Postrzeganie przemocy i nadużyć w środowisku zawodowym polskich ekspertów do spraw komunikacji w kontekście płci

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/johass.2025.1.8

Słowa kluczowe:

przemoc, nadużycia, dyskryminacja, molestowanie, płeć, specjaliści ds. komunikacji, miejsce pracy

Abstrakt

W artykule analizujemy postrzeganie różnych odcieni przemocy i nadużyć w miejscu pracy przez polskich ekspertów ds. komunikacji w kontekście płci (z odniesieniem do możliwości awansu zawodowego, występowania uprzedzeń, satysfakcji z pracy i incydentów molestowania seksualnego). Stosujemy metodę ilościową (kwestionariusz ankiety). Kwestionariusz został stworzony na potrzeby projektu „Dobre samopoczucie w branży public relations i komunikacji”, który jest realizowany w ramach sieci EUPRERA w ramach projektu „Kobiety w PR”. W tym artykule analizujemy polskie dane: zmienne niezależne (płeć i wiek respondentów, sektor zatrudnienia, wielkość organizacji i długość kariery zawodowej) oraz zmienne zależne (cztery stwierdzenia dotyczące postrzeganej dyskryminacji ze względu na płeć i molestowania seksualnego). Dane zbierałyśmy od maja do września 2023 r. Ankietę wypełniły 122 osoby. Badanie potwierdziło, że płeć ma wpływ na skalę i postrzeganie przemocy/nadużyć w miejscu pracy. Jak wykazano, właśnie płeć przeszkadzała w osiągnięciu sukcesu dla jednej trzeciej mężczyzn i dwóch trzecich kobiet. Prawie 60% kobiet uważało, że płeć negatywnie wpłynęła na ich awans (ponad 80% mężczyzn nie miało takich doświadczeń). Ponadto 70% kobiet i 34% mężczyzn doświadczyło molestowania. Nasze badanie potwierdza, że kobiety często doświadczają dyskomfortu w miejscu pracy. Warto podkreślić dwie obserwacje: 1) stwierdzono zaskakująco szeroki zakres zachowań w miejscach pracy związanych z komunikacją jako profesją; 2) następuje zmiana pokoleniowa w zgłaszaniu nadużyć i molestowania.

Downloads

Download data is not yet available.

Opublikowane

2025-03-26

Jak cytować

Jupowicz-Ginalska, A., & Kaczmarek-Śliwińska, M. (2025). Postrzeganie przemocy i nadużyć w środowisku zawodowym polskich ekspertów do spraw komunikacji w kontekście płci. UR Journal of Humanities and Social Sciences, 34(1), 131–154. https://doi.org/10.15584/johass.2025.1.8

Numer

Dział

Artykuły