Konteksty filozoficzne literatury w opinii uczniów klas maturalnych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.5

Słowa kluczowe:

nauczanie języka polskiego, filozofia, kontekst, kontekstowe czytanie literatury, egzamin maturalny

Abstrakt

Niniejszy artykuł porusza kwestię uczenia filozofii w szkole średniej na lekcjach języka polskiego ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania do egzaminu maturalnego. Autorka analizuje obecną sytuację w polskim systemie oświatowym, dotyczącą możliwości oraz potrzeb polonistów w zakresie nauczania uczniów kontekstów filozoficznych wybranych utworów literackich. Swój wywód popiera badaniami ankietowymi, w których odpowiedzi udzielali uczniowie szkół średnich, przygotowujący się do egzaminu. Na podstawie wyników wskazuje na problem zróżnicowanego stopnia przygotowania uczniów w zakresie odnajdywania w literaturze nurtów filozoficznych danej epoki oraz prezentuje związaną z tym obawę o satysfakcjonujące wyniki. Autorka na końcu artykułu proponuje także propozycje rozwiązań tego problemu dydaktycznego.

Biogram autora

Maria Gryglewska - Uniwersytet Rzeszowski

Magister filologii polskiej, absolwentka Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pracuje jako nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej. Jej zainteresowania naukowe obejmują psychologię dziecięcą, nurt kobiecy w poezji polskiej oraz współczesne wyzwania dydaktyki.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-20

Jak cytować

Gryglewska, M. (2024). Konteksty filozoficzne literatury w opinii uczniów klas maturalnych. Dydaktyka Polonistyczna, 19(10), 57–67. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.5

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE