LED outdoor advertising – new technology and new hazards

Authors

  • Małgorzata Zalesińska Politechnika Poznańska, Instytut Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej, Zakład Techniki Świetlnej i Elektrotermii

DOI:

https://doi.org/10.15584/pjsd.2017.21.2.18

Keywords:

outdoor advertising, LED billboards, LED technology in advertising, road safty, nuisance of LED billboards

Abstract

The use of LED technology in outdoor advertising has opened up new possibilities impact on the psyche of the potential recipient. However a way of presenting advertising content leaves much to be desired, especially, after dark, when the luminance in the environment of these objects are several times lower than the luminance of the surface screens. The article presents the basic technological solutions for displaying images on LED screens, showing the attractiveness of this type of media, from the point of view of the owners, identified key risks for drivers and discussed nuisance to people living near such billboards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Domke K., Wandachowicz K., Zalesińska M., Mroczkowska S., Skrzypczak P. 2010. Ocena zagrożeń występujących w ruchu drogowym powodowana przez wielkopowierzchniowe reklamy z diodami świecącymi. Opracowanie dla Urzędu Miasta Poznania w ramach grantu nr RoM.III/3420-50/10. Poznań 2010.

Klauer S.G, Dingus T.A., Neale V.L., Sudweeks J.D., Ramsey D.J. 2006. The impact of driver inattention on near-crash/crash risk: an analysis using the 100-car Naturalistic Driving Study. Data report DOT HS 810 594. National Highway Traffic Safety Administration.Washington.

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie maksymalnej luminancji powierzchni informacji wizualnej umieszczonej na reklamie z dnia 11.09.2015 r. [https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12276611, dostęp 23.08.2016].

Dz.U. 2009. nr 56. poz. 461 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2009 r zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Zalesińska M. 2013. Ekspertyza dotycząca uciążliwości reklamy LED przeprowadzona na zlecenie właściciela kamienicy (raport niepublikowany). Poznań. 2013.

Zalesińska M., Wandachowicz K. 2012. Badanie reklam zewnętrznych z diodami świecącymi za pomocą miernika rozkładu luminancji. Poznan University of Technology. Academic Journals. Electrical Engineering. Issue 69. 275-282.

Published

2017-11-29