Kompetencje uczniów – teoria i praktyka

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.1

Słowa kluczowe:

kompetencje kluczowe, dydaktyka, podstawa programowa, cele kształcenia, arkusz maturalny z języka polskiego

Abstrakt

Celem artykułu jest sformułowanie refleksji dydaktycznych wynikających z obserwacji wdrażania postulatu kompetencji jako najistotniejszego elementu kształcenia w szkole, w tym przede wszystkim w szkole ponadpodstawowej w zakresie języka polskiego. Z punktu widzenia nauczyciela za hasłem kompetencje, wzmocnionym określeniem kluczowe, kryje się edukacyjna rzeczywistość, która, jak się okazuje, zdaje się nie uwzględniać, że kształtowanie kompetencji jest procesem długotrwałym, trudnym do zbadania, ale przede wszystkim takim, który powinien odpowiadać potrzebom młodego człowieka i odnosić się do świata jego doświadczeń i możliwości. Kształcenie polonistyczne w zakresie kompetencji jest poważnym wyzwaniem, ponieważ wymaga wdrożenia i opanowania kodu kulturowego. Zdefiniowanie na nowo, co taki kod ma zawierać oraz jakimi metodami powinien być przekazywany, jest kwestią podstawową, by kształcić świadomych i odpowiedzialnych za siebie i środowisko młodych ludzi. Teoria powinna służyć praktyce, a edukacja stwarzać szanse na rozwój w zakresie kształcenia polonistycznego, które włączy się realnie w realizację kompetencji kluczowych.

Biogram autora

Wiesława Zielińska - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Mgr, asystentka, wykładowca dydaktyki przedmiotu w Katedrze Literatury Polskiej Instytutu Literaturoznawstwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, nauczycielka języka polskiego i Language A IB w I Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Olsztynie, doradczyni metodyczna w zakresie nauczania języka polskiego w Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-20

Jak cytować

Zielińska, W. (2024). Kompetencje uczniów – teoria i praktyka. Dydaktyka Polonistyczna, 19(10), 7–14. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.1

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE