Pedagogika Montessori – ciągle aktualne wyzwanie dla współczesnej pedagogiki
DOI:
https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.35Słowa kluczowe:
pedagogika Marii Montessori, tradycyjny system edukacji, analfabetyzm funkcjonalny herbartyzm, nurt „nowego wychowania” neurodydaktykaAbstrakt
W myśl konstruktywistycznej koncepcji dydaktyki powinnością nauczyciela jest wspieranie uczniów w zdobywaniu przez nich narzędzi poznania i rozumienia świata oraz budowaniu zasobów własnej wiedzy i umiejętności. Zadaniem edukacji jest natomiast pomoc każdej jednostce w rozwija-niu zdolności w stawaniu się całościowym bytem ludzkim, a nie jedynie narzędziem dla ekonomii. Zarzutem kierowanym najczęściej w kierunku polskiej szkoły jest niewywiązywanie się z tego zada-nia, co przejawia się słabym przygotowaniem młodych ludzi do życia i pracy, do wyzwań rozwojo-wych, ale i zagrożeń współczesnego świata. Warto poszukiwać takich rozwiązań, które stworzą dzieciom i młodzieży możliwość rozwoju na miarę ich możliwości. Jednym z takich rozwiązań dysponuje pedagogika Marii Montessori, podkreślając znaczenie aktywności dziecka w procesie jego uczenia się. W artykule krótko porównano hebratyzm z nurtem „nowego wychowania”, do którego zaliczana jest pedagogika Marii Montessori, a dalsze rozważania odniesione zostały do współczesnej wiedzy o tym, jak uczy się mózg.Pobrania
Opublikowane
2018-03-30
Jak cytować
WÓJCIK, A. (2018). Pedagogika Montessori – ciągle aktualne wyzwanie dla współczesnej pedagogiki. Journal of Education, Technology and Computer Science, 23(1), 264–270. https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.35
Numer
Dział
PROBLEMY EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Journal of Education, Technology and Computer Science
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.