Rola humanistyki w edukacji dla bezpieczeństwa

Autor

  • Marek Adamkiewicz profesor Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego w Zakładzie Nauk Humanistycznych Instytutu Organizacji i Zarządzania; członek Rady Dyscypliny Bezpieczeństwo na Wydziale Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.15584/johass.2021.2.1

Słowa kluczowe:

człowiek,, cywilizacja,, potrzeby,, rozwój,, wspólnota,, wiedza

Abstrakt

Artykuł jest etiudą na temat możliwości wpływania nauk humanistycznych na narrację dziedzin społecznych zainteresowanych upowszechnianiem sekuritalnej problematyki. A ta może być rozpoznawana z perspektywy cywilizacyjnej ujmującej przeobrażenia standardów życia, zaangażowania nauki, postępu technologicznego w zabezpieczaniu egzystencji, która stroni od zagrożeń lub im się poddaje. I to właśnie poziom niebezpieczeństwa ustala miejsce humanistyki i wiedzy społecznej w znoszeniu dystopii albo jej sprzyjaniu, co obrazuje nastawienie do osiągnięć technologii, kształtowania świadomości ekologicznej i wprowadzania moralności (obrazowanej zwłaszcza przez bioetykę) wywodzonej z zadumy nad postępem naukowo-technicznym. A składnia zagadnień tworzących wizerunek bezpieczeństwa świata, który oczekuje pomocy od wszystkich, musi tkwić w systemie edukacji (w artykule stawia się na wykształcenie akademickie) zdolnej zmierzyć się z wszechwładnym technokratyzmem poprzez wcielanie ideałów humanizmu, ten zaś w systemie upowszechnianej wiedzy nie jest na razie wiodący. Zatem celem profesjonalizowanej stratyfikacji jest z jednej strony kształtowanie użytecznych specjalistów, a z drugiej wychowanie dobrych ludzi stawiających na obowiązek i odpowiedzialność. A to wymaga konwergencji humanistyki, bezpieczeństwa i techniki możliwej dzięki odpowiedniej ekonomii (finansowego wsparcia). Przewaga nauk stosowanych nad podstawowymi nie jest funkcją znaczenia dla postępu, ale obrazem edukacji wynikającej z gospodarczych paradygmatów. Technokracja to wprowadzanie pragmatyzmu, dla którego humanizacja jest miernikiem przydatności ludzi do organizacji. W tym kontekście bezpieczeństwo jest perspektywą odwlekanej w czasie konieczności natychmiastowego ratowania świata.

Pobrania

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Adamkiewicz, M. (2021). Rola humanistyki w edukacji dla bezpieczeństwa. UR Journal of Humanities and Social Sciences, 19(2), 5–21. https://doi.org/10.15584/johass.2021.2.1

Numer

Dział

Artykuły