Development of post-2020 biodiversity framework global communication strategy in the context of FAO report and the IPPSBES report on the state of biodiversity
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2020.24.1.5Keywords:
biological diversity, Global Communication Strategy, Aichi Targets, , CBD COP15Abstract
On the bacground of data from FAO report ” The State of the World Biodiversity for Food and Agriculture” and report of the Intergovernmental Science Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services:„Global Assessement report on Biodiversity and Ecosystem Services” (both published in 2019) reflecting problems with reaching goals of Aichi Targets the need for improveing public awareness on biodiversity is discussed. In such context the proces of design and development of the Global Communicatin Strategy for the post-2020 global biodiversity framework is presented as preparation to the 15th Conference of Parties to the Convention on Biological Diversity (CBD COP 15).
Downloads
References
Biodiversity and the 2030 Agenda for Sustainable Development. Technical Note. 2016. Secretariat of the Convention on Biological Diversity. Montreal.
Cele z Aichi [https:www.mos.gov.pl/srodowisko/przyroda/konwencje międzynarodowe/konwencja-o-różnorodności-biologicznej-cbd/cele].
Decade on Biodiversity2011-2020. [https//www.cbd.int/2011-2020].
Dokumenty Końcowe Konferencji Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój”. Szczyt Ziemi Rio de Janeiro. 1992. 1993. Warszawa. Instytut Ochrony Środowiska.
Famiglietti C., Ivanova M. 2020. We Must Adress Exotic Wildlife Consumption to avoid the Next Global Pandemic. [Newsecuritybeat.org/2020/04/address-exotic-wildlife-consumption-avoid-global-pandemic].
Global Assessement report on Biodiversity and Ecosystem Services 2019. The Intergovernmental Science Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services.
Global Biodiversity Outlook 4. A mid-term assessement of Progress towards the implementation of the Strategic Plan for Biodiversity 2011-2020. 2014. Secretariat of the Convention on Biological Diversity. Montreal.
IPBES 2019.Summary for Policymakes of the global assessement report on biodiversity and ecosystem services of the Intergovernmental Sscience-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. IPBES secretariat. Bonn https://doi.org/10.5281/zendo3553579.
Informal Advisory Committee on Communication Education and Public Awareness [https//www.cbd.int/doc/meeting=CEPAIAC-2016-01].
Kalinowska A. 2009. Artykuł 13. W poszukiwaniu społecznego wsparcia w zarządzaniu Konwencją różnorodności biologicznej. Polska praktyka na tle doświadczeń światowych. Agencja Wyd. Arkadiusz Grzegorczyk. Warszawa.
Kalinowska A. 2010. Dla trwałości życia – rola wartości duchowych w budowaniu świadomości społecznej podczas Dekady Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju i Międzynarodowego Roku Różnorodności Biologicznej. W: Czartoszewski J. (red) Nauki humanistyczne i sozologia. Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Warszawa. 177-187.
Kalinowska A. 2013. Prawo a edukacja dla zrównoważonego rozwoju w 20 lat po Rio. Konfrontacja rzeczywistości z zapisami w Konwencjach przyjętych na Szczycie Ziemi w 1992 r. [w:] Z. Galicki, A. Gubrynowicz. (red.) Międzynarodowe prawo ochrony środowiska XXI wieku. Wydz. Prawa UW. Warszawa. 58-68.
Kalinowska A. 2014. Polski krajobraz edukacji dla ochrony przyrody na tle tendencji światowych. [w:] Z. Mirek, A. Nikel (red.) Nature Conservation In Poland and Current Civilization Challenges. Kom. Ochrony Przyrody PAN. Kraków. 151-173.
Kalinowska A. 2017. Dekada ONZ dla Różnorodności Biologicznej 2011-2020- recepty na zwiększenie świadomości społecznej znaczenia różnorodności biologicznej dla osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju do 2030. [w:] R. Sadowski, Z. Łepko (red.) Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju, 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland. Tow. Nauk. F. Walezego. Warszawa. 295-307.
Kalinowska A. 2018 a. Assessing Public Awareness about Biodiversity in Europe. [w:] P Spinozzi, I. Mazzanti (red.) Cultures of Sustainability and Wellbeing. Theories, Histories and Policies. Ferrara. Routledge – Taylor & Francis Group.
Kalinowska A. 2018 b. Cele zrównoważonego rozwoju do roku 2030 (SDGs 2030) i cele różnorodności biologicznej do roku 2020 (Cele z AICHI) w kontekście działań edukacyjnych. [w:] Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo Leśnej w Rogowie. R20. Zeszyt 55/1. 9-18.
Kalinowska A., Batorczak A. 2017. Let’s talk about Biodiversity – Achievement of the Aichi Targets at the Warsaw University Centre for Environmental Studies and Sustainable Development. [w:] W. Kozioł i in. (red). Brazil – Poland. Focus on Environment. University of Warsaw, Rio de Janeiro State University. 105-131.
Molyneux D.H., Ostfeld R.S., Bernstein A., Chivian E. 2008.Ecosystem disturbance, biodiversity loss and human infectious disease. [w:] A. Bernstein, E. Chivian (red) Sustaining life. How human health depends on biodiversity. 287-323.
Projekt globalny / różnorodność biologiczna [http// www. globalgovernanceproject/biodiversity].
The State of the World Biodiversity for Food and Agriculture. FAO 2019. Rome [http/www:fao.org/3/CA3129EN/ca3129.en.pdf].
Wilson E.O. 2010. Introduction. [w:] A. Bernstein i E. Chivian (red) Sustaining life. How Human Health Depends on Biodiversity. 4-7.
United Nations Decade on Biodiversity 2011-2020. COP 10. 2010. UNEP Montreal: Secretariat of CBD.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Polish Journal for Sustainable Development

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.