Raporty na temat różnorodności biologicznej w globalnej strategii komunikacji społecznej
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2020.24.1.5Słowa kluczowe:
różnorodność biologiczna, raporty, Globalna Strategia Komunikacji, Cele z Aich, CBD COP15Abstrakt
W roku 2019 ukazał się raport FAO o stanie bioróżnorodności rolniczej oraz, dokonana przez zespól ekspertów IPBES, globalna ocena stanu bioróżnorodności i usług ekosystemów. Oba raporty świadczą, że nie udało się zahamować tempa utraty żywych zasobów przyrody a tym samym spełnić Celów z Aichi do roku 2020.Jako jedną z przyczyn niepowodzeń wskazuje się niewystarczającą świadomość i komunikację społeczną w obszarze różnorodności biologicznej. Dla tego też zgodnie z decyzją sygnatariuszy Konwencji o różnorodności biologicznej (CBD) trwają prace nad Globalną Strategią Komunikacji (Global Communication Strategy on CBD). Celem artykułu jest przedstawienie procesu tworzenia Strategii w tym udział Nieformalnego Komitetu Doradczego do spraw Komunikacji, Edukacji i Świadomości Społecznej (IAC CEPA) na tle wyników wymienionych raportów oraz nowej sytuacji związanej z pandemią Covid 19.
Downloads
Bibliografia
Biodiversity and the 2030 Agenda for Sustainable Development. Technical Note. 2016. Secretariat of the Convention on Biological Diversity. Montreal.
Cele z Aichi [https:www.mos.gov.pl/srodowisko/przyroda/konwencje międzynarodowe/konwencja-o-różnorodności-biologicznej-cbd/cele].
Decade on Biodiversity2011-2020. [https//www.cbd.int/2011-2020].
Dokumenty Końcowe Konferencji Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój”. Szczyt Ziemi Rio de Janeiro. 1992. 1993. Warszawa. Instytut Ochrony Środowiska.
Famiglietti C., Ivanova M. 2020. We Must Adress Exotic Wildlife Consumption to avoid the Next Global Pandemic. [Newsecuritybeat.org/2020/04/address-exotic-wildlife-consumption-avoid-global-pandemic].
Global Assessement report on Biodiversity and Ecosystem Services 2019. The Intergovernmental Science Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services.
Global Biodiversity Outlook 4. A mid-term assessement of Progress towards the implementation of the Strategic Plan for Biodiversity 2011-2020. 2014. Secretariat of the Convention on Biological Diversity. Montreal.
IPBES 2019.Summary for Policymakes of the global assessement report on biodiversity and ecosystem services of the Intergovernmental Sscience-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. IPBES secretariat. Bonn https://doi.org/10.5281/zendo3553579.
Informal Advisory Committee on Communication Education and Public Awareness [https//www.cbd.int/doc/meeting=CEPAIAC-2016-01].
Kalinowska A. 2009. Artykuł 13. W poszukiwaniu społecznego wsparcia w zarządzaniu Konwencją różnorodności biologicznej. Polska praktyka na tle doświadczeń światowych. Agencja Wyd. Arkadiusz Grzegorczyk. Warszawa.
Kalinowska A. 2010. Dla trwałości życia – rola wartości duchowych w budowaniu świadomości społecznej podczas Dekady Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju i Międzynarodowego Roku Różnorodności Biologicznej. W: Czartoszewski J. (red) Nauki humanistyczne i sozologia. Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Warszawa. 177-187.
Kalinowska A. 2013. Prawo a edukacja dla zrównoważonego rozwoju w 20 lat po Rio. Konfrontacja rzeczywistości z zapisami w Konwencjach przyjętych na Szczycie Ziemi w 1992 r. [w:] Z. Galicki, A. Gubrynowicz. (red.) Międzynarodowe prawo ochrony środowiska XXI wieku. Wydz. Prawa UW. Warszawa. 58-68.
Kalinowska A. 2014. Polski krajobraz edukacji dla ochrony przyrody na tle tendencji światowych. [w:] Z. Mirek, A. Nikel (red.) Nature Conservation In Poland and Current Civilization Challenges. Kom. Ochrony Przyrody PAN. Kraków. 151-173.
Kalinowska A. 2017. Dekada ONZ dla Różnorodności Biologicznej 2011-2020- recepty na zwiększenie świadomości społecznej znaczenia różnorodności biologicznej dla osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju do 2030. [w:] R. Sadowski, Z. Łepko (red.) Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju, 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland. Tow. Nauk. F. Walezego. Warszawa. 295-307.
Kalinowska A. 2018 a. Assessing Public Awareness about Biodiversity in Europe. [w:] P Spinozzi, I. Mazzanti (red.) Cultures of Sustainability and Wellbeing. Theories, Histories and Policies. Ferrara. Routledge – Taylor & Francis Group.
Kalinowska A. 2018 b. Cele zrównoważonego rozwoju do roku 2030 (SDGs 2030) i cele różnorodności biologicznej do roku 2020 (Cele z AICHI) w kontekście działań edukacyjnych. [w:] Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo Leśnej w Rogowie. R20. Zeszyt 55/1. 9-18.
Kalinowska A., Batorczak A. 2017. Let’s talk about Biodiversity – Achievement of the Aichi Targets at the Warsaw University Centre for Environmental Studies and Sustainable Development. [w:] W. Kozioł i in. (red). Brazil – Poland. Focus on Environment. University of Warsaw, Rio de Janeiro State University. 105-131.
Molyneux D.H., Ostfeld R.S., Bernstein A., Chivian E. 2008.Ecosystem disturbance, biodiversity loss and human infectious disease. [w:] A. Bernstein, E. Chivian (red) Sustaining life. How human health depends on biodiversity. 287-323.
Projekt globalny / różnorodność biologiczna [http// www. globalgovernanceproject/biodiversity].
The State of the World Biodiversity for Food and Agriculture. FAO 2019. Rome [http/www:fao.org/3/CA3129EN/ca3129.en.pdf].
Wilson E.O. 2010. Introduction. [w:] A. Bernstein i E. Chivian (red) Sustaining life. How Human Health Depends on Biodiversity. 4-7.
United Nations Decade on Biodiversity 2011-2020. COP 10. 2010. UNEP Montreal: Secretariat of CBD.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Polish Journal for Sustainable Development

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.