Propozycje wzmacniania uczciwej konkurencji poprzez platformy konkurowania branżowego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/iuseta.2022.3.4

Słowa kluczowe:

konkurencja, informacje, akredytacje, kognitywistyka

Abstrakt

Publikacja zawiera nowatorską propozycję w zakresie wprowadzenia do prawa polskiego dwu instytucji prawnych, które wspierać będą uczciwe konksurowanie. Instytucje te dotyczyć będą nieznanej szerzej w Polsce tzw. konkurencji platformowej (szczególnie ostatnio promowanej przez Komisję UE). W artykule autor opisuje w pierwszej kolejności, do kogo będą skierowane te nowe zasoby informacji, następnie sugeruje ich zakres tematyczny. Co istotne, sugeruje także, jak stworzyć nowe konstrukcje prezentacji, tak aby ułatwić porównywanie. Ostatecznie wskazuje, jak zapewnić, aby na te platformy trafiały wyłącznie użyteczne dla odbiorców zasoby informacyjne, czyli tylko te, które służyć mogą do porównywania ofert. Pierwsze rozwiązanie polega na wprowadzeniu wprost na platformę kilku nowych obowiązków informacyjnych. Będą one ułatwić porównywanie nawet bardzo złożonych ofert. Druga propozycja odnosi się instytucji akredytacji, czyli do stworzenia nowych obligatoryjnych i cyklicznych ocen większych przedsiębiorców z określonych branż, wykonywanych przez podmioty akredytujące. Autor proponuje, aby wzorem rozwiązań z szkolnictwa wyższego akredytacje takie wykonywane byłyby wyłącznie przez niezależne podmioty, posiadające ekspertów o dużym poziomie wiedzy. W publikacji oba nowe rozwiązania są nie tylko wnikliwie opisane, ale w celu szybkiej realizacji w artykule podane są także istniejące już konstrukcje prawne, które można szybko adaptować lub przynajmniej naśladować.

Pobrania

Opublikowane

2022-09-15

Jak cytować

Olszewski, J. (2022). Propozycje wzmacniania uczciwej konkurencji poprzez platformy konkurowania branżowego. Ius Et Administratio, 48(3), 35–46. https://doi.org/10.15584/iuseta.2022.3.4

Numer

Dział

Artykuły