Stworzenie, Zbawienie oraz Cesarstwo Rzymskie. Kilka uwag na temat teologicznych źródeł kosmopolitycznego władztwa w myśli Pawła Orozjusza

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/actaires.2024.2.8

Słowa kluczowe:

Orozjusz, uniwersalne władztwo, doktryny polityczne, historia, teologia

Abstrakt

W centrum rozważań politycznych Pawła Orozjusza, zawartych w dziele Historia przeciw poganom, stoi koncepcja uniwersalnej władzy cesarzy rzymskich. Tym samym Orozjusz wpisuje się w długą tradycję myślicieli chrześcijańskich, którzy przyznawali imperium walor uniwersalistyczny. W tym kontekście zostało postawione pytanie: jakie argumenty teologiczne pozwoliły Orozjuszowi na uzasadnienie owej władzy? W toku wywodu wykazało, iż legitymizację istnienia światowego ośrodka władzy, w tym wypadku władzy rzymskich cesarzy, Orozjusz wywiódł z ustaleń o charakterze teologicznym, a mianowicie z refleksji na temat stworzenia (protologii) oraz zbawienia (soteriologii).

Biogram autora

Marcin Tomasiewicz - Uniwersytet Jagielloński

Absolwent prawa (UJ) i teologii (Collegium Bobolanum)

Doktor nauk prawnych ze specjalizacją z historii doktryn politycznych i prawnych (UJ)

Obecnie adiunkt na Wydziale Prawa i Ekonomii

Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2803-9364

Opublikowane

2024-06-30

Jak cytować

Tomasiewicz, M. (2024). Stworzenie, Zbawienie oraz Cesarstwo Rzymskie. Kilka uwag na temat teologicznych źródeł kosmopolitycznego władztwa w myśli Pawła Orozjusza. Acta Iuridica Resoviensia, 45(127), 130–144. https://doi.org/10.15584/actaires.2024.2.8

Numer

Dział

Artykuły