Transmedialne podróże ze smakiem. Historia i specyfika kulinarnego trawelebrytyzmu jako produktu kultury medialnej
DOI:
https://doi.org/10.15584/johass.2022.4.8Słowa kluczowe:
transmedialność, trawelebryta, mediatyzacja, konwergencja mediów, Robert Makłowicz, Jamie Oliver, Anthony BourdainAbstrakt
Niniejszy artykuł poświęcony jest omówieniu transmedialnych projektów tworzonych przez kulinarnych trawelebrytów. Celem badań jest pokazanie, iż forma opowiadania transmedialnego, której istotą jest przepływ treści pomiędzy różnymi platformami (książkowe trawelogi, materiały wideo, programy telewizyjne), jest dla podróżujących kucharzy narzędziem budowania rozpoznawalnej i sp ójnej marki osobistej. Badaniu poddana została medialna aktywność trzech kulinarnych trawelebrytów: Jamiego Olivera, Anthony'ego Bourdaina oraz Roberta Makłowicza, kt órych projekty łączą elementy warsztatu reportera, kucharza i podróżnika z dyskursem autobiograficznym. Za sprawą przyjęcia takiej strategii komunikowania skutecznie absorbują uwagę współczesnego odbiorcy mediów, budując przy tym rozpoznawalną i spójną medialną tożsamość. Nakreślone w artykule badania pokazały, iż kulinarny trawelebrytyzm skupia się przede wszystkim na odkrywaniu egzotycznej strony świata, a kucharze-celebryci w oryginalnej scenografii przygotowują swoisty medialny performans pozorujący autentyczność.Pobrania
Opublikowane
2022-12-15
Jak cytować
Świerczyńska-Głownia, W., & Żyrek-Horodyska, E. (2022). Transmedialne podróże ze smakiem.
Historia i specyfika kulinarnego trawelebrytyzmu
jako produktu kultury medialnej. UR Journal of Humanities and Social Sciences, 25(4), 133–154. https://doi.org/10.15584/johass.2022.4.8
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.