Performance Challenges of Contemporary Music – Pianist's Reflections

Authors

  • Paweł Popko Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina

DOI:

https://doi.org/10.15584/muzpsk.2024.4.5

Keywords:

music performance, contemporary music, musical interpretation, piano, music education

Abstract

Contemporary music gives us a wide spectrum for creative expression and interpretation. We are confronted with a great number of compositions, the value of each is not yet (as in the case of music of previous eras) verified by history. Thus, we are moving in a space that is untamed, new, changing, and therefore inaccessible and dangerous for some, and fascinating for others. Appropriately then, what might the contemporary performer draw on? This article discusses the pianist's versatility in performance of contemporary works. Using my own artistic experience and some examples of works, I have described what challenges modern composers face for pianists. I have also quoted contributions from pianists who have practical insight into the work and performance of new music. There was also a theme related to music education and emerging stereotypical thinking about contemporary music.

References

Barska Adriana, „Iść po śladzie” czy „w poszukiwaniu śladu”? Problem autora-twórcy w kontekście rozważań Igora Strawińskiego, w: Wartości w muzyce. Muzyka współczesna, teatr, media, t. 6, red. J. Uchyła-Zroska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 57.

Kowalska-Zając Ewa, Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej, Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, Łódź 2019.

Marciniak Malwina, Chamber Piano Concerto Agaty Zubel – nowe idee koncertowania, w: Transgresje w muzyce, red. A. Nowak, Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 2022, s. 259–272.

Pobłocka Ewa, Forte-piano, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2021.

Regamey Konstanty, Próba analizy ewolucji w sztuce, PWM, Kraków 1973.

Różański Piotr, Wyzwania wykonawcze w sonatach na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga – perspektywa pianisty, „Notes Muzyczny”, red. M. Pilch, nr 2 (18), Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, Łódź 2022, s. 79–94.

Sokołowska Katarzyna, Wykonanie a prawykonanie: wybrane zagadnienia w interpretacji dzieła muzycznego, AMFC, Warszawa 2005.

Torbicki Igor, Polifonia w muzyce elektroakustycznej z wykorzystaniem fortepianu – perspektywa wykonawcza wybranych utworów, w: Koncepcja. Realizacja. Percepcja, red. M. Karwaszewska, Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Gdańsk 2021, s. 105–112.

Mendyk Michał, Odyseja polsko-węgierska pod flagą biało-czerwoną, „Ruch Muzyczny” 2021, nr 19, https://ruchmuzyczny.pl/article/1680-odyseja-polsko-wegierska-pod-flaga-bialo-czerwona (dostęp: 25.11.2023).

Pasiecznik Monika, Funkcje i praktyki, „Glissando” 2016, nr 28, https://glissando.pl/tekst/funkcje-i-praktyki/ (dostęp: 24.11.2023).

Smelczyńska Izabela, Wykonywanie czy granie? Rozmowa z Sebastianem Berweckiem, „Dwutygodnik”, 2015, nr 173, https://www.dwutygodnik.com/artykul/6257-wykonywanie-czy-granie.html (dostęp: 26.11.2023).

Rozmowa z Bartłomiejem Wąsikiem z dnia 5.11.2023.

Rozmowa z Adamem Kośmieją z dnia 8.11.2023.

Eggert Moritz, Sprich Sheherazade, wyk. Moritz Eggert, Yaron Windmüller, https://www.youtube.com/watch?v=BU1YBWSlryI (dostęp: 26.11.2023).

Rydzewska Żaneta, A complaint, wyk. Monika Łopuszyńska, Mateusz Rajkowski, Dominik Karaszewski, Paweł Popko, Tamara Kurkiewicz, https://soundcloud.com/zanetarydzewska/a-complaint-for-soprano-clarinet-horn-piano-and-percussion-2016 (dostęp: 26.11.2023).

Zubel Agata, Chamber Piano Concerto, wyk. Pierre Delignies, HSLU ensemble, dyr. Clemens Heil, https://www.youtube.com/watch?v=1d7wl8QyILg (dostęp: 25.11.2023).

Published

2024-10-10

Issue

Section

Artykuły