Podstawy prawne organizacji i działania organów nadzoru administracji oświatowej w II Rzeczypospolitej Polskiej

Autor

  • EWA LENIART Doktor, Wydział Prawa, Uniwersytet Rzeszowski; Wojewoda Podkarpacki, Polska

Słowa kluczowe:

edukacja, nadzór, kurator okręgu szkolnego, szkolnictwo

Abstrakt

Artykuł ma na celu przybliżenie systemu nadzoru nad edukacją w Polsce po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. Przed organami państwa stanęło bowiem wyzwanie ujednolicenia kształtu edukacji na terenach dawnych dzielnic zaborczych. Kluczem do osiągnięcia tego celu było stworzenie sprawnie działającego i posiadającego skuteczne narzędzia aparatu nadzoru. W tym celu powołano okręgowych kuratorów oświaty podległych Ministrowi Wyznań i Oświecenia Publicznego. Urząd ten został wyposażany w liczne uprawnienia nadzorcze, dzięki czemu osiągnięcie założonego celu w krótkim czasie stało się możliwe. Tymi zasadniczymi celami było ujednolicenie systemu edukacji i zapewnienie wysokiego poziomu nauczania.

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

LENIART, E. (2018). Podstawy prawne organizacji i działania organów nadzoru administracji oświatowej w II Rzeczypospolitej Polskiej. Journal of Education, Technology and Computer Science, (specjalny 1), 40–44. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/5731

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION