Teoria „wychowania” TW – analiza założeń

Autor

  • Bogusław Wójcik Oddziałowe Biuro Badań Historycznych Instytutu Pamięci Narodowej Oddział w Rzeszowie, Katedra Pedagogiki Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie https://orcid.org/0000-0001-8886-9787

DOI:

https://doi.org/10.15584/johass.2024.1.4

Słowa kluczowe:

szkolenie, wychowanie, organizacja pracy i kontrola tajnych współpracowników, działania operacyjne SB

Abstrakt

W 1984 r. wykładowcy z Zakładu Teorii Pracy Operacyjnej Departamentu Szkolenia i Doskonalenia Zawodowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych opublikowali cztery opracowania dotyczące szkolenia, wychowania, organizacji pracy i kontroli tajnych współpracowników. W publikacjach tych, przeznaczonych dla funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa, wychowanie zostało zdefiniowane jako „świadoma, celowa i systematyczna działalność pracownika operacyjnego, która kształtuje (zaszczepia) oraz utrwala określone pozytywne postawy i cechy osobnicze [TW] niezbędne – w danej sytuacji polityczno-operacyjnej – do skutecznej współpracy z SB”. W prezentowanym tekście omawiam założenia tej koncepcji.

Pobrania

Opublikowane

2024-03-29

Jak cytować

Wójcik, B. (2024). Teoria „wychowania” TW – analiza założeń. UR Journal of Humanities and Social Sciences, 30(1), 50–64. https://doi.org/10.15584/johass.2024.1.4

Numer

Dział

Artykuły