Stworzenie, Zbawienie oraz Cesarstwo Rzymskie. Kilka uwag na temat teologicznych źródeł kosmopolitycznego władztwa w myśli Pawła Orozjusza
DOI:
https://doi.org/10.15584/actaires.2024.2.8Słowa kluczowe:
Orozjusz, uniwersalne władztwo, doktryny polityczne, historia, teologiaAbstrakt
W centrum rozważań politycznych Pawła Orozjusza, zawartych w dziele Historia przeciw poganom, stoi koncepcja uniwersalnej władzy cesarzy rzymskich. Tym samym Orozjusz wpisuje się w długą tradycję myślicieli chrześcijańskich, którzy przyznawali imperium walor uniwersalistyczny. W tym kontekście zostało postawione pytanie: jakie argumenty teologiczne pozwoliły Orozjuszowi na uzasadnienie owej władzy? W toku wywodu wykazało, iż legitymizację istnienia światowego ośrodka władzy, w tym wypadku władzy rzymskich cesarzy, Orozjusz wywiódł z ustaleń o charakterze teologicznym, a mianowicie z refleksji na temat stworzenia (protologii) oraz zbawienia (soteriologii).
Downloads
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Acta Iuridica Resoviensia

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.