Zespół redakcyjny
Redaktor naczelny
dr hab. prof. UR Wojciech Walat – Uniwersytet Rzeszowski (Polska)
wwalat@ur.edu.pl , ORCID: 0000-0002-3158-1923
Profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (specjalności: pedagogika ogólna, dydaktyka ogólna, dydaktyka informatyki, dydaktyka zawodowa). Na Uniwersytecie Rzeszowskim akademickim Zakładem Dydaktyki Ogólnej i Systemów Edukacyjnych oraz Pracownią Lifelong Learning.
Zainteresowania badawcze obejmują i praktykę: książka szkolna (podręczniki, zeszyty ćwiczeń, słowniki, encyklopedie szkolne, lektury), szkolenia edukacyjne i informatyczne oraz zasady stosowania systemów edukacyjnych w Polsce i na świecie.
Kieruje kwartalnikiem naukowym „EDUKACJA – TECHNIKA – INFORMATYKA” aktualnego rocznika „JOURNAL of EDUCATION, TECHNOLOGY and COMPUTER SCIENCE” z 2010 roku.
Autor lub współautor ponad 360 publikacji naukowych, popularno-naukowych i metodycznych, w tym 27 monografii oraz ponad 50 podręczników szkolnych, zeszytów ćwiczeń i nauczania technik i informatyki dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich. Promotor 127 prac licencjackich i 90 magisterskich 7 doktorskich.
Wybrane publikacje
Monografia:
- Walat, W. (2004). Podręcznik przejrzysty. Teoria – metodologia – przykłady . Rzeszów: Wyd. UR.
- Walat, W. (2006). Modelowanie podręczników techniki-informatyki . Rzeszów: Wyd. UR.
- Walat, W. (2007). Edukacyjne zastosowanie hipermediów . Rzeszów: Wyd. UR.
- Walat, W. (red.) (2015). Osoba – wychowanie – praca. Rzeszów: Wyd. UR.
- Ďuriš, M., Stebila, J., Walat, W. (2016). Nowe podejścia i trendy w edukacji technicznej. Polsko-Słowackie Studium Porównawcze . Rzeszów, Bańska Bystrzyca: Wyd. UR.
- Kuzin, M., Walat, W. (2017). Piórem i sercem. Pamiętniki nauczycieli . Rzeszów: Wyd. UR.
Artykuły:
- Walat, W. (2003). Praktyczne założenia dotyczące systemu kształcenia technicznego w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych w Polsce. W:W. Rogala, S. Salander (red.), Technologia jako wyzwanie dla programów nauczania (s. 145–168). Sztokholm: Wydawnictwo Stockholm Institute of Education.
- Walat, W. (2009). Wprowadzenie do metaprogramowania dydaktycznego. Informatologia, 42 (2), 126–129.
- Walat, W. (2010). Koncepcja edukacji medialnej. Journal of Technology and Information Education , 2 (1), 29–32.
- Walat, W. (2011). Edukacja technologiczna w kontekście ekologii humanistycznej – hołd dla profesora Juraja Plenkovicia. INFORMATOLOGIA , 44 (2), 127–130.
- Walat, W. (2013). Perspektywa poznawcza i konstruktywistyczna edukacji informatycznej . Informatyka i nauki informacyjne , 6 (2), 9–17.
- Walat, W. (2015). Kategorie aksjologiczne w projektowaniu systemu edukacji technicznej. Media, kultura i public relations , 6 (1), 63–67.
- Lib, W., Walat, W. (2015). Kluczowe kompetencje w zakresie ICT jako składnik przygotowania zawodowego nauczycieli. W: Várkoly, R. Szczebiot, M. Zábovský (red.), Współczesne trendy innowacji (s. 298–301). Trencin 2015 .
- Walat, W. (2015). Psychologiczna płaszczyzna edukacji technologicznej. W: Horizons . 8. Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowo-Profesjonalna. Artykuły zebrane (s. 64–67). Subotica: Wyższa Szkoła Zawodowa Kształcenia Nauczycieli Przedszkoli.
- Walat, W. (2017). Analfabetyzm techniczny homo interneticus Technika a Vzdelávanie , 1 , 41–43.
- Walat, W. (2018). Jak nowe technologie informacyjno-komunikacyjne zmieniają przestrzeń architektoniczną edukacji w szkole? W: Baron-Polańczyk (red.), ICT w projektowaniu edukacyjnym. Procesy, materiały, zasoby (s. 111–122). T. 13. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
- Walat, W. (2018). Funkcjonalna umiejętność czytania i pisania – wyzwanie dla współczesnej edukacji. W: Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji i nauczaniu dzieci, w sporcie i medycynie . Horyzonty. 10. Międzynarodowa interdyscyplinarna konferencja naukowo-zawodowa. Artykuły zebrane (s. 19–24). Subotica: Wyższa Szkoła Zawodowa Kształcenia Nauczycieli Przedszkoli.
- Walat, W. (2019). Homo interneticus jako analfabeta podstawowy w zakresie pracy człowieka. Polityka i Społeczeństwo , 1 (17), 5–23.
Z-ca redaktora naczelnego
Dr Waldemar Lib – Uniwersytet Rzeszowski (Polska)
wlib@ur.edu.pl , ORCID 0000-0002-4559-9198
Pracownik Uniwersytetu Rzeszowskiego doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (specjalności: pedagogika ogólna, dydaktyka techniki, dydaktyka informatyki). Pracuje w Zakładzie Dydaktyki Ogólnej i Systemów Edukacyjnych. Był kierownikiem Pracowni e-learningu, a obecnie Pracownią Optymalizacji i Transferu Wiedzy w Laboratorium Zagadnień Społeczeństwa Informacyjnego w Centrum Innowacji i Transferu Wiedzy Techniczno-Przyrodniczej.
Zainteresowania badawcze obejmują teoretyczne i metodologiczne perspektywy edukacji, teoretyczne i metodologiczne podstawy projektowania i opracowywania (multimedialnych i szczegółowych) opracowań metodologicznych w edukacji, badania słownictwa technicznego i informatycznego uczniów szkół ogólnokształcących oraz specjalistycznych nauczycieli szkół zawodowych.
Autor lub współautor 226 publikacji naukowych, popularno-naukowych i metodologicznych, w tym podręczników szkolnych, zeszytów ćwiczeń i przewodników metodycznych dla nauczycieli do technik i informatyki dla szkół podręczników i gimnazjów. Promotor 29 prac magisterskich, 19 licencjackich i 16 inżynierskich.
Wybrane publikacje
- Lib, W. (2010). Narzędzia i techniki informatyczne w dydaktycznym . Rzeszów: Mitel.
- Lib, W. (2010). Algorytm dydaktyczny w projektowaniu multimedialnych programów edukacyjnych. Journal of technology and information education , 3 , 5–11.
- Lib, W. (2010). Język techniczny jako wskaźnik kultury technicznej. Informatoloia , 43 (1), 54–57.
- Lib, W. (2014). Wirtualny Nauczyciel – Diagnoza Problemu. W: Trendy vevzdělávání 2014: Informačnítechnologie a technickévzdělávání (s. 222–225). Ołomuniec
- Lib, W. (2015). Umiejętności komunikacyjne uczniów szkół podstawowych w zakresie ogólnych pojęć technicznych i informatycznych. Media, kultura i public relations , 6 (1), 32–35. Toż w: M. Plenković, L. Toplak, V. Galičić (red.), Społeczeństwo i technologia 2015 – dr JurajPlenković (s. 81–83). Zagrzeb.
- Lib, W. (2015). Test badający terminologię podstawową Technika wokół nas – oferta narzędzi badań. Edukacja – Technika – Informatyka , 3 (13), 104–110.
- Lib, W. (2016). Test słownikowy badający terminologię informatyczną „Informatyka wokół nas” – autorska oferta badawcza narzędzi. Edukacja – Technika – Informatyka , 3 (17), 163–171.
- Lib, W. (2016). Kompetencje edukacyjne szkół podstawowych – sprawozdanie z badań. W: MZ Babiarz, K. Bidziński, A. Giermakowska (red.), Dzieci i młodzież ze wydaniem potrzeb edukacyjnych w przestrzeni informacyjnej (s. 85–99). Kraków: Impuls.
- Lib, W. (2017). Znaczenie funkcji oprogramowania dydaktycznego w opinii nauczycieli. Journal of Technology and Information Education , 1 , 9 (1), 272–285.
- Lib, W., Stebila, J. (2017). Motywy wydane przez absolwentów szkół średnich w Polsce i Słowacji – w świetle badań porównawczych. Edukacja – Technika – Informatyka , 4 (22), 56–64.
- Stebila, J., Lib, W., Mikušová, N. (2017). Motivácia žiakov vo vyučovaní predmetu technika. Technika a vzdelávanie , 6 , 2 , 51–56.
Redaktor językowy
Dr Anna Dziama – Uniwersytet Rzeszowski (Polska)
adziama@ur.edu.pl , ORCID: 0000-0002-5788-8587
Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa (specjalność: językoznawstwo kulturowe, realioznawstwo, dydaktyka nauczania języka angielskiego). Adiunkt w Zakładzie Badań nad Dyskursem Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Specjalizuje się w językoznawstwie kulturowym, koncentrując uwagę na związkach języka z kulturą, koncepcjach kulturowych i wartościowaniu językowym. Szczególnie interesuje się kulturą obszaru anglojęzycznego oraz wpływem języka na postrzeganie rzeczywistości.
Prowadzi konwersatoria oraz wykłady z takich przedmiotów jak: Praktyczna Nauka Języka Angielskiego, Realioznawstwo Amerykańskie, Kultura Krajów oraz Język Angielski Bieżących Wydarzeń.
Autorka lub współautor 54 publikacji naukowych, popularno-naukowych. Uczestniczy w konferencjach naukowych w Polsce oraz zagranicą, w tym odbyła wizytę studyjną w Nazareth College, Rochester, USA. Promotorka prac licencjackich.
Wybrane publikacje
Dziama A. Conceptualization of shtetl in American English: A Cultural Linguistic Study, Studia Anglica Resoviensia. Vol. 19.
Dziama A. Exploring Shiksa Goddess in The Big Bang Theory Sitcom: Bernadette Rostentkowski‑Wolowitz and Howard Wolowitz Case” SKASE Journal of Literary and Cultural Studies, tom 2 (2020), numer 1, 47–53.
Dziama A. Computer Tech Pedaguge: the Cultural Linguistic Perspective (w:) Edukacja Technika Informatyka: kwartalnik naukowy Education - Technology - Computer Science Nr 4(30) 2019, s. 218-224.
Dziama A. The Highlights of Anglo-Saxon Culture and Language: A College and University Guide. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
Redaktor statystyczny
Doktor. dr Miroslav Chráska – Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu (Republika Czeska)
miroslav.chraska@upol.cz , ORCID: 0000-0003-3873-0415
RADA NAUKOWA
dr hab. prof. UR Wojciech Walat – Uniwersytet Rzeszowski (Polska) – przewodniczący
Prof. dr hab. Waldemar Furmanek – Uniwersytet Rzeszowski (Polska) - przewodniczący honorowy
Dr Waldemar Lib – Uniwersytet Rzeszowski (Polska) – sekretarz
dr hab. prof. UJK Mirosław Babiarz – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach (Polska)
dr hab. prof. UZ Eunika Baron-Polańczyk – Uniwersytet Zielonogórski (Polska)
Prof. dr hab. inż. Henryk Bednarczyk – Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu (Polska)
Prof. Erik Bratland – Nord University (Norwegia)
Doktor. dr Miroslav Chráska – Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu (Czechy)
dr hab. prof. UR Stanisław Domoradzki – Uniwersytet Rzeszowski (Polska)
Prof. CSc. Milan Ďuriš – Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja)
prof. dr Maria Filina – Ivane Javakhishvili Tbilisi State University (Gruzja)
Prof. dr Nazik Harutyunnyan – Uniwersytet Państwowy w Erewaniu (Armenia)
Doc. PhD Slavoljub Hilčenko – Kolegium Studiów Zawodowych dla Kształcenia Nauczycieli i Trenerów w Suboticy (Serbia)
Prof. dr Binbin Jiang – Kennesaw State University (USA)
dr hab. prof. UP Krzysztof Kraszewski – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (Polska)
Prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski – Komitet Nauk Pedagogicznych PAN w Warszawie (Polska)
Prof. dr hab. Oksana Nagorniuk – Instytut Agroekologii i Zarządzania Środowiskowego NAAS Ukrainy (Ukraina)
Prof. dr hab. UP Henryk Noga – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (Polska)
Dr hab. prof. UR Yuri Pelekh - Uniwersytet Rzeszowski (Polska)
dr hab. prof. PK Czesław Plewka – Politechnika Koszalińska (Polska)
Prof. dr hab. Natalia Ridei – Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet im. Dragomanowa (Ukraina)
Doktor. Inż. Čestmír Serafín, dr Ing-Paed. – Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu (Republika Czeska)
Prof. dr hab. inż. Wiktoria Sobczyk – Akademia Górniczo-Hutnicza AGH w Krakowie (Polska)
doc., PaedDr., PhD. Jan Stebila - Uniwersytet Mateia Bela (Słowacja)
Prof. dr hab. Anna Shlikhta - Państwowy Uniwersytet Humanistyczny w Równem (Ukraina)
Prof. dr Na Song – Konserwatorium Muzyczne w Tianjinie (Chiny)
dr hab. prof. APS Maciej Tanaś – Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (Polska)
Doktor Konstantinos Tatsis – Adiunkt Uniwersytet w Janninie (Grecja)
dr hab. Judit Torgyik – Uniwersytet Kodolanyi Janosa (Węgry)
Prof. dr Jim Wright – Kennesaw State University (USA)
Obowiązki Rady Naukowej
Podejmując wstępną decyzję o wydaniu artykułu do druku lub jego odrzuceniu w przypadku braku zgodności z linią tematyczną czasopisma.
- Wsparcie merytoryczne redaktora naczelnego w podjęciu decyzji o publikacji w jednym negatywnym znawcy (uzasadnienie artykułu eksperta należącego do rady).
- Ukierunkowanie tematyczne (zatwierdzanie treści) Poszczególne wydania czasopisma.
- Opracowanie wizji rozwoju czasopisma (oraz jej modyfikacja) w ramach najmniejszego okresu przechowywania.
- Opiniowanie kandydatów na nowych członków rady naukowej.