Whistleblowing w świetle nowych zasad dyrektywy o sygnalistach a doświadczenia ładu korporacyjnego wybranych polskich spółek energetycznych
DOI:
https://doi.org/10.15584/actaires.2022.3.17Słowa kluczowe:
sygnalista, ład korporacyjny, dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937Abstrakt
W opracowaniu, omówione zostały zasady ochrony sygnalisty w systemach ładów korporacyjnych polskich spółek energetycznych oraz modelowe zasady wynikające z tzw. dyrektywy o sygnalistach. W szczególności, została zwrócona uwaga na fakt, że już 30 listopada 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ofercie publicznej. Znalazł się w niej przepis (art. 97 d) nakładający na emitentów instrumentów finansowych obowiązek zapewnienia łatwego, nieskrępowanego i bezstresowego zgłaszania zarządowi lub radzie nadzorczej naruszeń prawa, procedur, a także zasad etycznych. Dodatkowo, na dotychczasowe, krajowe prawodawstwo nakłada się nowa regulacja unijna - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. - w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.Urz.UE z 2019 L 305/17 z 26.11.2019r) – tzw. dyrektywa o sygnalistach. Zgodnie ze swoim zakresem przedmiotowym, także polskie spółki energetyczne zobligowane będą do dostosowania swoich procedur m.in. dot. zamówień publicznych (Art. 2 ust. 1 lit. a) ppkt (i) Dyrektywy wz. z Załącznikiem Część I A.) do nowych zasad bowiem zakresem zastosowania w obszarze zamówień objęta została m.in. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz.UE z 2014 L 94/243 z 28.3.2014). Data transpozycji nałożona na państwa członkowskie mija 17 grudnia 2021 r. Autor zwraca uwagę na konieczność wdrożenia rozwiązań włączających aktywnie rady nadzorcze proces ewaluacji zgłoszeń składanych przez sygnalistów.