Decentralizacja władzy publicznej i jej przejawy na gruncie polskich regulacji prawnych
Słowa kluczowe:
decentralizacja, zadania publiczne, autonomia, samorząd lokalnyAbstrakt
Zgodnie z przyjętym tytułem, przedmiotem rozważań zostały objęte czynniki warunkujące decentralizację władzy publicznej w Polsce. Wybór tego tematu jest usprawiedliwiony przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, jedna z politycznych zasad funkcjonowania kraju wprowadziła w życie, według Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej - decentralizację władzy publicznej, jako wyraz zaspokajania indywidualnych potrzeb obywateli. Po drugie, mija 25 rocznica funkcjonowania z samorządu lokalnego w Polsce, co stanowi podstawę dla podsumowania jego funkcjonowania. Aby przeanalizować wybraną problematykę, retrospekcji zostanie poddany najpierw historyczny dorobek literatury zagranicznej, dotyczący podstaw i usprawiedliwiający decentralizację władzy publicznej w Polsce. Powtóre zaś, zostaną poddane pod rozwagę polskie regulacje prawne i literatura przedmiotu świadcząca o decentralizacji władzy publicznej ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcjonowania także na gruncie wypracowanej linii orzeczniczej. Przedstawione krótkie rozważania dowiodą tego, że decentralizacja władzy publicznej w formie przekazywania pewnych praw dla jednostek była dopuszczalna wyłącznie z jednoczesnym przyznaniem im autonomii. Ponieważ samodzielność działania jest rzeczywistą poręczycielką publicznej realizacji zadań. Oczywiście 25 lat funkcjonowania samorządu lokalnego w Polsce należy odczytywać jako pełny sukces, który nie jest jednak wolny od pewnych mankamentów. Są one w pewnym stopniu naprawiane lub wyjaśniane przez judykaturę albo literaturę przedmiotu.
Downloads
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Ius et Administratio

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.