Rola świadomości ekologicznej w kształtowaniu wizerunku miejscowości turystycznych (przykład Puszczykowa)
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2019.23.1.6Słowa kluczowe:
turysta, świadomość ekologiczna, wizerunek miejscaAbstrakt
Wizerunek miejsca odgrywa istotną rolę w procesie wyboru miejsca pobytu i odpoczynku turystów. Wizerunek może być kształtowany nie tylko przez władze lokalne i podmioty turystyczne, ale również przez opinie turystów, które zależą od ich postaw i wiedzy, w tym świadomości ekologicznej. Celem artykułu jest analiza opinii turystów na portalu Trip Advisor odzwierciedlających wizerunek Puszczykowa (miejscowości o tradycjach letniskowych). Postawiono hipotezę, że położenie miejscowości w bezpośrednim sąsiedztwie Wielkopolskiego Parku Narodowego przyciąga turystów o wysokiej świadomości ekologicznej i zostaje to odzwierciedlone w ich opiniach umieszczonych na portalu. Przeprowadzona analiza wskazała, że w przypadku Puszczykowa nie można uznać, że turyści w swoich opiniach dzielą się przemyśleniami wynikającymi z praktycznie pojmowanej świadomości ekologicznej.
Downloads
Bibliografia
Florek M. 2014. Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta. Źródła i pomiar. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Poznań.
Górka K., Poskrobko B., Radecki W. 2001. Ochrona środowiska. Problemy społeczne, ekonomiczne i prawne. Wydawnictwo PWE. Warszawa.
Jaśkowiak F. 1980. Wielkopolski Park Narodowy. wyd. czwarte poprawione i uzupełnione. Wydawnictwo Poznańskie. Poznań.
Kachniewska M. 2016. Nowy paradygmat marketingu usług turystycznych jako efekt rozwoju komunikacji społecznościowej. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. PAN. STUDIA. Tom 173. 73-88.
Kasprzak K. 2016. Wydawnictwo Oficyny Abrys jako zadanie edukacyjne upowszechnienia idei retardacji jako element alternatywnej edukacji. Część 1. Polish Journal for Sustainable Development. 20. 85-92. DOI: 10.15584/pjsd.2016.20.10
Kostecka J. 2015. Turystyka wiejska i możliwości wykorzystywania wermikultury dla rozszerzenia oferty turystycznej oraz propagowania zrównoważonego rozwoju. KPZK PAN Studia. [w:] W. Kamińska i M. Wilk-Grzywna (red.). Turystyka wiejska i agroturystyka. Nowe paradygmaty dla XXI wieku. Tom 162. 275-294.
Kostecka J., Kostecki A.W. 2016a. Klastry turystyczne w województwie podkarpackim elementem zrównoważonego rozwoju. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. PAN. STUDIA. Tom 172. 149-173.
Kostecka J., Kostecki A.W. 2016b. Transformacja wsi oparta na innowacjach w zakresie ochrony środowiska. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. PAN. STUDIA. Tom 173. 197-212.
Kostecka J. 2017. Odniesienia koncepcji retardacja przekształcania zasobów przyrody do wybranych aktów prawnych w kontekście budowania zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym. Inżynieria Ekologiczna. 18. 6. s. 1-15. DOI: 10.12912/23920629/79430
Kostecka J., Podolak A., Michalicka M., Marcela A. 2018. Projekty w aktywnej edukacji. Polish Journal for Sustainable Development. 22 (1). 39-46. DOI: 10.15584/pjsd.2018.22.1.5
Kotler Ph., Asplund Ch., Rein I., Haider D. H. 1999. Marketing Places Europe. Prentice Hall. London.
Krzykała F. 2001. Główne problemy socjologii gospodarczej. Techniki i procedury badań socjologicznych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości. Poznań.
Majewski J. 2008. Czy turystyka wiejska powinna być zrównoważona? [w:] S. Wodejko (red.). Zrównoważony rozwój turystyki. Szkoła Główna Handlowa. Warszawa. 185-198.
Małachowski K. 2008. Gospodarka a środowisko i ekologia. Cedetu. Warszawa.
Mazur-Pączka A., Podolak-Machowska A., Kostecka J. 2016. Dydaktyka filozofii przyrody - Cohousing. Polish Journal for Sustainable Development. 22. 137-144. DOI: 10.15584/pjsd.2016.20.15
Michałowski S. 1994. Problem świadomości ekologicznej i wychowania ekologicznego w Polsce na tle doświadczeń edukacji ekologicznej w RFN. [w:] Ekologiczne wyzwania Polski. Wydawnictwo KOPIA. Warszawa. 121-75.
Mika A. 2008. Puszczykowski tryptyk, czyli zwiedzamy Puszczykowo z przewodnikiem. Wydawnictwo „Koronis”. Bydgoszcz.
Nawrocka E. 2013. Wizerunek obszaru recepcji turystycznej. Podstawy konceptualizacji i czynniki jego kreowania. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wrocław.
Niezgoda A. 2011. The role of environmental knowledge, attitudes and initiatives in the development of tourism product. Turyzm. 21.1-2. 39-48.
Niezgoda A. 2013. Prosumers in the tourism market: the characteristics and determinants of their behavior. Poznań University of Economics. Review. 13. 4. 130-140.
Niezgoda A., Markiewicz E. 2014. Slow tourism - idea, uwarunkowania i perspektywy rozwoju. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. 46. 82-90.
Niezgoda A., Markiewicz E. 2017. Styl życia a świadomość ekologiczna konsumentów na rynku turystycznym - relacje, uwarunkowania i problemy. Acta Universitatis Wratislaviensis. Ekonomia - Wroclaw Economic Review. 23. 4. 49-62. DOI: 10.19195/2084-4093.23.4.4.
Poskrobko B., Kostecka J. 2016. Retardacja w świadomości społecznej. Polish Journal for Sustainable Development. 20. 145-159. DOI: 10.15584/pjsd.2016.20.16.
Przybysz A. 2009. Puszczykowo miasto – ogród. Wydanie drugie poprawione. Biblioteka Miejska w Puszczykowie. ss. 106.
Puszczykowo – miasto w województwie wielkopolskim. 2019. [dok. Elektr. https://pl.wikipedia.org/wiki/Puszczykowo. dostęp 5.03.2019].
Raszka B., Kasprzak K. 2016. Turystyka w planie ochrony przyrody Wielkopolskiego Parku Narodowego – studium przypadku. Polish Journal for Sustainable Development. 20. 161-168. DOI: 10.15584/pjsd.2016.20.17.
Zaremba S. (red.) 2004. Marketing ekologiczny. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. Wrocław.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Polish Journal for Sustainable Development

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.