Editorial Team
Editor-in-Chief
Dr. Wojciech Walat (Poland)
wwalat@ur.edu.pl , ORCID: 0000-0002-3158-1923
Professor at the University of Rzeszów, PhD in Pedagogy (specializations: general pedagogy, general didactics, computer science didactics, and vocational didactics). He heads the Department of General Education and Educational Systems and the Continuing Education Laboratory.
His research interests include the theory and practice of school textbooks (textbooks, workbooks, dictionaries, school encyclopedias, reading habits), technical and computer science education, and the principles of operation of educational systems in Poland and abroad.
Since 2010, he has been editor-in-chief of the scientific quarterly Education – Technology – Computer Science, currently the Journal of Education, Technology and Computer Science.
He has authored or co-authored over 360 scientific, popular science, and methodological publications, including 27 monographs and over 50 textbooks, workbooks, and curricula for technical and computer science subjects for primary, middle, and upper secondary schools. Supervisor of 127 bachelor's theses, 90 master's theses, and 7 doctoral dissertations.
Selected Publications:
Monographs:
- Walat, W. (2004). Podręcznik przejrzysty. Teoria – metodologia – przykłady . Rzeszów: Wyd. UR.
- Walat, W. (2006). Modelowanie podręczników techniki-informatyki . Rzeszów: Wyd. UR.
- Walat, W. (2007). Edukacyjne zastosowanie hipermediów . Rzeszów: Wyd. UR.
- Walat, W. (red.) (2015). Osoba – wychowanie – praca. Rzeszów: Wyd. UR.
- Ďuriš, M., Stebila, J., Walat, W. (2016). Nowe podejścia i trendy w edukacji technicznej. Polsko-Słowackie Studium Porównawcze . Rzeszów, Bańska Bystrzyca: Wyd. UR.
- Kuzin, M., Walat, W. (2017). Piórem i sercem. Pamiętniki nauczycieli . Rzeszów: Wyd. UR.
Articles:
- Walat, W. (2003). Praktyczne założenia dotyczące systemu kształcenia technicznego w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych w Polsce. W:W. Rogala, S. Salander (red.), Technologia jako wyzwanie dla programów nauczania (s. 145–168). Sztokholm: Wydawnictwo Stockholm Institute of Education.
- Walat, W. (2009). Wprowadzenie do metaprogramowania dydaktycznego. Informatologia, 42 (2), 126–129.
- Walat, W. (2010). Koncepcja edukacji medialnej. Journal of Technology and Information Education , 2 (1), 29–32.
- Walat, W. (2011). Edukacja technologiczna w kontekście ekologii humanistycznej – hołd dla profesora Juraja Plenkovicia. INFORMATOLOGIA , 44 (2), 127–130.
- Walat, W. (2013). Perspektywa poznawcza i konstruktywistyczna edukacji informatycznej . Informatyka i nauki informacyjne , 6 (2), 9–17.
- Walat, W. (2015). Kategorie aksjologiczne w projektowaniu systemu edukacji technicznej. Media, kultura i public relations , 6 (1), 63–67.
- Lib, W., Walat, W. (2015). Kluczowe kompetencje w zakresie ICT jako element przygotowania zawodowego nauczycieli. W: Várkoly, R. Szczebiot, M. Zábovský (red.), Współczesne trendy innowacji (s. 298–301). Trencin 2015.
- Walat, W. (2015). Psychologiczna płaszczyzna edukacji technologicznej. W: Horyzonty. 8. Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowo-Profesjonalna. Zebrane artykuły (s. 64–67). Subotica: Wyższa Szkoła Zawodowa Kształcenia Nauczycieli Przedszkoli.
- Walat, W. (2017). Analfabetyzm techniczny homo interneticus Technika a Vzdelávanie , 1 , 41–43.
- Walat, W. (2018). Jak nowe technologie informacyjno-komunikacyjne zmieniają przestrzeń architektoniczną edukacji w szkole? W: Baron-Polańczyk (red.), ICT w projektowaniu edukacyjnym. Procesy, materiały, zasoby (s. 111–122). T. 13. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
- Walat, W. (2018). Funkcjonalna umiejętność czytania i pisania – wyzwanie dla współczesnej edukacji. W: Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji i nauczaniu dzieci, w sporcie i medycynie . Horyzonty. 10. Międzynarodowa interdyscyplinarna konferencja naukowo-zawodowa. Artykuły zebrane (s. 19–24). Subotica: Wyższa Szkoła Zawodowa Kształcenia Nauczycieli Przedszkoli.
- Walat, W. (2019). Homo interneticus jako analfabeta podstawowy w zakresie pracy człowieka. Polityka i Społeczeństwo , 1 (17), 5–23.
Deputy Editor-in-Chief
Dr. Waldemar Lib – University of Rzeszów (Poland)
wlib@ur.edu.pl , ORCID 0000-0002-4559-9198
A university lecturer at the University of Rzeszów, he holds a PhD in pedagogy (specializations: general pedagogy, technical didactics, and computer didactics). He works in the Department of General Education and Educational Systems. He was the head of the E-learning Workshop and currently heads the Knowledge Optimization and Transfer Workshop in the Information Society Problems Workshop at the Center for Innovation and Transfer of Technical and Natural Knowledge.
His research interests include theoretical and methodological perspectives on education, the theoretical and methodological foundations of designing and implementing modern (multimedia and traditional) methodological research in education, and research on the technical and computer vocabulary of general and vocational school students.
He is the author or co-author of 226 scientific, popular science, and methodological publications, including textbooks, workbooks, and methodological guides for teachers of technology and computer science in primary and secondary schools. Supervisor of 29 master's theses, 19 bachelor's theses, and 16 engineering theses.
Selected Publications
- Lib, W. (2010). Narzędzia i techniki informatyczne w dydaktycznym . Rzeszów: Mitel.
- Lib, W. (2010). Algorytm dydaktyczny w projektowaniu multimedialnych programów edukacyjnych. Journal of technology and information education , 3 , 5–11.
- Lib, W. (2010). Język techniczny jako wskaźnik kultury technicznej. Informatoloia , 43 (1), 54–57.
- Lib, W. (2014). Virtual Teacher – Diagnosis of the Problem. W: Trendy vevzdělávání 2014: Informačnítechnologie a technickévzdělávání (s. 222–225). Olomouc
- Lib, W. (2015). Communication Skills of Primary School Pupils in the Scope of General Technical and Information Technology Concepts. Media, Culture and Public Relations, 6(1), 32–35. Toż w: M. Plenković, L. Toplak, V. Galičić (red.), Society and Technology 2015 – Dr. JurajPlenković (s. 81–83). Zagrzeb.
- Lib, W. (2015). Test badający terminologię techniczną Technika wokół nas – propozycja narzędzia badań. Edukacja – Technika – Informatyka, 3(13), 104–110.
- Lib, W. (2016). Test słownikowy badający terminologię informatyczną „Informatyka wokół Nas” – autorska propozycja narzędzia badawczego. Edukacja – Technika – Informatyka, 3(17), 163–171.
- Lib, W. (2016). Kompetencje komunikacyjne uczniów szkoły podstawowej – sprawozdanie z badań. W: M.Z. Babiarz, K. Bidziński, A. Giermakowska (red.), Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni informacyjnej (s. 85–99). Kraków: Impuls.
- Lib, W. (2017). Importance of Features of Didactic Software in the Opinion of Teachers. Journal of Technology and Information Education, 1, 9(1), 272–285.
- Lib, W., Stebila, J. (2017). Motywy podjęcia studiów przez absolwentów szkół średnich w Polsce i Słowacji – w świetle badań porównawczych. Edukacja – Technika – Informatyka, 4(22), 56–64.
- Stebila, J., Lib, W., Mikušová, N. (2017). Motivácia žiakov vo vyučovaní predmetu technika. Technika a vzdelávanie, 6, 2, 51–56.
Statistical Editor
Doc. PhD Miroslav Chráska – Palacký University Olomouc (Czech Republic)
miroslav.chraska@upol.cz , ORCID: 0000-0003-3873-0415
Language Editor
Dr Anna Dziama – University of Rzeszów (Poland)
adziama@ur.edu.pl , ORCID: 0000-0002-5788-8587
Scientific Council
Dr hab. prof. UR Wojciech Walat – University of Rzeszow (Poland) – Chair of Scientific Committee
Prof. dr hab. Waldemar Furmanek – University of Rzeszow (Poland) – Honorary Chairman
Dr Waldemar Lib – University of Rzeszow (Poland) – Scientific Secretary
Dr hab. prof. UJK Mirosław Babiarz – Jan Kochanowski University in Kielce (Poland)
Dr hab. prof. UZ Eunika Baron-Polańczyk – University of Zielona Góra (Poland)
Dr hab. inż. prof. ITE Henryk Bednarczyk – Institute for Sustainable Technologies of Radom (Poland)
Prof. Erik Bratland – Nord University (Norway)
Doc. PhDr. Miroslav Chráska – Palacký University Olomouc (Czech Republic)
Dr hab. prof. UR Stanisław Domoradzki – University of Rzeszów (Poland)
Prof. CSc. Milan Ďuriš – Matej Bel University in Banská Bystrica (Slovakia)
Prof. PhD Maria Filina – Ivane Javakhishvili Tbilisi State University (Georgia)
Prof. PhD Nazik Harutyunnyan – Yerevan State University (Armenia)
Doc. PhD. Slavoljub Hilčenko – College of Vocational Studies for Teacher and Trainers Education in Subotica (Serbia)
Prof. PhD Binbin Jiang – Kennesaw State University (USA)
Dr hab. prof. UP Krzysztof Kraszewski – Pedagogical University of Cracow (Poland)
Prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski – Committee of Pedagogical Science Polisch Academy of Sciences in Warsaw (Poland)
Prof. PhD. Oksana Nagorniuk – Institute of Agroecology and Environmental management NAAS of Ukraine (Ukraina)
Dr hab. prof. UP Henryk Noga – University of Pedagogy in Kraków (Poland)
Dr hab. prof. UR Yuri Pelekh - University of Rzeszów (Poland)
Dr hab. prof. PK Czesław Plewka – University of Technology Koszalin (Poland)
Prof. dr hab. Natalia Ridei – National Pedagogical Dragomanov University (Ukraine)
Doc. Ing. Čestmír Serafín, Dr. Ing-Paed. – Palacký University Olomouc (Czech Republic)
Prof. dr hab. inż.Wiktoria Sobczyk – AGH University of Science and Technology (Poland)
doc., PaedDr., PhD. Jan Stebila - Matej Bel University in Banská Bystrica (Slovakia)
Prof. dr hab. Anna Shlikhta - Rivne State University of Humanities (Ukraine)
Prof. PhD Na Song – Tianjin Conservatory of Music (China)
Dr hab. prof. ASP Maciej Tanaś – Academy of Special Education of Marii Grzegorzewskiej (Poland)
PhD Konstantinos Tatsis – Assistant Professor University of Ioannina (Greece)
Dr hab. Judit Torgyik – Kodolanyi Janos University (Hungary)
Prof. PhD Jim Wright – Kennesaw State University (USA)
Roles and Responsibilities of the Scientific Council
Making a preliminary decision about accepting an article for printing or rejecting it if it does not comply with the thematic scope of the journal.
- Substantive support of the executive editor in the decision to publish an article in case of one negative review (the justification is prepared by an expert from among the board members).
- Thematic scope (approving the structure of content) of specific editions of the journal.
- A vision for the journal's development (and its modifications) for at least the next five years.
- Reviewing candidates for new members of the Scientific Committee.