Zmiany w transporcie na rzecz zrównoważonego rozwoju miejscowości

Autor

  • Dobromir Kaźmierczak Stowarzyszenie Ochrony Dziedzictwa Industrialnego Kongres Ochrony Zabytków

DOI:

https://doi.org/10.15584/pjsd.2025.29.1.6

Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, zrównoważona mobilność, ruch pieszy, ochrona środowiska, zdrowie, ekonomia

Abstrakt

Integracja transportu publicznego i przestrzeni pieszej stanowi kluczowy element zrównoważonego rozwoju miast. Dobrze rozwinięta infrastruktura piesza, obejmująca chodniki, deptaki i zielone przestrzenie, zwiększa poziom aktywności mieszkańców oraz poprawia ich zdrowie i komfort życia. Odpowiednie planowanie przestrzeni miejskiej pozwala na redukcję ruchu samochodowego i promowanie bardziej ekologicznych form mobilności, takich jak rowery czy hulajnogi elektryczne. Niedostateczna jakość infrastruktury pieszej prowadzi natomiast do wyższych wskaźników wypadków pieszych oraz zmniejszenia efektywności przestrzeni miejskiej. W pracy położono nacisk na wdrażanie inteligentnych technologii, takich jak systemy informacyjne dla podróżnych (ITS), ponieważ pozwalają na optymalizację transportu miejskiego, poprawę bezpieczeństwa pieszych oraz zwiększenie dostępności komunikacji. Na przykładach różnych miast zaprezentowano działania na rzecz integracji transportu publicznego i przestrzeni pieszej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Badawi Y., Maclean F., Mason B. 2018. The economic case for investment in walking. Victoria Walks Inc. ISBN-13: 978-0-6480502-5-4. 19. [dok. elektr. www.victoriawalks. org.au/Assets/Files/Arup-economic-case-for-walking_Final.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

Banister D. 2008. The sustainable mobility paradigm. Transport Policy. Tom 15. Nr 2. 73-80. [dok. elektr. www.researchgate.net/publication/223541451_The_sustainable_mobility_paradigm. data wejścia: 01. 05. 2025].

Bełch P. 2015. Analiza założeń koncepcji integracji transportu zbiorowego z indywidualnym. Modern Management Review. Tom XX. Nr 22. 7-14. [dok. elektr. https://www.researchgate.net/publication/294120922_analiza_zalozen_koncepcji_integracji_transportu_zbiorowego_z_indywidualnym. data wejścia: 01. 05. 2025].

Boveldt G., De Wilde L., Keseru I., Macharis C. 2023. Pedestrianisation as a step in a societal transformation? An analysis of support and opposition in Brussels. SSRN Electronic Journal. 1-29. [dok. elektr. cris.vub.be/ws/portalfiles/portal/106498774/105322104.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

European Mobility Week. 2025. [dok. elektr. https://mobilityweek.eu/home/. data wejścia: 23. 04. 2025].

Europejski Trybunał Obrachunkowy. 2020. Zrównoważona mobilność w miastach w UE – bez zaangażowania ze strony państw członkowskich nie będzie możliwa istotna poprawa. Urząd Publikacji Unii Europejskiej. 32. [dok. elektr. www.eca.europa. eu/Lists/ ECADocuments/SR20_06/SR_Sustainable_Urban_Mobility_PL.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

Finn T., Gregory P., Horrocks H. 2021. Active travel needs assessment. Thurrock Council. Wersja 4.3. 27. [dok. elektr. www.thurrock.gov.uk/sites/default/files/assets/documents/activetravel-needs-2021-v01.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

Gehl J. 2010. Cities for People. Island Press. ISBN: 9781597265737. 140. [dok. elektr. https://umranica.wikido.xyz/repo/7/75/Cities_For_People_-_Jan_Gehl.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

Gerike R., Koszowski C., Schröter B., Wittwer R., Buehler R., Schepers P., Weber J., Jones P. 2021. Built Environment Determinants of Pedestrian Activities and Their Consideration in Urban Street Design. Sustainability. Tom 13. Nr 16. 9362. [dok. elektr. www.mdpi.com/2071-1050/13/16/9362. data wejścia: 01. 05. 2025].

Hajmohammadi H., Heydecker B. 2022. Evaluation of air quality effects of the London Ultra-Low Emission Zone by State-Space Modelling. Atmospheric Pollution Research. Tom 13. (5953): 101514. [dok. elektr. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/ 10153070/1/Evaluation% 20of%20the%20London%20ULEZ.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

Host S., Honoré C., Saunal A., Joly F. 2020. Implementation of various hypothetical low emission zone scenarios in Greater Paris: Assessment of fine-scale reduction in exposure and expected health benefits. Environmental Research. Tom 185. Nr 7. 109405. [dok. elektr. https://www.researchgate.net/publication/340053638_Implementation_of_various_hypothetical_low_emission_zone_scenarios_in_Greater_Paris_Assessment_of_fine-scale_reduction_in_exposure_and_expected _health_benefits. data wejścia: 01. 05. 2025].

Institute for Transportation & Development Policy. 2024. STA 2023 Spotlight: Paris, France. Paris - Transforming Public Space to Serve the Public. 11. [dok. elektr. https://itdp.org/wp-content/uploads/2024/07/STA-2023-Spotlight-ParisFrance-june.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

IPCC. 2022. Climate Change 2022: Mitigation of Climate Change. Sixth Assessment Report. [dok. elektr. www.ipcc.ch/report/ar6/wg3/downloads/report/IPCC_AR6_WGIII_FAQs_ Compiled.pdf. data wejścia: 23. 05. 2025].

Johnson H., Pearce M., Schultz R., Badloe A. 2019. Common Misconceptions of Active Travel Investment: A Review of the Evidence LCWIP Strategic Support. Sustrans. 18. [dok. elektr. www.sustrans.org.uk/media/5224/common-misconceptions-of-active-travel-investment.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

Melia S., Shergold I. 2018. Pedestrianisation and Politics: a Case Study. Proceedings of the Institution of Civil Engineers: Transport. Electronic ISSN: 1751-7710. Print ISSN: 0965-092X. 30-41. [dok. elektr. www.researchgate.net/publication/316818727_Pedestrianisation _and_politics_a_case_study. data wejścia: 01. 05. 2025].

Ministerstwo Infrastruktury RP. 2025. Europejski Tydzień Mobilności. [dok. elektr. www.gov.pl/web/infrastruktura/europejski-tydzien-mobilnosci-etm3. data wejścia: 23. 04. 2025].

Nikitas A., Michalakopoulo K., Njoya E.T., Karampatzakis D. 2020 . Artificial Intelligence, Transport and the Smart City: Definitions and Dimensions of a New Mobility Era. Sustainability. Tom 12. Nr 7. 2789. [dok. elektr. https://www.mdpi.com/2071-1050/12/7/2789. data wejścia: 01. 05. 2025].

OECD 2009. OECD Territorial Reviews: Copenhagen, Denmark 2009. – ISBN- 978-92-64-06002-9. 100-185. [dok. elektr. //www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports /2009/03/oecd-territorial-reviews-copenhagen-denmark-2009_g1gha928/9789264060036-en.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

Oliver Wyman Forum. 2023. Urban Mobility Readiness Index – Copenhagen. Accessed. [dok. elektr. www.oliverwymanforum.com/mobility/urban-mobility-readiness-index/copenhagen.html. data wejścia: 01. 05. 2025].

Papageorgiou G. N., Demetriou D. Tsappi E., Maimaris A. 2024. Analyzing the Requirements for Smart Pedestrian Applications: Findings from Nicosia. Cyprus. Smart Cities. ISSN 2624-6511. Tom 7. Nr. 4. 1950-1970. [dok. elektr. www.mdpi.com/2624-6511/7/4/77. data wejścia: 01. 05. 2025].

Peštová V. 2021. Sustainable urban development: case study Copenhagen. Proceedings from the EDAMBA 2021 conference, 390-399. [dok. elektr. https://journals.euba. sk/m/edamba/content/2021/sustainable-urban-development-case-study-copenhagen. data wejścia: 01. 05. 2025].

Poulhès A., Proulhac L. 2021. The Paris Region low emission zone, a benefit shared with residents outside the zone. Transportation Research Part D: Transport and Environment. Tom 98. Nr 5. 102977. [dok. elektr. www.researchgate.net/publication/353258403 _The_Paris_Region_low _emission_zone_a_benefit_shared_with_residents_outside_the_zone. data wejścia: 01. 05. 2025].

Ratti C., Duarte F. 2018. The Impact of Autonomous Vehicles on Cities: A Review. Journal of Urban Technology. Tom 25. Nr 4. 3-18. [dok. elektr. https://ideas.repec.org/a/taf/cjutxx/v25y2018i4p3-18.html. data wejścia: 01. 05. 2025].

Settey T., Gnap J., Beňová D. 2019. Examining the impact of the deployment of low emission zones in Europe on the technological readiness of road freight transport. Transportation Research Procedia Tom 40. 481- 488. [dok. elektr. https://www.researchgate.net/publication/334778505_Examining_the_impact_of_the_deployment_of_low_emission_zones_in_Europe_on_the_technological_readiness_of_road_freight_transport. data wejścia: 01. 05. 2025].

Snyder D., Saugstad M., Li C., Askari S. 2025. Validating Pedestrian Infrastructure Data: How Well Do Street-View Imagery Audits Compare to Government Field Data?. Urban Science. Tom 9. Nr 4. 130. [dok. elektr. www.mdpi.com/2413-8851/9/4/130. data wejścia: 01. 05. 2025].

Šimunović L., Bošnjak I., Mandžuka S. 2009. Intelligent Transport Systems and Pedestrian Traffic. Promet - Traffic&Transportation. Tom 21. Nr 2. 141-152. [dok. elektr. www.research gate.net/publication/269786479_Intelligent_Transport_Systems_and_Pedestrian_Traffic. data wejścia: 01. 05. 2025].

The municipality of Copenhagen. 2011. More people to walk. The Pedestrian strategy of Copenhagen. The municipality of Copenhagen Technical and Environmental Administration. 5-34. [dok. elektr. https://kk.sites.itera.dk/apps/kk_pub2/pdf/944_kJ1jmWQff0.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

Transport for London. 2023. New TfL data shows sustained increases in walking and cycling in the capital. [dok. elektr. https://tfl.gov.uk/info-for/media/press-releases/2023/december/new-tfl-data-shows-sustained-increases-in-walking-and-cycling-in-the-capital. data wejścia: 01. 05. 2025].

WALK21. 2006. International Charter for Walking. International Conference series. [dok. elektr. https://ifpedestrians.org/wp-content/uploads/2015/03/charter_EN.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

WHO. 2020. WHO Guidelines on physical activity and sedentary behaviour. World Health Organization. ISBN: 9789240015128. 15-16. [dok. elektr. https://iris. who.int/bitstream/handle/10665/336656/9789240015128-eng.pdf. data wejścia: 01. 05. 2025].

WHO. 2022. Walking and cycling: latest evidence to support policy-making and practice. WHO. ISBN: 9789289057882. 48. [dok. elektr. www.who.int/europe/publications/ i/item/9789289057882. data wejścia: 01. 05. 2025].

Pobrania

Opublikowane

2025-06-30