Stanisław Serwaczyński`s (1781–1859) Three Pieces for Violin and Piano in a Historic, Artistic and Pedagogic Context

Authors

  • Iwona A. Siedlaczek Szkoła Muzyczna I i II st. im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.15584/muzpsk.2024.4.2

Keywords:

Serwaczynski, violin, Freemasonry, national school of composition, folk music

Abstract

Stanislaw Serwaczynski is known in Polish musical culture as Henryk Wieniawski’s teacher. Basing upon three title compositions the author shows the violinist from a different angle, as a prominent individuality of his time, man being part of the cultural elite of the rising nation. The violinist’s personality was shaped by education and upbringing of the Enlightenment, in which the major role played Masonic ideals of his father, Michal. Throughout his life, Serwaczyński testified that he was moved by these ideals and worked for national culture as virtuoso, chamber musician and composer. His works indicates an interest in folk music, which was very characteristic of the national school of composing. This interest was initiated in 18 th century by Holland and Stefani. Three pieces make important works of instrumental literature and valuable pedagogical compositions. They are also a kind of bridge to romantic violin miniatures composed by his Lublin student.

References

Chmara-Żaczkiewicz Barbara, Stanisław Serwaczyński, hasło w: Encyklopedia muzyczna PWM, t. 9, red. E. Dziębowska, PWM, Kraków 2007, s. 232–233.

Chomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna, Teoria formy. Małe formy instrumentalne, PWM, Kraków 1983.

Encyklopedia muzyczna PWM, t. 9, red. E. Dziębowska, PWM, Kraków 2007.

Fabre Jean, Stanisław August Poniatowski i Europa wieku świateł, t. 1, przeł. J.M. Kłoczowski, Muzeum Łazienki Królewskie, Warszawa 2022.

Hass Ludwik, Sekta farmazonii warszawskiej. Pierwsze stulecie wolnomularstwa w Warszawie (1721–1821), PIW, Warszawa 1980.

Hass Ludwik, Wolnomularstwo w Europie środkowo-wschodniej w XVIII i XIX wieku, Ossolineum, Wrocław 1982.

Iwańska Ilona, Jasność i ciemność czyli tonacje krzyżykowe i bemolowe, „Teoria Muzyki” 2008, nr 12, s. 105–125.

Janicki Kamil, Warcholstwo. Prawdziwa historia polskiej szlachty, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2023.

Jedlicki Jerzy, Przedmowa, w: M. Janowski, Narodziny inteligencji 1750–1831, Instytut Historii PAN, Warszawa 2008, s. 7–23.

Kusiak Jerzy, Skrzypce od A do Z, PWM, Kraków 1988.

Małachowski-Łempicki Stanisław, Józef Elsner jako wolnomularz, „Kwartalnik Muzyczny” 1929, nr 5, s. 67–71.

Małachowski-Łempicki Stanisław, Wolne Mularstwo w Lubelszczyźnie 1811–1822, Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Lublinie, Lublin 1933.

Małachowski-Łempicki Stanisław, Wykaz polskich lóż wolnomularskich oraz ich członków w latach 1738–1821 poprzedzony zarysem historji wolnomularstwa polskiego i ustroju Wielkiego Wschodu Narodowego Polskiego, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1929.

Nowak-Romanowicz Alina, Historia muzyki polskiej, t. 4: Klasycyzm [1750–1830], Sutkowski Edition, Warszawa 1995.

Nowicki Andrzej, Spotkania w rzeczach, PWN, Warszawa 1991.

Serwaczyński Stanisław, 3 utwory na skrzypce i fortepian, „Polska Muzyka Skrzypcowa”, vol. 26, red. Z. Pilch, Eufonium, Gdynia 2016.

Siedlaczek Iwona A., Tęsknota w muzyce Marii Szymanowskiej (1789–1831), w: Tęsknota w kulturze, „Lubelskie Odczyty Filozoficzne”, zbiór 9, red. J. Mizińska i H. Rarot, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009, s. 159–173.

Słownik biograficzny miasta Lublina, t. 2, red. A.A. Witusik [i in.], Wydawnictwo UMCS, Lublin 1996.

Słownik języka polskiego, t. 2, red. H. Szkiłądź [i in.], PWN, Warszawa 1979.

Słownik języka polskiego, t. 3, red. H. Szkiłądź [i in.], PWN, Warszawa 1981.

Suzuki Shinichi, Karmieni miłością. Podstawy kształcenia talentu, Centrum Rozwoju Talentu Metodą Suzuki, Warszawa 2010.

Albertow Mark Jegorowicz, https://shorturl.at/ZorRJ (dostęp: 10.11.2023).

Dmuszewski Ludwik Adam, Dzieła dramatyczne, t. 1, red. W.B. Korn, A. Pilichowski, Wrocław–Kalisz 1821, s. 45–96, https://polona.pl/preview/9a29dc78-e4b7-475e-ab10-728ba13c5302 (dostęp: 15.11.2023).

Filipowicz Miroslaw, Lublin w okresie rozbiorów, 2021, https://teatrnn.pl/brama-do-wiedzy/czy-lublin-w-okresie-rozbiorow-byl-wylacznie-pod-panowaniem-rosyjskim/(dostęp: 10.11.2023).

Goniewski Konstanty, Bibliografia Estreichera, Bibliografia XIX wieku, https://www.estreicher.uj.edu.pl/xixwieku/baza/szukaj/ (dostęp: 10.11.2023).

Orman Elżbieta, Stanisław Serwaczyński, hasło w: Polski słownik biograficzny, t. 36, red. H. Markiewicz, Instytut Historii PAN, Warszawa 1995–1996, https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/stanislaw-serwaczynski (dostęp: 20.10.2023).

Patkowski Maciej, Kołomyjka, Znak, Kraków 2018, https://www.znak.com.pl/ksiazka/kolomyjka-maciej-patkowski-129973 (dostęp: 12.11.2023).

Rakowski Adolf, https://www.sejm-wielki.pl/b/8.500.77 (dostęp: 10.11.2023).

Ratajczakowa Dobrochna, Komedioopera, hasło w: Encyklopedia teatru polskiego, 2016, https://encyklopediateatru.pl/hasla/96/komedioopera# (dostęp: 15.11.2023).

Rocznik Teatru Polskiego we Lwowie 1817/1818, Drukarnia Józefa Schnaydera, Lwów 1817/1818, https://rcin.org.pl/dlibra/doccontent?id=34171 (dostęp: 15.11.2023).

Sejm-Wielki.pl; https://www.sejm-wielki.pl/urzednicykp.php; https://www.sejm-wielki.pl/b/8.500.77 (dostęp: 10.11.2023).

Serwaczyński Stanisław, Wydania nutowe z XIX w., https://imslp.org/wiki/ Ko%C5%82omeika%2C_Op.10_(Serwaczy%C5%84ski%2C_Stanis%C5%82aw); https://imslp.org/wiki/Morceau_de_salon_(Serwaczy%C5%84ski%2C_Stanis%C5%82aw); https://imslp.org/wiki/Morceau_de_salon_en_style_de_mazurek_(Serwaczy%C5%84ski%2C_Stanis%C5%82aw) (dostęp: 20.10.2023).

Wikiwand, https://www.wikiwand.com/ru/articles/%D0%90%D0%BB%D1%8C%D0%B1%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%BE%D0%B2,_%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%BA_%D0%95%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87 (dostęp: 10.11.2023).

Wójcicki Karol W., Roczniki Teatru Narodowego z czasów Księztwa Warszawskiego, s. 83–96, https://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/5828/PDF/04bw1864_t2_roczniki.pdf (dostęp: 15.11.2023).

Published

2024-10-10

Issue

Section

Artykuły