Ten obcy z pierwszej strony. Funkcje perswazyjne fotografii w prasie okresu Polski ludowej na przykładzie „Odry” w latach 1945–1950
DOI:
https://doi.org/10.15584/johass.2022.4.3Słowa kluczowe:
propaganda PRL, Ziemie Zachodnie i Północne Polski (Ziemie Odzyskane), czasopisma kulturalne, „Odra”, fotografia prasowa, historia wizualnaAbstrakt
Fotografia prasowa w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej była narzędziem propagandy. Wprowadzenie w Polsce leninowskiego modelu prasy poprzedził kilkuletni okres planowania. Oprócz gazet mających charakter propagandowo-agitacyjny działały między innymi czasopisma określające się jako niemarksistowskie, jak katowicka „Odra”. Margines ich swobody z biegiem czasu coraz bardziej się kurczył. Świadectwem tego są między innymi fotografie. Obok przodowników pracy zamieszczano karykaturalne wizerunki Niemców, będące elementem dyskursu antyniemieckiego ukierunkowanego między innymi na uzasadnienie słuszności wysiedleń. W niniejszym artykule autor stawia pytanie o funkcjonowanie fotografii na łamach czasopisma stopniowo ulegającego naciskom propagandy.Pobrania
Opublikowane
2022-12-15
Jak cytować
Sarna, P. (2022). Ten obcy z pierwszej strony.
Funkcje perswazyjne fotografii
w prasie okresu Polski ludowej na przykładzie „Odry”
w latach 1945–1950. UR Journal of Humanities and Social Sciences, 25(4), 55–71. https://doi.org/10.15584/johass.2022.4.3
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.