, Digital 2023 deep-dive: how much time do we spend on social media?, https://datareportal.com/reports/digital-2023-deep-dive-time-spent-on-social-media (dostęp: 22.06.2023).
Kemp S., 2023, Digital 2023 deep-dive: understanding the decline in time spent online, https://datareportal.com/reports/digital-2023-deep-dive-time-spent-online (dostęp: 22.06.2023).
Kemp S., 2023, Digital 2023: global overview report, https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report (dostęp: 22.06.2023).
Kozdroń E., Nałęcka D., 2008, Podstawy teorii i metodyki rekreacji ruchowej, Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej, Warszawa.
Koźmiński A., 2001, Jak tworzyć gospodarkę opartą na wiedzy? [w:] Strategia rozwoju Polski u progu XXI wieku, Kancelaria Prezydenta RP i Komitet Prognoz Polska 2000 Plus, PAN, Warszawa.
Kulisa B., 2012, Telepraca jako nowy obszar wiedzy i praktyki gospodarczej, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 88, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.
Macrotrends 2023, 2U Financial Statements 2011‒2023, https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TWOU/2u/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, Alibaba Financial Statements 2010‒2023, https://www.macro-trends.net/stocks/charts/BABA/alibaba/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, Amazon Financial Statements 2009‒2023, https://www.macro-trends.net/stocks/charts/AMZN/amazon/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, Chegg Financial Statements 2010‒2023, https://www.macro-trends.net/stocks/charts/CHGG/chegg/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, Coupang Financial Statements 2019‒2023, https://www.macro-trends.net/stocks/charts/CPNG/coupang/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, Coursera Financial Statements 2019‒2023, https://www.macro-trends.net/stocks/charts/COUR/coursera/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, EBay Financial Statements 2009‒2023, https://www.macrotrends.net/stocks/charts/EBAY/ebay/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, JD Financial Statements 2012‒2023, https://www.macrotrends.net/stocks/charts/JD/jd/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, MercadoLibre Financial Statements 2009‒2023, https://www.macro-trends.net/stocks/charts/MELI/mercadolibre/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, PDD Holdings Financial Statements 2017‒2023, https://www.macro-trends.net/stocks/charts/PDD/pdd-holdings/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, Sea Financial Statements 2015‒2023, https://www.macrotrends.net/stocks/charts/SE/sea/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, Shopify Financial Statements 2012‒2023, https://www.macro-trends.net/stocks/charts/SHOP/shopify/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, Stride Financial Statements 2009‒2023, https://www.macrotrends.net/stocks/charts/LRN/stride/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Macrotrends 2023, Udemy Financial Statements 2019‒2023, https://www.macro-trends.net/stocks/charts/UDMY/udemy/financial-statements (dostęp: 22.06.2023).
Makulska D., 2012, Kluczowe czynniki rozwoju w gospodarce opartej na wiedzy, „Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH”, Warszawa.
Mathieu E., Ritchie H., Rodés-Guirao L., Appel C., Giattino C., Hasell J., Macdonald B., Dattani S., Beltekian D., Ortiz-Ospina E., Roser M., 2023, COVID-19: Stringency Index, OurWorldInData.org, https://ourworldindata.org/covid-stringency-index (dostęp: 22.06.2023).
Metin T., Katirci H., 2019, Recreation in the e-world: new insight into the term “recreation”, “International Journal of Tourism & Hotel Business Management”, vol. 1(1).
Misirli O., Ergulec F., 2021, Emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic: Parents experiences and perspectives, “Educ Inf Technol”, vol. 26(6).
OBERLO, 2023, Average Time Spent on YouTube (2019‒2024), https://www.oberlo.com/statistics/average-time-spent-on-youtube (dostęp: 22.06.2023).
OBERLO, 2023, Search engine market share in 2023, https://www.oberlo.com/statistics/search-engine-market-share (dostęp: 22.06.2023).
OECD, 1999, The Future of the Global Economy. Towards a Long Boom?, Paryż.
OECD, 2017, Measuring Digital Trade: Towards a Conceptual Framework, Working Party on International Trade in Goods and Trade in Services Statistics, Paryż, https://unctad.org/meetings/en/Contribution/dtl_eWeek2017c04-oecd_en.pdf (dostęp: 22.06.2023).
Pham N., 2022, The Effectiveness of Teaching and Learning Online: A Study on HUFI’s English-majored Students, “International Journal of TESOL & Education”, vol. 2 (3).
Pratt J., 1984, Home Teleworking: A Study of its Pioneers, “Technological Forecasting and Social Change”, nr 25.
Ruby D., 2023, Steam Statistics 2023 (Users, Popular Games & Market Share), https://www.demandsage.com/steam-statistics/ (dostęp: 29.06.2023).
Ruby D., 2023, YouTube Statistics ‒ Insights And Infographics (2023), https://www.demandsage.com/youtube-stats/ (dostęp: 29.06.2023).
SimilarWeb, 2023, Top Websites Ranking, https://www.similarweb.com/top-websites (dostęp: 28.06.2023).
Smal T., 2009, Nauczanie na odległość (E-learning), „Zeszyty Naukowe WSOWL”, nr 3 (153).
Sobczyk A., 2009, Telepraca w prawie polskim, Wolters Kluwer, Warszawa.
Suwastini N., Dewi K., Dantes G., 2023, Benefits of online learning according to recent studies, “Jurnal Inovasi Teknologi Pembelajaran”, vol. 10 (1).
Waligóra A., 2021, Dydaktyka zdalna w czasach pandemii COVID-19 – opinie studentów, wnioski, implikacje praktyczne. Raport z badań, „Kultura i Edukacja”, nr 3(133).
Wall Street Journal Markets, 2023, Meituan, https://www.wsj.com/market-data/quotes/HK/XHKG/3690/financials/annual/income-statement (dostęp: 22.06.2023).
Węglowski M., 2018, Czwarta rewolucja przemysłowa – o co chodzi?, „Hutnik – Wiadomości Hutnicze”, nr 1 (12).
WHO, 2020, WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 ‒ 11 March 2020, https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020 (dostęp: 25.06.2023).
Xhaferi B., Xhaferi G., 2020, Online Learning Benefits and Challenges During the COVID 19 ‒ Pandemic-Students’ Perspective from SEEU, “SEEU Review”, vol. 15(1).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.