Streaming. On Experiencing Music During a Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15584/muzpsk.2024.4.8Keywords:
music experience, streaming, virtual concertAbstract
The aim of this article is to present issues related to the experience of musical art in the digital age and the COVID-19 pandemic. The core issue includes the perspective of the streaming mode of experiencing music during the pandemic, against which the context of phenomenological aesthetic experience in the form of the virtual concert, the virtual concert hall and the aspect of the virtual voice assistant is addressed. The social-therapeutic dimension of music suggests references to the adaptive role of virtual forms of communicating musical content present in the pandemic era. Music and the human being are linked by the need for the communal shaping of interpersonal relationships through the digitisation of experience and performance practice as activated by a specific crisis situation initiated by the objective external world.
References
Agres R. Kat, Foubert Katrien, Sridhar Siddarth, Music Therapy During COVID-19: Changes to the Practice, Use of Technology, and What to Carry Forward in the Future, „Frontiers in Psychology” 2021, vol. 12, s. 1–17.
Aguiar Louis and Waldfogel Joel, Quality predictability and the welfare benefits from new products: Evidence from the digitization of recorded music, „Journal of Political Economy” 2018, 126 (2), s. 492–524.
Bednarz Irena, Z publikacji polskich o Husserlu, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 2009, R. 18, nr 4 (72), ISSN 1230-1493, s. 57–59.
Bombari Dario, Mast Marianne Schmidt, Canadas Elena, Bachmann Manuel, Studying social interactions through immersive virtual environment technology: virtues, pitfalls, and future challenges, „Frontiers in Psychology” 2015 (6), s. 869.
Brockman John, Nowy Renesans, w: Nowy Renesans. Granice nauki, red. J. Brockman, przeł. P.J. Szwajcer, A. Eichler, Wydawnictwo CiS, Warszawa 2005.
Burdea Grigore C., Coiffet Philippe, Virtual Reality Technology, Wiley-Interscience, New Jersey 2003.
Chęćka Anna, Filozofia w czasach zarazy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne PWM, „Ruch Muzyczny” 2020, nr 6–7, Kraków, https://www.ruchmuzyczny.pl/article/22 (dostęp: 17.11.2023).
Chojnacka Joanna, Podsumowanie roku 2019 na Spotify. Czego najczęściej słuchali Polacy?, AntyRadio 3.12.2019, https://www.antyradio.pl/Muzyka/Rock-News/Podsu-mowanie-roku-2019-na-Spotify-Czego-najczesciej-sluchali-Polacy-37458 (dostęp: 16.11.2023).
David István, Ráth István, Varró Darró, Streaming Model Transformations By Complex Event Processing, Springer International Publishing Switzerland 2014, MODELS 2014, LNCS 8767, s. 68–83.
Deleuze George, Różnica i powtórzenie, Wydawnictwo KR, Warszawa 1997.
Diemer Julia, Alpers Georg W., Peperkorn Henrik M., Shiban Youssef, Mühlberger Andreas, The impact of perception and presence on emotional reactions: a review of research in virtual reality, „Frontiers in Psychology” 2015 (6), s. 26.
Fuchs Phillippe, Virtual Reality Headsets – A Theoretical and Pragmatic Approach, CRC Press, Boca Raton 2019, Chapter 2.
Gallese Vittorio, Lakoff George, The Brain’s Concepts, The Role of the Sensory-Motor System in Conceptual Knowledge, „Cognitive Neuropsychology” 2005, vol. 21, s. 455–479.
Gałuszka Patryk, Biznes muzyczny – ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2009.
Grefi Jacobs, Can you hear the shape of a concert hall? An audiovisual test in simulated 3D environments, Technische Universität Berlin. Institut fur Sprache und Kommunikation Fachgebiet Audiokommunikation, Berlin 2020, s. 61–62, https://www2.ak.tuberlin.de/~akgroup/ak_pub/abschlussarbeiten/2020/Greif_MasA.pdf
Heim Michael, The Metaphysics of Virtual Reality, Oxford University Press, Oxford 1993.
Husserl Edmund, Badania logiczne. Prolegomena do czystej logiki, t. I, przeł. J. Sidorek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Ingarden Roman, O dziele literackim, tł. M. Turowicz, wyd. drugie, PWN, Warszawa 1988; wyd. pierwsze: Warszawa 1960; podstawa tłumaczenia: [Ingarden 1931].
Jabłońska Barbara, Socjologia muzyki i podejście socjologiczno-audialne (uwagi teoretyczno-metodologiczne), „Studia Socjologiczne” 2016, nr 2/221, s. 99–121.
Jabłońska Barbara, The Virus as a Catalyst for Culture? Sociological Reflections Using as Example the Musical Practices during the COVID-19 Pandemic, „Kultura i Społeczeństwo” 2021, 65(1), s. 145–164.
Kill Aleksandra, Nowe media jako nasi wspólnicy. O sprawczości technologii na podstawie myśli Bruno Latoura, „Teksty Drugie”, Instytut Badań Literackich Polska Akademia Nauk, 2012, 6, s. 371, 358–372.
Kokowska Mariola, Doświadczenie muzyczne w regulacji nastroju, „Polskie Forum Psychologiczne” 2017, t. 22, nr 1, s. 90–115.
Kołodziejska Joanna, W trybie zdalnym, „Ruch Muzyczny” 2020, nr 20, Polskie Wydawnictwo Muzyczne PWM, Kraków 2020, s. 5–44, https://www.ruchmuzyczny.pl/article/514-w-trybie-zdalnym (dostęp: 31.12.2020).
Kulowski Andrzej, Akustyka sal: zalecenia projektowe dla architektów, red. R. Szymkiewicz, J.T. Cieśliński, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2011.
Latawiec Anna, Rzeczywistość a świat wirtualny, „Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej” 2003, s. 121–131.
Latawiec Anna, Uwagi w sprawie wirtualności, „Studia Philosophiae Christianae UKSW” 2004, 40(2), s. 279–291.
Lévy Pierre, Becoming Virtual: Reality in the Digital Age. Trans, Robert Bonono, Plenum Trade, New York 1998.
Martins Louis L., Gilson Lucy L., Maynard, M. Travis, Virtual Teams: What Do We Konow and Where Do We Go From Here?, „Journal of Management” 2004, t. 30 (6), s. 805–835.
Matyja Jakub Ryszard, Ciało ożywiane muzyką. Avant, „The Journal of the Philosophical-Interdisciplinary Vanguard”, 2011, vol. II, no. 1, s. 193–197.
Merlau-Ponty Maurice, Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, „Aletheia”, Warszawa 2001.
Naveed Kashif, Watanabe Chihiro, Neittaanmäki Pekka, Co-evolution between streaming and live music leads a way to the sustainable growth of music industry – Lessons from the US experiences, „Technology in Society” 2017, 50, doi: 10.1016/j.techsoc.2017.03.005 (dostęp: 17.11.2023).
Pfeifer Rolf and Scheier Chrystian, Understanding Intelligence, Cambridge Massachusetts, London 2001.
Pierchała Marek, Praktyczne zastosowania auralizacji dźwięku w przestrzeniach zamkniętych, „Czasopismo Techniczne. Budownictwo” 2014, R. 111, z. 6-B, s. 95–104.
Pisarski Mariusz, Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Korporacja Ha!Art, Kraków 2013.
Prensky Marc, Digital Natives – Digital Immigrants, „On the Horizon” 2001, vol. 9, no. 5, MCB University Presss, s. 1–6.
Ryan Maurie-Laure, Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media, Baltimore: Johns Hopkins University Press Baltimore, Baltimore and London 2001.
Schubert Thomas, Friedmann Frank, Regenbrecht Holger, The experience of presence: Factor analytic insights, „Presence, Teleoperators and Virtual Environments” 2001, 10 (3), s. 266–281.
Schütz Alfred, Wspólne tworzenie muzyki. Studium relacji społecznych, w: O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, przeł. B. Jabłońska, Kraków 2008, s. 225–239.
Sitarski Piotr, Co to jest rzeczywistość wirtualna?, „FA-ART” 1995, nr 1 (19), s. 36.
Sosnowski Leszek, Koncepcja spotkania w estetyce Romana Ingardena, w: Estetyka Romana Ingardena. Problemy i perspektywy „w stulecie urodzin”, red. Leszek Sosnowski, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1993, s. 143–152.
Sulej Wojciech i Ziółkowska Marta, Efektywność mediów strumieniowych, Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego, „Biuletyn Instytutu Automatyki i Robotyki” 2011, 30, s. 94–97.
Swarbrick Dana, Seibt Beate, Grinspun Noemi i Vuoskoski Joanna K., Corona Concerts: The Effect of Virtual Concert Characteristics on Social Connection i Kama Muta, „Frontiers in Psychology” 2021, vol. 12, s. 648448. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.648448
Wasilewska-Chmura Magdalena, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki: muzyka jako model i tworzywo, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.
Wasylewicz Magdalena, Komunikowanie się pokolenia sieci – szansą czy zagrożeniem relacji interpersonalnych, w: Edukacja – Technika – Informatyka, red. W. Walat, W. Lib, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 239–245.
Webster Christine, Kourkoulakou Sophia, Composing in virtual immersion: avatar and representation, “Arts et sciences de l'avatar technologique” 2022, 9, Online since 30 November 2022, connection on 17 November 2023, https://doi.org/10.4000/hybrid.2968 (dostęp: 17.11.2023).
Werner Paul D., Swope Alan J., Heide Frederick J., Ethnicity, music experience, and depression, „Journal Music Therapy” 2009, 46 (4), s. 339–358.
Werner Paul D., The Music Experience Questionnaire: Development and Correlates, „The Journal of Psychology” 2006, 140 (4), s. 329–345.
Wlölmert Nils and Papies Dominik, On-demand streaming services and music industry revenues – Insights from Spotify’s market entry, „International Journal of Research in Marketing” 2016, vol. 33(2), s. 314–327.
Woźniak Jan, Trendy zmian na rynku muzycznym w Polsce, Uniwersytet Wrocławski, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne” 2019, t. 27, s. 28–29.
Yue Cedric, de Planque Teun, 3-D Ambisonics Experience for Virtual Reality, Stanford University, Stanford: 2017. http://stanford.edu/class/ee267/Spring2017/report_yue_planque.pdf (dostęp: 17.11.2023).
Zawojski Piotr, Technokultura postmedialna – czas hybryd i hybrydyzacji, w: Hortus Electronicus, red. Mieczysław Juda, „Folia Akademie”, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Katowice 2019, s. 7–18, s. 58–104.
Zickfeld Janis H., Schubert Thomas W., Seibt B. and Fiske Alan P., Empatic concern is part of a more general communal emotion, „Frontiers in Psychology” 2017, vol. 8, s. 1–31.
-D Ambisonics Experience for Virtual Reality, http://stanford.edu/class/ee267/Spring2017/report_yue_planque.pdf
AI.NOSPR.ORG.PL, http://ai.nospr.org.pl (dostęp: 19.11.2023).
Antyradio, https://www.antyradio.pl/Muzyka/Rock-News/Podsumowanie-roku-2019-na-Spotify-Czego-najczesciej-sluchali-Polacy-37458 (dostęp: 16.11.2023).
CORDIS, https://cordis.europa.eu/article/id/188368-novel-modelling-approaches-to-enhance-sound-quality/pl (dostęp: 17.11.2023).
Dictionary.com, https://www.dictionary.com/browse/livestream (dostęp: 17.11.2023).
DLAWASGRMY, https://dlawasgramy.pl/ (dostęp: 17.11.2023).
EMPAC, https://empac.rpi.edu/program/research/wave-field-synthesis
Frontiers in Psychology, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.648448 (dostęp: 17.11.2023).
GLOBAL CITIZEN, http://www.globalcitizen.org/togetherathome (dostęp: 17.11.2023).
HKSTRATEGIES.PL, https://www.hkstrategies.pl/pl/case-study/facebook-kwarantanna-na-na/ (dostęp: 17.11.2023).
Hybrid, https://doi.org/10.4000/hybrid.2968 (dostęp: 17.11.2023).
RMF24, https://www.rmf24.pl/nauka/news-auralizacja-czyli-wizualizacja-dzwieku,nId,976252
RØDE, https://www.rode.com/blog/all/what-is-ambisonics (dostęp: 17.11.2023).
Ruch Muzyczny, https://www.ruchmuzyczny.pl/article/22 (dostęp: 17.11.2023).
Ruch Muzyczny, https://www.ruchmuzyczny.pl/article/514-w-trybie-zdalnym (dostęp: 31.12.2022).
Słownik Języka Polskiego, SJP, https://sjp.pl/wirtualny (dostęp: 17.11.2023).
Technology in Society, https://doi: 10.1016/j.techsoc.2017.03.005 (dostęp: 17.11.2023).
ZYLIA 3D Audio Solutions, https://www.zylia.co/zylia-6dof.html (dostęp: 20.11.2022).
ZYLIA 3D Audio Solutions, https://www.zylia.co/zylia-pro.html (dostęp: 17.11.2023).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muzyka w Kontekście Pedagogicznym, Społecznym i Kulturowym
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.