Firma i znak towarowy – istota oznaczeń przedsiębiorstwa oraz roszczenia w przypadku ich naruszenia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/iuseta.2022.1.4

Słowa kluczowe:

nazwa firmy, znak towarowy, znak handlowy, nieuczciwa konkurencja

Abstrakt

Oznaczenia przedsiębiorcy stanowią wyróżnik na tle konkurencji w obrocie gospodarczym. Dzięki nim dana działalność podlega indywidualizacji i może być powiązana z konkretnym towarem bądź usługą. Wraz z rozwojem gospodarczym, ekonomicznym i technologicznym, coraz większym wyzwaniem staje się nielegalne korzystanie oznaczeń oraz nieuzasadnione promowanie towarów przy użyciu znaku rozpoznawczego innego przedsiębiorcy. Przedmiot artykułu stanowi poruszenie najważniejszych kwestii dotyczących oznaczeń przedsiębiorców, zwłaszcza firmy i znaku towarowego oraz wskazanie rozwiązań prawnym w polskim ustawodawstwie w przypadku naruszeń praw. Celem artykułu jest ukazanie ich istoty i znaczenia w obecnym obrocie gospodarczym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Kraus A., Zoll F., Polska ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Poznań 1929.

Nogal-Meger P., Ekonomiczno-prawne aspekty stosowania nieuczciwej konkurencji w zakresie oznaczeń wprowadzających w błąd, Gdańsk 2021.

Nowińska E., Promińska U. Szczepanowska-Kozłowska K., Prawa własności przemysłowej, Warszawa 2021.

Skubisz R., Prawo z rejestracji znaku towarowego i jego ochrona. Studium z prawa polskiego na tle prawno-porównawczym, Lublin 1988.

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa 2013.

Żelechowski Ł., Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2014.

Pobrania

Opublikowane

2022-03-31

Jak cytować

Meszka, J. (2022). Firma i znak towarowy – istota oznaczeń przedsiębiorstwa oraz roszczenia w przypadku ich naruszenia. Ius et Administratio, 46(1), 44–55. https://doi.org/10.15584/iuseta.2022.1.4

Numer

Dział

Artykuły