Zanieczyszczenie powietrza, metody zapobiegania i kontroli - potrzeba zmiany widziana przez młodych ludzi

Autor

  • David Soler Segovia Erasmus group, Ecology Department, University of Rzeszów, Faculty of Biology and Agriculture
  • Joanna Kostecka Department of Natural Theories of Agriculture and Environmental Education, Faculty of Biology and Agri- culture, Rzeszów University

DOI:

https://doi.org/10.15584/pjsd.2018.22.2.16

Słowa kluczowe:

zanieczyszczenie powietrza, zrównoważony rozwój, zapobieganie, kontrola, programy edukacyjne

Abstrakt

Zanieczyszczenie powietrza jest obecnie poważnym problemem, ze względu na jego znaczenie jako źródła innych problemów środowiskowych, takich jak globalne ocieplenie i zmiany klimatu, a także ich wpływ na zdrowie na całym świecie. Badania potwierdzają, że można odwrócić tę sytuację, stosując działania w różnych skalach; indywidualnej, przemysłowej i rządowej. Przykładowe programy przedstawione w opracowaniu mogą być łatwo zaadaptowane przez zainteresowanych, a przy ich pomocy można wdrożyć edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju (z uwzględnieniem działań na rzecz czystego powietrza), podobnie jak na Wydziale Biologiczno-Rolniczym Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

BBC NEWS. 27 February 2018. Diesel ban approved for German cities to cut pollution. Retrieved 28/11/2018 from https://www.bbc.com/news/business-43211946.

Database on source apportionment studies for particulate matter in the air (P10 and PM2.5). Quantifying environmental health impacts. World Health Organisation. Retrieved 02/12/2018 from http://www.who.int/quantifying_ehimpacts/global/source_apport/en/

European Environment Agency. 2016. Air quality in Europe-2016 report. 2016. Retrieved 02/12/2018 from https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2016.

Fujii H., Managi S. 2016. Economic development and multiple air pollutant emissions from the industrial sector Environmental Science and Pollutant Research. Vol. 23(3). 2802-2812 DOI 10.1007/s11356-015-5523-2

Gawor L. 2017. Ekoszkice. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. ISBN 978-83-7996-414-7.

Gharibvand L., Lawrence Beeson W., Shavlik D., Knutsen R., Ghamsary M., Soret S., Knutsen S. F. 2017. The association between ambient fine particulate matter and incident adenocarcinoma subtype of lung cancer. Environmental Health BMC. Vol.16 71

Hoffmann B. 2018. Air Pollution in Cities: Urban and Transport Planning Determinants and Health in Cities. In: Nieuwenhuijsen M., Khreis H. (eds) Integrating Human Health into Urban and Transport Planning. Springer. Cham. 425-441.

Huang C., Wang Q, Wang S, Ren M, Ma R, He Y. 2017. Air pollution Prevention and Control Policy in China. Springer Nature. Advances in Experimental Medicine and Biology. Vol. 1017. 243-261.

Kipen, H., Rich D, Huang W, Zhu T, Wang G, Hu M, Lu SE, Ohman-Strickland P, Zhu P, Wang Y, Zhang JJ. 2010. Measurement of inflammation and oxidative stress following drastic changes in air pollution during the Beijing Olympics: a panel study approach. Annals of the New York Academy of Sciences. Vol. 1203. 1150-1159.

Kostecka J. 2013. Self Evaluation on the Way to Retardation of Pace of Life and Resources Transformation. Problems of Sustainable Development. 8(2). 93-102.

Kostecka J., Piersiak A., Pawlak R. 2015. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju - program KOS („Kumplem osoba starsza”). Polish Journal for Sustainable Development. 19. 71-76. DOI: 10.15584/pjsd.2015.19.8.

Kostecka J., Mazur-Pączka A. 2015. Przykład aktywnego nauczania w przedmiocie „Filozofia przyrody”- projekt PASO ("Pytaj- Aktywnie szukaj odpowiedzi"). Polish Journal for Sustainable Development. 19. 75-82. DOI: 10.15584/pjsd.2015.19.9.

Kostecka J., Podolak A., Michalicha M., Marcela A. 2018a. Projekty w aktywnej edukacji. Polish Journal for Sustainable Development. 22(1). s 39-46. DOI:10.15584/pjsd.2018.22.1.5.

Kostecka J., Cyrankowska M., Podolak A. 2018b. Assessment of Selected Opinions of Agriculture Students of Rzeszow University in Poland, in the Context of Education for Sustainable Development in Rural Areas. Rural Environment. Education. Personality (REEP). Proceedings of the 11th International Scientific Conference. Jelgava. ISSN 2255-808X. 373-378.

Li Y., Wang W, Kan H, Xu X, Chen B. 2010. Air quality and outpatient visits for asthma in adults during the 2008 Summer Olympic Games in Beijing Science of The Total Environment Vol. 408(5). 1226-1227.

Nicolescu B. 2018. The Transdisciplinary Evolution of the University Condition for Sustainable Development. In: Fam D., Neuhauser L., Gibbs P. (eds) Transdisciplinary Theory, Practice and Education. Springer. Cham. Ch. 6. 73-81.

PERL 2. Partnership for Education and Research about Responsible Living [dok. Elektr. http://www.youropa-project.eu/2013/04/16/perl-2-partnership-for-education-and-research-about-responsible-living/, data wejścia 1.12. 2016].

Pope CA III, Ezzati M., Dockery DW. 2009. Fine-particulate air pollution and life expectancy in the United States. N. Engl. J. Med. Vol. 360. 376-86.

Riahi K., P. van Vuuren D., Kriegler E., Edmonds J., C. O’Neill B., Fujimori S., Bauer N., Calvin K., Dellink R., Frickoa O., Lutz W., Popp A., Crespo J., KC S., Leimbach M., Jiang L., Kram T., Rao S., Emmerling J., Ebi K., Hasegawa T.,Havli P., Humpenöder F., Aleluia Da Silva L., Smith S., Stehfest E., Bosetti V., Eo J., Gernaat D., Masui T., Rogelj J., Strefler J., Drouet L., Krey V., Luderer G., Harmsen M., Takahashi K., Baumstark L., Doelman J., Kainum M., Klimon Z., Marangoni G., Lotze-Campen H., Obersteiner M., Tabeau A., Massimo T. 2017. The Shared Socioeconomic Pathways and their energy, land use, andgreenhouse gas emissions implications: An overview. Global Environmental Change Vol. 42. 153-168.

Rozenbajger N., Kostecka J. 2012. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju – program WARTA („Wiedzieć Aby Rozumnie działać – Twoim Atutem”). Zesz. Nauk. Poł.-Wsch. Oddziału PTIE i PTG w Rzeszowie. 15. 81-88.

Russell-Jones R. 2017. Air pollution in the UK: better ways to solve the problem BMJ 357. j2713 DOI 10.1136/bmj.j2713.

Schindler C, Keidel D, Gerbase MW, Zemp E, Bettschart R, Brändli O, Brutsche MH, Burdet L, Karrer W, Knöpfli B, Pons M, Rapp R, Bayer-Oglesby L, Künzli N, Schwartz J, Liu LJ, Ackermann-Liebrich U, Rochat T; SAPALDIA Team. 2009. Improvements in PM10 exposure and reduced rates of respiratory symptoms in a cohort of Swiss adults (SAPALDIA). Am. J. Respir. Crit. Care Med. Vol. 179. 579-87.

Sierra-Vargas M. P., Teran L.M. 2012. Air pollution impact and prevention. Respirology. Vol. 17(7). 1031-1038.

Thoresen V. (ed.) 2005. Consumer Citizenship Education Guidelines: Vol. 1. Higher Education [dokument elektroniczny: http://hihm.no/prosjektsider/ccn/about-ccn/cce. data wejścia 1.12. 2016].

Torkar G. 2016. Secondary school students’ environmental concerns: a case study from Slovenia. Polish Journal for Sustainable Development. t. 20. 177-182. DOI: 10.15584/pjsd.2016.20.19.

Varsa 2017. Air pollution: sources, effects, prevention and control. Soap boxie. Retrieved 28.11.2018 from https://soapboxie.com/social-issues/AirPollutionSourcesEffectsPreventionandControl.

Waszkiewicz H. 2009. 10 lat programu Zielony Certyfikat. [W:] Dybysławska J., Pytlak E., Radwański P., Tyralska-Wojtycza E., Waszkiewicz H. Zielony Certyfikat. Placówka oświatowa jako ośrodek zrównoważonego rozwoju. Przewodnik. Część 3. Fundacja Ośrodka Edukacji Ekologicznej. Warszawa. 6-7.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-28

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 > >>