A Critical Examination of Ukrainian Children’s Right to Education in Poland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.2.13

Keywords:

child rights, constitutional right to education, compulsory education, online teaching

Abstract

Every child possesses an inherent right to education, with free and compulsory education in public schools serving as pivotal mechanisms for the realization of this fundamental right. In our rapidly evolving 21st-century world, marked by the proliferation of advanced technologies, the importance of knowledge and intellectual capital is on an exponential ascent.
The constitutionally guaranteed right to free education in public schools, coupled with the principle of compulsory education, not only fosters personal growth but, more importantly, paves the way for the acquisition of an education that holds far-reaching implications for an individual's economic and social standing. Consequently, every instance of excluding members of a social group from their right to education demands a rigorous and critical examination.
This article undertakes a comprehensive analysis of the pressing issue concerning the factual exclusion of Ukrainian children residing in Poland from compulsory education. Simultaneously, it explores the encroachment on their right to education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blicharz J., Ochrona praw dziecka na tle Konstytucji RP z 1997 roku — ramy normatywne, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 2021, nr 4072.

Borysiak W., Komentarz do art. 72 Konstytucji RP [w:] Konstytucja RP. Komentarz art. 1–86, t. I, red. M Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.

Florczak-Wątor M., Komentarz do art. 70 Konstytucji [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, wyd. II, red. P. Tuleja, Lex/el. 2021.

Jarosz-Żukowska S., Żukowski Ł., Prawo do nauki i jego gwarancje [w:] Realizacja i ochrona konstytucyjnych wolności i praw jednostki w polskim porządku prawnym, red. M. Jabłoński, Wrocław 2014.

Kierznowski L., Historia prawa do nauki w polskich konstytucjach, „Miscellanea Historico-Iuridica” 2017, z. 2, t. XVI.

Mikosz J., Prawo do nauki [w:] Prawa człowieka. Model prawny, red. R. Wieruszewski, Wrocław––Kraków–Warszawa 1991.

Stadniczenko J., Konwencja o prawach dziecka. Komentarz, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2015.

Stańczyk P., Wykształcenie ludności II RP w świetle badań GUS, „Społeczeństwo i Ekonomia” 2016, nr 1(5).

Stępień-Załucka B., Prawo do nauki [w:] Wolności i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne w Konstytucji RP z 1997 r., red. H. Zięba-Załucka, Rzeszów 2018.

Published

2023-06-30

How to Cite

Uliasz, J. (2023). A Critical Examination of Ukrainian Children’s Right to Education in Poland. Ius et Administratio, 51(2), 169–181. https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.2.13

Issue

Section

Articles