Brian Leiter, “Why Tolerate Religion?”, Princeton University Press, Princeton 2013, ss. 187

Autor

  • Grzegorz Maroń Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/znurprawo.2019.25.13

Słowa kluczowe:

religia, sumienie, tolerancja, akomodacja, prawo

Abstrakt

Wskazać można dwie główne tezy Why Tolerate Religion? Po pierwsze, religijne roszczenia sumienia nie są z moralnego punktu widzenia ważniejsze od niereligijnych roszczeń sumienia. Racje deontologiczne, utylitarne i epistemiczne nie czynią z religii moralnie szczególnej czy wyjątkowej kategorii. Religijne i świeckie sumienie powinno być na gruncie prawa traktowane jednakowo. Po drugie, prawodawca i sądy nie powinny godzić się na zwalnianie osób z powodu ich przekonań sumienia od ogólnie obowiązującego prawa o neutralnych celach. Prawna akomodacja religijnych i niereligijnych roszczeń sumienia jest moralnie dopuszczalna tylko pod warunkiem, że nie doprowadzi to do przeniesienia kosztów na pozostałych obywateli. U podstaw obu wymienionych tez stoi przyjęte pojęcie religii. Leiter wskazuje trzy cechy będące łącznie udziałem tylko religii. Religie formułują kategoryczne nakazy postępowania, które muszą być spełnione bez względu na wszystko inne. Niektóre religijne przekonania są oparte na wierze, tj. nie odpowiadają one zwykłym standardom dowodzenia i racjonalnego uzasadnienia. W końcu religijne przekonania zapewniają egzystencjalne pocieszenie w odniesieniu do istotnych kwestii ludzkiego życia, takich jak cierpienie i śmierć. Definicja religii autorstwa Leitera jest nieprzekonująca, zwłaszcza z góry odrzucenie przez niego racjonalności religii. Nieprawidłowa charakterystyka religii podaje w wątpliwość zawarte w recenzowanej książce wnioski.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-15

Jak cytować

Maroń, G. (2020). Brian Leiter, “Why Tolerate Religion?”, Princeton University Press, Princeton 2013, ss. 187. Acta Iuridica Resoviensia, 25(106), 161–176. https://doi.org/10.15584/znurprawo.2019.25.13

Numer

Dział

Recenzje