Administracja w dobie pandemii
DOI:
https://doi.org/10.15584/actaires.2022.3.9Słowa kluczowe:
administracja, pandemia, praca zdalna, COVID-19Abstrakt
Nagły i dynamiczny rozwój pandemii COVID-19 w marcu 2020 r. wpłyną negatywnie na funkcjonowanie administracji publicznej w Polsce. Związana z nim była konieczność podjęcia odpowiednich działań, rozwiązań i procedur których głównym celem było przeciwdziałanie zakażeniom. Jedną z form miała stać się praca zdalna która miała uchronić urzędników jak i petentów przed rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. W związku z zaistniałą sytuacją większość urzędów administracji publicznej w Polsce zmieniła system prac i kontaktów z petentami. Wiele jednostek organizacyjnych zamknęła swoje stacjonarne oddziały i przeniosła ich funkcjonowanie do sfery wirtualnej, co skutkowało bezpośrednio na zwiększone zainteresowanie obywateli e-usługami. W efekcie skutkowało to ograniczonym dostęp do budynków administracji publicznej oraz konieczność składania przez petentów do skrzynek podawczych dokumentacji niezbędnej do załatwienia spraw urzędowych. Kontakt z urzędem odbywał się za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonu, platformy ePUAP oraz poczty tradycyjnej. W tekście Autor w sposób syntetyczny przedstawia oraz analizuje sytuacje jaka miała miejsce w sferze działalności administracji w czasie trwania pandemii, wskazuje akty normatywne i procedury które miały wpływ na działanie tych podmiotów.