Formy edukacji ekologicznej w informacji turystycznej na terenie województwa kujawsko-pomorskiego na wybranych przykładach

Autor

  • Olga Smoleńska UMK Toruń, Wydział Nauk o Ziemi, Katedra Geografii Przestrzennej i Turyzmu

DOI:

https://doi.org/10.15584/pjsd.2019.23.1.7

Słowa kluczowe:

edukacja ekologiczna, edukacja leśna, ekoturystyka, turystyka wiejska, zrównoważony rozwój

Abstrakt

Artykuł przedstawia formy edukacji ekologicznej świadczone w zagrodach edukacyjnych, gospodarstwach agroturystycznych i ośrodkach edukacji leśnej na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. W szczególności opiera się na przykładzie szkoły leśnej ‘Barbarka’, jako jednego z wiodących ośrodków ekoturystycznych i dydaktyczno-naukowych w otoczeniu lasów i obszarów chronionych miasta Torunia, współpracującego z wieloma podmiotami z obszaru nauki i edukacji. Zaprezentowano także krótkie studia przypadków, dobrych przykładów i praktyk w wybranych obiektach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aktywność społeczna na polu ochrony środowiska, przyrody i edukacji ekologicznej. 2019. Toruńskie Stowarzyszenie Ekologiczne Tilia. (dok. elektr.: http://www.pfozw.org.pl/wp-content/uploads/2014/11/8tilia.pdf. data wejścia 8.04.2019).

Bank Danych Lokalnych. 2019. GUS. https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start (data wejścia 30.09.2018).

Grzelak-Kostulska E., Hołowiecka B. 2012. Wpływ sieci społecznych na aktywność rekreacyjną na przykładzie odwiedzających toruńską Barbarkę. Ekonomiczne Problemy Usług nr 84. Zeszyty Naukowe nr 699. Uniwersytet Szczeciński. Szczecin. 33-42.

Kostecka J. 2009. Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia. Problemy ekorozwoju – Problems of Sustainable Development. Vol. 4. No 2. 101-106.

Kostecka J., Kostecki A. 2016. Klastry turystyczne w woj. podkarpackim elementem zrównoważonego rozwoju. Studia KPZK. PAN. No 172. 149-174.

Kostecka J., Podolak A., Michalicha M., Marcela A. 2018. Projekty w aktywnej edukacji. Polish Journal for Sustainable Development. 22. 39-46. DOI: 10.15584/pjsd.2018.22.1.5.

Kurczewski R. 2007. Edukacja zoologiczna w agroturystyce. [W:] J. Sikora (red.) Turystyka wiejska a edukacja. Różne poziomy, różne wymiary. Wyd. Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu. Kraków. 252-259.

Machnik A., Kurczewski R. 2014. Dziedzictwo przyrodnicze w rozwoju turystyki kulturowej na terenach wiejskich. Turystyka kulturowa. Vol. 7. 34-48. www.turystykakulturowa.org (data wejścia 5.04.2019).

Ośrodki edukacji w Lasach Państwowych. 2007. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych. SAR Pomorze Bydgoszcz. Warszawa.

Spychała A., Graja-Zwolińska S. 2012. Ekologia w agroturystyce. KSOW. (dok. Elektr.: http://wielkopolskie.ksow.pl/fileadmin/user_upload/wielkopolskie/agroturystyka/Spycha%C5%82aZwoli%C5%84ska-wyk%C5%82ad.pdf. data wejścia 30.09.2018).

Sprawozdania z działalności Toruńskiego Stowarzyszenia Ekologicznego Tilia z lat 2006-2017. http://www.tilia.org.pl/index.php?id=697 (data wejścia 30.09.2018).

Turystyka w 2017r. Główny Urząd Statystyczny. Zakład Wydawnictw Statystycznych. Warszawa. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/ (data wejścia 8.04.2019).

Wnęk M. 2016. Ekologia i ochrona środowiska w programach zagród edukacyjnych. CODR. Kraków.

www.agroekoturystyka.pl, data wejścia 30.09.2018.

www.agroturystyka.kpodr.pl, data wejścia 10.10.2018.

www.booking.com, data wejścia 10.10.2018.

www.czaswlas.pl, data wejścia 30.09.2018.

www.szkola-lesna.torun.pl, data wejścia 20.10.2018.

www.torun.lasy.gov.pl, data wejścia 30.09.2018.

www.zagrodaedukacyjna.pl, data wejścia 10.10.2018.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-27