Działalność Rady Szkolnej Krajowej na rzecz szkoły ludowej w autonomicznej Galicji

Autor

  • EDMUND JUŚKO Doktor habilitowany profesor UR, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Katedra Historii i Teorii Wychowania, Polska

Słowa kluczowe:

Galicja, autonomia, Rada Szkolna Krajowa, szkoła ludowa

Abstrakt

Odnosząc się do RSK i jej działań w sposób ogólny, należy stwierdzić, że jako instytucja publiczna zrobiła tak dużo, że trudno sobie wyobrazić sytuację, w której przyszłoby budować system oświatowy II Rzeczypospolitej bez jej dokonań. W okresie swej działalności posiadała w szeregach jednostki wybitne. Jej członkowie, starając się przeciwstawić różnym koniunkturalnym wpływom, wykazywali profesjonalizm i względny obiektywizm, który przyniósł wymiernie pozytywne efekty. Była bardzo ważną instytucją autonomii galicyjskiej, która zasłużyła się dla rozwoju i polonizacji szkolnictwa w zaborze austriackim. W zaborze austriackim To dzięki Radzie i przeważającej części jej działaczy w zaborze austriackim najwcześniej dokonały się zmiany, które miały istotny wpływ na dalszy rozwój szkolnictwa polskiego budowanego po 1918 r. Warto o tym pamiętać, obchodząc setną rocznicę odzyskania niepodległości po zakończeniu Wielkiej Wojny.

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

JUŚKO, E. (2018). Działalność Rady Szkolnej Krajowej na rzecz szkoły ludowej w autonomicznej Galicji. Journal of Education, Technology and Computer Science, (specjalny 1), 28–39. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/5730

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION