Jak przyspieszyć zmiany świadomości aby spowolnić tempo utraty różnorodności biologicznej

Autor

  • Anna Kalinowska Uniwersytet Warszawski, Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem

DOI:

https://doi.org/10.15584/pjsd.2016.20.8

Słowa kluczowe:

świadomość społeczna, Konwencja o różnorodności biologicznej, inicjatywa CEPA, Dekada Różnorodności Biologicznej, retardacja

Abstrakt

Raport z realizacji Strategii dla Różnorodności Biologicznej 2011-2020 ostrzega, że do 2020 roku może nie udać się zahamowanie globalnego procesu utraty różnorodności biologicznej. Pierwszy ze strategicznych Celów z Aichi, prowadzących do powstrzymania tej niekorzystnej tendencji, to „uświadomienie ludziom wartości różnorodności biologicznej oraz kroków, jakie mają podjąć dla jej ochrony i użytkowania w sposób zrównoważony”. Do kształtowania takiej świadomości niezbędna jest powszechnie prowadzona edukacja i komunikacja społeczna. Konwencja o różnorodności biologicznej (CBD) w swoim artykule 13. zaleca państwom-sygnatariuszom prowadzenie takich działań. Aby wzmocnić ten proces w ramach Konwencji powołana została inicjatywa Edukacja, Komunikacja i Świadomość Społeczna (CEPA/CBD) oraz międzynarodowa grupa ekspertów jako Komitet Doradczy (CEPA-IAC). Uczestnictwo autorki w CEPA-IAC umożliwia bezpośrednie podzielenie się w publikacji refleksjami na temat światowych nurtów edukacji, ukazanie przykładów dobrych praktyk oraz problemów z ich implementacją w każdym z obszarów tematycznych CBD. Przedstawiono też oczekiwania wobec Dekady Różnorodności Biologicznej 2011-2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

CBD-Biodiversity and the 2030 Agenda for Sustainable Development. July 2016 [dok. elektr.: https ://www.cbd.int/sp, data wejścia 1.10.2016]

Cele z Aichi [dok. elektr. https:www.mos.gov.pl/srodowisko/przyroda/konwencjemiędzynarodowe/ konwencja-o-różnorodności-biologicznej-cbd/cele data wejścia 1.10.2016]

Dokumenty Końcowe Konferencji Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój” Szczyt Ziemi Rio de Janeiro 1992. 1993. Instytut Ochrony Środowiska. Warszawa.

Global Biodiversity Outlook 4. A mid-term assesment of progress towards the implementation of the Strategic Plan for Biodiversity 2011-2020. 2014. Secretariat of the Convention on Biological Diversity. Montreal.

Hesselink F.J., Goldstein W., van Kempen P., Garrett T., Dela J. 2007. Communication, Education and Public Awareness, A Toolkit for National Focal Points and NBSAP Coordinators. IUCN, Secretariat of Convention on Biological Diversity. Montreal.

Informal Committee on Communication, Education and Public Awareness [dok.elektr. https//www.cbd.int/doc/meeting=CEPAIAC-2016-01 data wejścia: 1. 10.2016]

Kalinowska A. 2008. Artykuł 13. W poszukiwaniu społecznego wsparcia w zarządzaniu Konwencją o różnorodności biologicznej. Polska praktyka na tle doświadczeń światowych. Agencja Wydawnicza A. Grzegorczyk. Warszawa

Kalinowska A., 2009. Nowe kierunki w edukacji dla zrównoważonego rozwoju w świetle IV Konferencji UNESCO w Ahmedabadzie 2007. W: Problemy środowiska i jego ochrony, Uniwersytet Śląski. Katowice.

Kalinowska A. 2010a. Dla trwałości życia – rola wartości duchowych w budowaniu świadomości społecznej podczas Dekady Edukacji dla Zrównoważonego rozwoju i Międzynarodowego Roku Różnorodności Biologicznej. W: J. Czartoszewski (red.). Nauki humanistyczne i sozologia. Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Warszawa. 177-187.

Kalinowska A. 2010b. Kultura i natura czyli zależność różnorodności biologicznej od różnorodności kulturowej. W: E. Rekłaktis, R. Wiśniewski, J. Zdanowski.(red.) Jedność i różnorodność. Kultura vs. Kultury. Wyd. Oficyna wydawnicza Aspra-JR. Warszawa. 57-63.

Kalinowska A. 2010c. Zrównoważona Europa dla lepszego świata – Dekada ONZ edukacji dla zrównoważonego rozwoju (2005-2014) w krajach Unii Europejskiej. W:. L. Tuszyńska (red.) Edukacja środowiskowa w społeczeństwie wiedzy. Wyd. Wydział Biologii Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa. 8-18.

Kalinowska A. 2010 d. Dekada ONZ Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju (2005-2014) i miejsce jakie w niej znajduje edukacja o różnorodności biologicznej. W: A. Batorczak, A. Kalinowska (red). Na spotkanie różnorodności biologicznej. Szkolne obserwacje drzew – Poradnik Nauczyciela. Wyd. Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym. Warszawa. 58-68.

Kalinowska A., Batorczak A. 2010. Dekada ONZ Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju (2005-2014) i edukacja o różnorodności biologicznej. W: Aura 9/2010. Dodatek ekologiczny dla szkół nr. 193. Wyd. SIGMA-NOT. Warszawa. 5-6.

Kalinowska A. 2011a. Dla trwałości życia – różnorodność biologiczna a dobrostan ludzkości. W: A. Kalinowska (red.). Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Różnorodność biologiczna w wielu odsłonach. Wyd. Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym. Warszawa. 9-19.

Kalinowska A. 2011b. Mówić o różnorodności – czy do każdego tak samo? Sztuka popularyzacji – jak przywrócić jej blask i znaczenie. W: A. Kalinowska (red.) Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Różnorodność biologiczna w wielu odsłonach. Wyd. UCBŚP. Warszawa. 193-201.

Kalinowska A., Batorczak A. 2012. Przyszłość jakiej chcemy dla naszych wnuków. O zrównoważonym rozwoju dla słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Wyd. Fundacja Ziemia i Ludzie Warszawa.

Kalinowska A. 2013a. Kto ma mówić o różnorodności biologicznej? Niedocenione znaczenie popularyzacji wiedzy. W: E. Sierka, R. Ciepała (red.) Innowacyjność Kształcenia w Zakresie Ochrony Środowiska. Wyd. Uniwersytet Śląski Oficyna Wydawnicza. 43-58.

Kalinowska A. 2013b. Contemporary Man in Dialogue with the Environment? W: Bulletin. Polish National Commission for UNESCO Review. Warszawa.

Kalinowska A. 2013c. Prawo a edukacja dla zrównoważonego rozwoju w 20 lat po Rio. Konfrontacja rzeczywistości z zapisami w Konwencjach przyjętych na Szczycie Ziemi w 1992 r. W: Z. Galicki, A. Gubrynowicz (red.) Międzynarodowe prawo ochrony środowiska XXI wieku. Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW. Warszawa. 58- 68.

Kalinowska A. 2014a. Biodiversity Loss and Public Opinion: What Is the Situation In Central Europe? W: J. Vavra, M. Lapka, E. Cudlinowa (red.) Current challenges of Central Europe: society and environment. Univerzita Karlova w Pradze. 68-82.

Kalinowska A. 2014 b. Polski krajobraz edukacji dla ochrony przyrody na tle tendencji światowych W: Z. Mirek, A. Nikel (red.) Nature Conservation In Poland and Current Civilization Challenges. Komitet Ochrony Przyrody PAN. Kraków. 151-173.

Kalinowska A., Batorczak A. 2014. Różnorodność biologiczna to także my. Zielona Wiedza dla Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Wyd. Fundacja Ziemia i Ludzie. Warszawa

Kalinowska A., Batorczak A. 2015. Universities for sustainability – New challenges from the perspective of the University of Warsaw. W: Environmental& Socio-economic Studies. 3.1. 26-34.

Kostecka J. 2009. Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia. Problemy Ekorozwoju. 2. 101-106.

Kostecka J., Mazur B. 2012. Chosen attitudes of Polish consumers during the decade of education for sustainable development. Inżynieria Ekologiczna. 28. 130-143.

Kostecka J., Piersiak A., Pawlak R. 2015. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju - projekt KOS („Kumplem Osoba Starsza”). Polish Journal for Sustainable Development. 19. 71-76.

Kostecka J., Baran A., Majerski A., Augustyn K. 2016. Projekt edukacyjny „Apel – my dla ziemi”. III Konferencja Naukowa pt. „Retardacja materialnego przekształcania zasobów. Osiągnięcia, problemy, perspektywy”. Książka streszczeń. 31. [dok. Elektroniczny: http://www.wbr.ur.edu.pl/nauka/konferencje-i-seminaria/organizowanej-w-rzeszowie-w-dniach - 15-16-wrzesnia-2016-r-iii-konferencji-naukowej-retardacja-materialnego-przeksztalcania-zasobow-osiagniecia-problemy-perspektywy/publikacja data dostępu: 3.10.2016 r.]

Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2013 r. Przegląd wydarzeń edukacyjnych i promocyjnych. 2014. CILP Warszawa

Różnorodność Biologiczna to także My [dok. Elektr. www.bioróżnorodność.pl/pl/aktualnosci data dostępu: 3.10.2016 r.].

United Nations Decade on Biodiversity 2011-2020, COP 10, 2010. UNEP. Secretariat of CBD. Montreal

-2020 Decade on Biodiversity [dok. elektr. https//www.cbd.int/2011-2020, data dostępu 1.10.2016 r.].

Pobrania

Opublikowane

2016-11-27