Rola świadomości ekologicznej w kształtowaniu wizerunku miejscowości turystycznych (przykład Puszczykowa)

Autor

  • Agnieszka Niezgoda Katedra Turystyki, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15584/pjsd.2019.23.1.6

Słowa kluczowe:

turysta, świadomość ekologiczna, wizerunek miejsca

Abstrakt

Wizerunek miejsca odgrywa istotną rolę w procesie wyboru miejsca pobytu i odpoczynku turystów. Wizerunek może być kształtowany nie tylko przez władze lokalne i podmioty turystyczne, ale również przez opinie turystów, które zależą od ich postaw i wiedzy, w tym świadomości ekologicznej. Celem artykułu jest analiza opinii turystów na portalu Trip Advisor odzwierciedlających wizerunek Puszczykowa (miejscowości o tradycjach letniskowych). Postawiono hipotezę, że położenie miejscowości w bezpośrednim sąsiedztwie Wielkopolskiego Parku Narodowego przyciąga turystów o wysokiej świadomości ekologicznej i zostaje to odzwierciedlone w ich opiniach umieszczonych na portalu. Przeprowadzona analiza wskazała, że w przypadku Puszczykowa nie można uznać, że turyści w swoich opiniach dzielą się przemyśleniami wynikającymi z praktycznie pojmowanej świadomości ekologicznej.

Downloads

Bibliografia

Florek M. 2014. Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta. Źródła i pomiar. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Poznań.

Górka K., Poskrobko B., Radecki W. 2001. Ochrona środowiska. Problemy społeczne, ekonomiczne i prawne. Wydawnictwo PWE. Warszawa.

Jaśkowiak F. 1980. Wielkopolski Park Narodowy. wyd. czwarte poprawione i uzupełnione. Wydawnictwo Poznańskie. Poznań.

Kachniewska M. 2016. Nowy paradygmat marketingu usług turystycznych jako efekt rozwoju komunikacji społecznościowej. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. PAN. STUDIA. Tom 173. 73-88.

Kasprzak K. 2016. Wydawnictwo Oficyny Abrys jako zadanie edukacyjne upowszechnienia idei retardacji jako element alternatywnej edukacji. Część 1. Polish Journal for Sustainable Development. 20. 85-92. DOI: 10.15584/pjsd.2016.20.10

Kostecka J. 2015. Turystyka wiejska i możliwości wykorzystywania wermikultury dla rozszerzenia oferty turystycznej oraz propagowania zrównoważonego rozwoju. KPZK PAN Studia. [w:] W. Kamińska i M. Wilk-Grzywna (red.). Turystyka wiejska i agroturystyka. Nowe paradygmaty dla XXI wieku. Tom 162. 275-294.

Kostecka J., Kostecki A.W. 2016a. Klastry turystyczne w województwie podkarpackim elementem zrównoważonego rozwoju. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. PAN. STUDIA. Tom 172. 149-173.

Kostecka J., Kostecki A.W. 2016b. Transformacja wsi oparta na innowacjach w zakresie ochrony środowiska. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. PAN. STUDIA. Tom 173. 197-212.

Kostecka J. 2017. Odniesienia koncepcji retardacja przekształcania zasobów przyrody do wybranych aktów prawnych w kontekście budowania zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym. Inżynieria Ekologiczna. 18. 6. s. 1-15. DOI: 10.12912/23920629/79430

Kostecka J., Podolak A., Michalicka M., Marcela A. 2018. Projekty w aktywnej edukacji. Polish Journal for Sustainable Development. 22 (1). 39-46. DOI: 10.15584/pjsd.2018.22.1.5

Kotler Ph., Asplund Ch., Rein I., Haider D. H. 1999. Marketing Places Europe. Prentice Hall. London.

Krzykała F. 2001. Główne problemy socjologii gospodarczej. Techniki i procedury badań socjologicznych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości. Poznań.

Majewski J. 2008. Czy turystyka wiejska powinna być zrównoważona? [w:] S. Wodejko (red.). Zrównoważony rozwój turystyki. Szkoła Główna Handlowa. Warszawa. 185-198.

Małachowski K. 2008. Gospodarka a środowisko i ekologia. Cedetu. Warszawa.

Mazur-Pączka A., Podolak-Machowska A., Kostecka J. 2016. Dydaktyka filozofii przyrody - Cohousing. Polish Journal for Sustainable Development. 22. 137-144. DOI: 10.15584/pjsd.2016.20.15

Michałowski S. 1994. Problem świadomości ekologicznej i wychowania ekologicznego w Polsce na tle doświadczeń edukacji ekologicznej w RFN. [w:] Ekologiczne wyzwania Polski. Wydawnictwo KOPIA. Warszawa. 121-75.

Mika A. 2008. Puszczykowski tryptyk, czyli zwiedzamy Puszczykowo z przewodnikiem. Wydawnictwo „Koronis”. Bydgoszcz.

Nawrocka E. 2013. Wizerunek obszaru recepcji turystycznej. Podstawy konceptualizacji i czynniki jego kreowania. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wrocław.

Niezgoda A. 2011. The role of environmental knowledge, attitudes and initiatives in the development of tourism product. Turyzm. 21.1-2. 39-48.

Niezgoda A. 2013. Prosumers in the tourism market: the characteristics and determinants of their behavior. Poznań University of Economics. Review. 13. 4. 130-140.

Niezgoda A., Markiewicz E. 2014. Slow tourism - idea, uwarunkowania i perspektywy rozwoju. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. 46. 82-90.

Niezgoda A., Markiewicz E. 2017. Styl życia a świadomość ekologiczna konsumentów na rynku turystycznym - relacje, uwarunkowania i problemy. Acta Universitatis Wratislaviensis. Ekonomia - Wroclaw Economic Review. 23. 4. 49-62. DOI: 10.19195/2084-4093.23.4.4.

Poskrobko B., Kostecka J. 2016. Retardacja w świadomości społecznej. Polish Journal for Sustainable Development. 20. 145-159. DOI: 10.15584/pjsd.2016.20.16.

Przybysz A. 2009. Puszczykowo miasto – ogród. Wydanie drugie poprawione. Biblioteka Miejska w Puszczykowie. ss. 106.

Puszczykowo – miasto w województwie wielkopolskim. 2019. [dok. Elektr. https://pl.wikipedia.org/wiki/Puszczykowo. dostęp 5.03.2019].

Raszka B., Kasprzak K. 2016. Turystyka w planie ochrony przyrody Wielkopolskiego Parku Narodowego – studium przypadku. Polish Journal for Sustainable Development. 20. 161-168. DOI: 10.15584/pjsd.2016.20.17.

Zaremba S. (red.) 2004. Marketing ekologiczny. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. Wrocław.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-27