Retardacja w świadomości społecznej
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2016.20.16Słowa kluczowe:
retardacja, gospodarowanie, bogactwo, kształtowanie świadomościAbstrakt
W pracy zaprezentowano retardację w kontekście wybranych argumentów filozofii na której powinna opierać się ekonomia zrównoważonego rozwoju. Ukazano relacje między nową filozofią gospodarowania a świadomością społeczną, ze szczególnym uwzględnieniem barier psychologicznych i psychicznych. Przedstawiono: (1) kategorię gospodarowania i bogactwa w ekonomii zrównoważonego rozwoju, (2) czynniki oddziałujące na kształtowanie świadomości tej nowej filozofii gospodarowania oraz (3) proces zmian w postrzeganiu retardacji przez społeczeństwo. Z myślą o konieczności dalszego tworzenia i rozwijania podstaw pod zrównoważone zarządzanie zasobami przyrody (i zasobami ludzkimi) zaprezentowano przykłady programów, edukujących dla zrównoważonego rozwoju. Ponieważ ich głównym zadaniem jest przekierowywanie sposobu myślenia i działania na nowe tory, mogą być przydatne dla promocji szeroko pojętej retardacji wykorzystywania zasobów, sił, walorów i usług środowiska.
Downloads
Bibliografia
Black J. 2008. Słownik ekonomii. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Bołtromiuk A. 2010. Zrównoważony rozwój w percepcji polskiego społeczeństwa. W: Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku. Białystok.
Dobrołowicz W. 2009. Problem konwersji inhibitorów i katalizatorów kreatywności. [W:] Psychologia twórczości. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.
Global Risks. 2013. An Initiative of the Response Network. World Economic Forum. Geneva.
Guise S. 2015. Mininawyki. Małymi krokami do sukcesu. Wydawnictwo Helion. Gliwice.
Janikowski R. 2013. Retardacja jako element konceptualizacji rozwoju zrównoważonego. Inżynieria Ekologiczna. 34. 5-16.
Jegou F., Thoresen V., Manzini E. 2011. LOLA - Looking for Likely Alternatives. [dok. elektr.: https://issuu.com/strategicdesignscenarios/docs/lola_brochure, data wejścia 1.12. 2016]
Kostecka J. 2010. Retardacja przekształcania zasobów przyrodniczych jako element zrównoważonego rozwoju. Biuletyn KPZK PAN. 242. 27-49.
Kostecka J. 2013a. Retardacja tempa życia i przekształcania zasobów przyrody – wybrane implikacje obywatelskie. Inżynieria Ekologiczna. 34. 38-52.
Kostecka J. 2013b. Self Evaluation on the Way to Retardation of Pace of Life and Resources Transformation. Problems of Sustainable Development. 8(2). 93-102.
Kostecka J., Kostecki A. 2014. Retardacja wykorzystywania i kreowania ekosystemów w terenie zurbanizowanym. Biuletyn KPZK PAN. 254. 85-112.
Kostecka J., Kostecki W. 2016. Transformacja wsi oparta na innowacjach w zakresie ochrony środowiska. KPZK PAN. Studia. Tom CLXXIII. 197-212.
Kostecka J., Piersiak A., Pawlak R. 2015. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju - program KOS („Kumplem osoba starsza”). Polish Journal for Sustainable Development. Tom 19. 71-76.
Kiełczewski D. 2001. Ekologia społeczna. Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko. Białystok.
Koźmiński A. K., Piotrowicz W. (red.). 2006. Zarządzanie. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Kulik R. 2011. Czy bieda może być dobra dla człowieka i przyrody? Dzikie życie. 12-1/198-199 2010/2011 [dok. elektr. http://pracownia.org.pl/dzikie-zycie-numery-archiwalne,2299, article,5240; data wejścia 15.10.2016].
Kundzewicz Z. W., Kowalczak P. 2008. Zmiany klimatu i ich skutki. Wyd. Kurpisz S.A. Poznań.
Mańkowska-Wróbel L. 2015. Rola świadomości ekologicznej w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym. W: Biznes ekologiczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Katowice.
Michalski T., Śliwiński A., Pajewska-Kwaśny R., Tomaszewska I. 2016. Ryzyko katastroficzne. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa.
Mikuła B. 2006. Organizacje oparte na wiedzy. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Kraków.
PERL 2. Partnership for Education and Research about Responsible Living [dok. Elektr. http://www.youropa-project.eu/2013/04/16/perl-2-partnership-for-education-and-research-about-responsible-living/, data wejścia 1.12. 2016].
Piątek Z. 2008. Ekofilozofia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.
Poskrobko B. 2010a. Wybrane kategorie zrównoważonego rozwoju. [W:] Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku. Białystok.
Poskrobko B. 2010b. Nowe podejście do bogactwa przyrodniczego jako podstawa retardacji wykorzystania zasobów. Biuletyn KPZK PAN. 242. 50-64.
Poskrobko B. 2011. Metodologiczne aspekty ekonomii zrównoważonego rozwoju. [W:] Ekonomia zrównoważonego rozwoju w świetle kanonów nauki. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku. Białystok.
Poskrobko B. 2014. Kształtowanie odporności jednostek organizacyjnych na zagrożenia globalne. Ekonomia i Środowisko. 2 (49). 10-28.
Poskrobko B., Poskrobko T. 2012. Zarządzanie środowiskiem w Polsce. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa.
Roberts Ch. 2002. Czego można oczekiwać praktykując dyscyplinę modeli myślowych, [W:] Senge P., Kleiner A., Roberts Ch., Ross R. B., Smith B. J. 2002. Piąta dyscyplina. Oficyna Ekonomiczna. Kraków.
Rockström J., Steffen W., Noone K., Person A., Chapin S.F., Lamin E.F., Lenton T.M., Scheffer M., Folke C., Schellnhuber H.J., Nykvist B., de Wit C.A., Hughes T., van der Leeuw S., Rodhe H., Sörlin S., Synder P.K., Costanza R., Svedin U., Falkenmark M., Karlberg L., Corelli R.W., Fabry V.J., Hansen J., Walker B., Liverman D., Richardson K., Crutzen P., Foley J.A. 2009. A safe operating space for humanity. Nature. 461. 472-475.
Rozenbajger N., Kostecka J. 2012. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju – program WARTA („Wiedzieć Aby Rozumnie działać – Twoim Atutem”). Zesz. Nauk. Poł.-Wsch. Oddziału PTIE i PTG w Rzeszowie. 15. 81-88.
Senge P., Kleiner A., Roberts Ch., Ross R. B., Smith B. J. 2002. Piąta dyscyplina. Oficyna Ekonomiczna. Kraków.
Telega I. 2015. Kapitał naturalny a proces ekologizacji gospodarki. W: Ekologizacja gospodarki. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Kraków.
Thoresen V. (ed.) 2005. Consumer Citizenship Education Guidelines: Vol. 1. Higher Education [dokument elektroniczny: http://hihm.no/prosjektsider/ccn/about-ccn/cce. data wejścia 1.12. 2016].
Toffler A., Toffler H. 2007. Rewolucyjne bogactwo. Wydawnictwo Kurpisz S. A. Przeźmierowo.
Waszkiewicz H. 2009. 10 lat programu Zielony Certyfikat. [W:] Dybysławska J., Pytlak E., Radwański P., Tyralska-Wojtycza E., Waszkiewicz H. Zielony Certyfikat. Placówkaoświatowa jako ośrodek zrównoważonego rozwoju. Przewodnik. Część 3. FundacjaOśrodka Edukacji Ekologicznej. Warszawa. 6-7.
Weiner J. 2016. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
World GHG Emissins Flow Chart 2010. [dok. elektr. www.ecofys.com/files/files/asn-ecofys-2013, data wejścia 15.10.2016]
Zachowania proekologiczne Polaków. 2011. Raport z badań. CBOS. Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Polish Journal for Sustainable Development

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.