Realizacja prawa do nauki przez dzieci ukraińskie w Polsce – uwagi krytyczne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.2.13

Słowa kluczowe:

prawa dziecka, konstytucyjne prawo do nauki, obowiązek szkolny, nauka zdalna

Abstrakt

Każde dziecko ma prawo do kształcenia się. Prawo to realizuje dzięki takim gwarancjom jak obowiązek nauki, obowiązek szkolny, bezpłatność nauki w szkołach publicznych. W XXI wieku, w krajach rozwiniętych zdominowanych przez wysoko rozwinięte technologie to wiedza i kapitał intelektualny zyskują na znaczeniu.
Konstytucyjne prawo do bezpłatnej nauki w szkołach publicznych, skorelowane z obowiązkiem szkolnym, daje możliwość nie tylko osobistego rozwoju, ale przede wszystkim szansę uzyskania wykształcenia, które w dłuższej perspektywie czasu przesądzać będzie o sytuacji majątkowej oraz społecznej danej jednostki. Niezwykle krytycznie zatem należy podchodzić do każdego przypadku wykluczenia grupy podmiotów z prawa do nauki. Niniejszy artykuł porusza istotny problem faktycznego wyłączenia dzieci ukraińskich, przebywających na terytorium RP, z konieczności realizowania obowiązku szkolnego, a tym samym ingerencji w ich prawo do nauki.

Pobrania

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

Uliasz, J. (2023). Realizacja prawa do nauki przez dzieci ukraińskie w Polsce – uwagi krytyczne. Ius Et Administratio, 51(2), 169–181. https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.2.13

Numer

Dział

Artykuły