Decentralizacja władzy publicznej i jej przejawy na gruncie polskich regulacji prawnych
Słowa kluczowe:
decentralizacja, zadania publiczne, autonomia, samorząd lokalnyAbstrakt
Zgodnie z przyjętym tytułem, przedmiotem rozważań zostały objęte czynniki warunkujące decentralizację władzy publicznej w Polsce. Wybór tego tematu jest usprawiedliwiony przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, jedna z politycznych zasad funkcjonowania kraju wprowadziła w życie, według Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej - decentralizację władzy publicznej, jako wyraz zaspokajania indywidualnych potrzeb obywateli. Po drugie, mija 25 rocznica funkcjonowania z samorządu lokalnego w Polsce, co stanowi podstawę dla podsumowania jego funkcjonowania. Aby przeanalizować wybraną problematykę, retrospekcji zostanie poddany najpierw historyczny dorobek literatury zagranicznej, dotyczący podstaw i usprawiedliwiający decentralizację władzy publicznej w Polsce. Powtóre zaś, zostaną poddane pod rozwagę polskie regulacje prawne i literatura przedmiotu świadcząca o decentralizacji władzy publicznej ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcjonowania także na gruncie wypracowanej linii orzeczniczej. Przedstawione krótkie rozważania dowiodą tego, że decentralizacja władzy publicznej w formie przekazywania pewnych praw dla jednostek była dopuszczalna wyłącznie z jednoczesnym przyznaniem im autonomii. Ponieważ samodzielność działania jest rzeczywistą poręczycielką publicznej realizacji zadań. Oczywiście 25 lat funkcjonowania samorządu lokalnego w Polsce należy odczytywać jako pełny sukces, który nie jest jednak wolny od pewnych mankamentów. Są one w pewnym stopniu naprawiane lub wyjaśniane przez judykaturę albo literaturę przedmiotu.