Działania podejmowane przez administracje rządową w okresie pandemii COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.15584/actaires.2022.3.20Słowa kluczowe:
epidemia, COVID-19, wirus SARS-CoV-2, Rada Ministrów, zakazy i nakazy, stan klęski żywiołowej, bezpieczeństwo publiczne, ograniczenia praw i wolnościAbstrakt
Wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii w marcu 2020 r. było dla wszystkich nowym wyzwaniem. Organy administracji publicznej zostały zobowiązane do podejmowania działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego w państwie, które zostało zagrożone rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Rada Ministrów nie zdecydowała się na wprowadzenie stanu nadzwyczajnego – stanu klęski żywiołowej, mimo zaistnienia w różnych okresach sytuacji uzasadniających taki stan. Wprowadzane były natomiast ograniczenia w prawach i wolnościach obywateli, zakazy i nakazy określonego zachowania się i czyniono to w drodze rozporządzeń, bez podstawy prawnej. O naruszeniach w tym zakresie świadczy wiele orzeczeń sądów administracyjnych i sądów powszechnych. Co istotne wiele państw wprowadzało w różnych okresach stany nadzwyczajne. Rada Ministrów przyjęła natomiast koncepcję tzw. hybrydowego stanu nadzwyczajnego, nie znanego w przepisach prawa.
Powyższe zagadnienia stały się przedmiotem zagadnień zaprezentowanych w artykule.