Ponieśli lwowską muzykę i lwowski humor w świat. O artystach „Lwowskiej Fali” na emigracji w świetle materiałów z Kolekcji Leopolis
Słowa kluczowe:
“Lwowska Fala”, Lviv, Polish Armed Forces, emigrationAbstrakt
The “Lwowska Fala” („Lviv Wave”) was a continuation of the “Wesoła Lwowska Fala” („Cheerful Lviv Wawe”) operating in Lviv from July 1933 until the outbreak of the war. The most popular authors were the native Lviv inhabitants of Szczepko (Kazimierz Wajda) and Tońko (Henryk Vogelfänger). The texts were written by Wiktor Budzyński, the ensemble’s artistic director and announcer. In September 1939, the artists left Lviv. From November 14, 1939 to March 8, 1940, they performed in Romania as the Polish Artistic Group YMCA “Lwowska Fala”. Then they toured France, Great Britain, the Netherlands and Belgium. The “Lwowska Fala” ceased to exist at the end of 1946, and the life paths of the artists permanently diverged. Materials illustrating the activities of the “Lwowska Fala” can be found in the Museum of Independence in Warsaw and are a valuable part of the Leopolis Collection. They also document the individual fates of artists who had to deal with the plight of emigrants after the war. Concert programs, Włada Majewska’s diaries and commemorative books show that the artists of “Lwowska Fala” took Lviv’s humor and music into the world, giving them a new life among Poles abroad, far from Lviv.
Downloads
Bibliografia
Muzeum Niepodległości, zespół 2, Kolekcja Leopolis, sygn. 29.
Bojczuk L., Jubileusz Teatru Żołnierskiego, „Żołnierz Polski na Obczyźnie” 1942, nr 46, s. 92.
Bojczuk L., Wspomnienia o Lwowskiej Fali i o Budzyńskim „Tolku”, „Orzeł Biały” 1972, nr 95(1242), s. 27.
B. Pr., Od Lwowa do W. Brytanii, „Dziennik Polski” 1942, nr 702, s. 3.
Budzyński W., Prawda o „Lwowskiej Fali”, https://lwow.home.pl/fala/budzynski.html (30.05.2022).
Halski C., Polskie Radio Lwów, Londyn 1985.
Janicki J., W kierunku do Lwowa… [w:] K. Wajda, H. Vogelfänger, Szczepko i Tońko. Dialogi radiowe z „Wesołej Lwowskiej Fali”, Lwów 1934 [reprint Wrocław 1989], s. [1]–[19].
Majewska W., Z Lwowskiej Fali do Radia Wolna Europa, Wrocław 2006.
Mieszkowska A., „Wesoła Lwowska Fala”, „Biuletyn Informacyjny TMLiKPW” 2002, nr 27, s. 22–24.
Mokrzycki M., A ja bym chciał tak serce posłać do Lwowa…, „Na Przełomie” 1946, nr 15, s. 16.
Osiński W., Maczków. Skrawek Polski w Niemczech, „Przegląd” 2012, nr 746, s. 40–44.
Pastuszka S.J., Życie kulturalne w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie w czasie II wojny światowej, Warszawa 2009.
Piekarski S., Mars i Melpomena. Polskie teatry żołnierskie na obczyźnie 1939–1948, Warszawa 2000.
Redzik A., Tońko. Henryk Vogelfänger (1904–1990), batiar, aktor, adwokat, „Cracovia Leopolis” 2007, nr 4, s. 46–47.
Skoczek T., Żywek Ł., Kolekcja Leopolis w zbiorach Muzeum Niepodległości, „Niepodległość i Pamięć” 2014, nr 3–4(47–48), s. 285–293.
Smoliński J., Lwowska Fala na wojennym szlaku (1939–1946), Warszawa 2021.
Smoliński J., Występy artystów „Lwowskiej Fali” dla żołnierzy polskich internowanych w Rumunii (wrzesień 1939 r. – marzec 1940 r.), „Łambinowicki Rocznik Muzealny. Jeńcy wojenni w latach II wojny światowej” 2018, t. 41, s. 5–19.
Waligórski W., „Wesoła Fala” wśród marynarzy polskiej floty handlowej, „Dziennik Polski” 1941, nr 414, s. 3.
Wiórkiewicz H., Kolekcja Leopolis Muzeum Niepodległości w Warszawie [w:] 10 lat Muzeum Niepodległości w Warszawie 1990–2000. Księga Pamiątkowa, Warszawa 2000, s. 127–142.
Wiórkiewicz H., „Księgi pielgrzymstwa lwowskiego” w zbiorach Kolekcji Leopolis Muzeum Niepodległości w Warszawie [w:] Dziedzictwo i pamięć Kresów Wschodnich Rzeczypospolitej. Materiały z I Muzealnych Spotkań z Kresami, red. A. Stawarz, Warszawa 2009, s. 145–165.
Załęczny J., Leopolis collection, Museum of Independence – wellspring of knowledge, state of research and recommendations, „Muzeológia a kultúrne dedičstvo” 2021, nr 3, s. 113–131.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.