Zewnętrzna reklama LED – nowa technologia i nowe zagrożenia
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2017.21.2.18Słowa kluczowe:
reklama zewnętrzna, billboardy LED, technologia LED w reklamie, bezpieczeństwo ruchu drogowego, uciążliwość reklam LEDAbstrakt
Zastosowanie technologii LED w reklamie zewnętrznej otworzyło nowe możliwości oddziaływania na psychikę potencjalnych odbiorców. Często jednak sposób prezentowania treści reklamowych pozostawia wiele do życzenia, szczególnie po zapadnięciu zmroku, kiedy luminancje występujące w otoczeniu tych obiektów są wielokrotnie niższe, niż luminancje samych powierzchni ekranów. W artykule przedstawiono podstawowe rozwiązania technologiczne w zakresie wyświetlania obrazów na ekranach LED, pokazano atrakcyjność tego typu nośników z punktu widzenia właścicieli, określono podstawowe zagrożenia dla kierowców oraz przedyskutowano uciążliwość reklam dla okolicznych mieszkańców.
Downloads
Bibliografia
Domke K., Wandachowicz K., Zalesińska M., Mroczkowska S., Skrzypczak P. 2010. Ocena zagrożeń występujących w ruchu drogowym powodowana przez wielkopowierzchniowe reklamy z diodami świecącymi. Opracowanie dla Urzędu Miasta Poznania w ramach grantu nr RoM.III/3420-50/10. Poznań 2010.
Klauer S.G, Dingus T.A., Neale V.L., Sudweeks J.D., Ramsey D.J. 2006. The impact of driver inattention on near-crash/crash risk: an analysis using the 100-car Naturalistic Driving Study. Data report DOT HS 810 594. National Highway Traffic Safety Administration.Washington.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie maksymalnej luminancji powierzchni informacji wizualnej umieszczonej na reklamie z dnia 11.09.2015 r. [https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12276611, dostęp 23.08.2016].
Dz.U. 2009. nr 56. poz. 461 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2009 r zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Zalesińska M. 2013. Ekspertyza dotycząca uciążliwości reklamy LED przeprowadzona na zlecenie właściciela kamienicy (raport niepublikowany). Poznań. 2013.
Zalesińska M., Wandachowicz K. 2012. Badanie reklam zewnętrznych z diodami świecącymi za pomocą miernika rozkładu luminancji. Poznan University of Technology. Academic Journals. Electrical Engineering. Issue 69. 275-282.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Polish Journal for Sustainable Development

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.