Chłopki Joanny Kuciel-Frydryszak – perswazja w służbie emancypacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.13

Słowa kluczowe:

Chłopki, perswazja, krzywda, feminizm

Abstrakt

Cel artykułu stanowi analiza i interpretacja Chłopek Joanny Kuciel-Frydryszak pod kątem dwóch zagadnień – związku tego tekstu z dyskursem feministycznym oraz zastosowanych przez autorkę mechanizmów perswazyjnych. Refleksji tej towarzyszy namysł nad tym, jaki obraz kobiet wyłania się z książki, czy można ją traktować jako zmierzającą do stworzenia jednolitego, uproszczonego wizerunku, czy raczej ujęcia zróżnicowania swoich bohaterek. W rozważaniach nad książką znajduje się również próba odpowiedzi na pytanie, komu zostaje przypisana odpowiedzialność za doświadczane przez kobiety krzywdy. Podjęta analiza pozwala na uznanie perswazji za środek służący uwydatnieniu emancypacyjnej idei, stojącej u podstaw zawartej w książce relacji dotyczącej historii. W obszarze zainteresowań artykułu jest również kwestia specyfiki historycznego podania na gruncie gatunków pogranicznych, reprezentowanych przez analizowaną w tekście książkę.

Biogram autora

Dorota Dąbrowska - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, adiunkt na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW w Warszawie, sekretarz redakcji czasopisma „Załącznik Kulturoznawczy”. Zainteresowania naukowe: perswazyjność kultury artystycznej, współczesne koncepcje tożsamości polskiej, przekład intersemiotyczny, poetyka reportażu.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-20

Jak cytować

Dąbrowska, D. (2024). Chłopki Joanny Kuciel-Frydryszak – perswazja w służbie emancypacji. Dydaktyka Polonistyczna, 19(10), 148–159. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.13

Numer

Dział

ANALIZY I INTERPRETACJE